Криза на румънския медиен ландшафт | Политика | DW | 24.09.2004
  1. Inhalt
  2. Navigation
  3. Weitere Inhalte
  4. Metanavigation
  5. Suche
  6. Choose from 30 Languages

Политика

Криза на румънския медиен ландшафт

Редакцията на румънския вестник Ромъния либера протестира срещу германския си собственик ВАЦ, който според твърденията на румънските журналисти цели да промени политическата ориентация на вестника няколко седмици преди изборите

default

Медийният пейзаж в Румъния е в последно време доста неспокоен – редакциите се бунтуват, а опозицията и синдикатите се солидаризират с тях. Става въпрос за упрека, че западните партньори вместо – както договорено - да се грижат за финансовата страна на нещата все по-често заемат ролята на главен редактор, направлявайки работата на румънските журналисти. Преди броени дни румънският опозиционен вестник Ромъния либера парадира на уводната си страница със заглавието ”Протест срещу опеката на Есен”.

Германската компания ВАЦ със седалище в германския град Есен закупи преди 4 години големия румънски опозиционен вестник Ромъния либера. Журналисти от този вестник и от вестника Евениментул зилей, също критичен към настоящото румънско правителство, протестираха наскоро срещу това, че собствениците им – ВАЦ и швейцарската група Рингиер – ги заставят да не критикуват сегашните управляващи от Социалдемократическата партия преди парламентарните избори, насрочени за 28-ми ноември. Журналистите твърдят, че са били инструктирани да избягват в материалите си политическите новини и теми като корупцията, защото това би могло да ядоса управляващите. Тази тема занима медиите и в други държави. Българският ”Монитор” посвети своя статия на упражнената от германската компания ВАЦ политическата цензура в румънската медийна сфера.

Редакциите на двата румънски опозиционни вестника се опасяват от умишленото тласкане на вестника към булевардност и повърхностност, което не отговаря на принципите на изданията. По думите на редакторите на Ромъния либера натискът и намесата от страна на ВАЦ са се засилили с приближаването на изборите през ноември. Политически статии биват заменени с изяви от сферата на културата и с ненужни информации за живота на известни личности. Редакциите на двата букурещки всекидневника обвиняват пред своите читатели чуждестранните си собственици, че се поддават на правителствени усилия да – цитат – запушат устата на медиите в навечерието на изборите.

Румънският всекидневник Национал принадлежи също към ВАЦ-групата. Редакторите на този вестник изразиха недоумението си относно упреците на Ромъния либера. Национал характеризира изказванията на ВАЦ като препоръки, а не като преднамерена манипулация и изтъкна независимостта на всекидневника.

Представителите на ВАЦ считат, че проблемите с румънския опозиционен вестник се дължат на различни недоразумения и умишлено преиначаване на фактите. Говорителят на ВАЦ-групата Петер Косек също е на мнение, че кавгата с Ромъния либера няма нищо общо с политическата линия на вестника. Един от директорите на вестника Петре Михай Бакану, който е бил 4 години в затвора заради критика срещу Чаушеску, заяви, че германските собственици са призовали журналистите да не пишат толкова много за управляващата партия и да поместват повече положителни журналистически разследвания. Това превръща нашия вестник в карикатура, изтъкна Бакану.

Групата ВАЦ е най-големият издателски концерн за регионални вестници в Европа и притежава близо 520 печатни издания в Унгария, България, Румъния, Хърватия и Сърбия.