Как се промиват (руски) мозъци | Новини и анализи от Европа | DW | 01.09.2015
  1. Inhalt
  2. Navigation
  3. Weitere Inhalte
  4. Metanavigation
  5. Suche
  6. Choose from 30 Languages

Европа

Как се промиват (руски) мозъци

Руските телевизии не спират да говорят за "фашистите в Украйна" и "врага САЩ". Явно Путин постига целта си: според актуално проучване, тактиката на президента и пропагандната му машина жънат голям успех сред руснаците.

Миналата седмица руската държавна телевизия "Россия" нямаше как да не излъчи информация за срещата на Меркел, Оланд и Порошенко в Берлин. Тя обаче я представи по малко по-нестандартен начин. Още в самото начало на един новинарски материал например зрителите видяха мъж, който крещеше на руски: "Порошенко е фашист". Така и не стана ясно кой точно е този мъж, но явно той се вписа идеално в политиката на телевизията: почти ежедневно от екрана да се разказва за "фашистите" в Украйна. Споменатият новинарски материал съдържаше, разбира се, и подмолна, цинична критика срещу украинския президент. Телевизия "Россия" очевидно много държеше да го представи като най-маловажния гост на срещата. Същевременно глас зад кадър осъдително добави, че Владимир Путин не е бил поканен в Берлин.

Още през 2014-та руският социолог Лев Гудков разказа в интервю за Дойче Веле следното: "Пропагандата твърди, че националисти, ултранационалисти и радикали са завзели властта в Украйна, че те застрашават живота на руснаците в Източна Украйна, поради което управляващите в Русия били длъжни да ги защитят." Това продължава да важи и днес. По руската телевизия се редуват все едни и същи сюжети: телевизионните кадри за войната в Донбас често са крайно брутални и драматични, но показват само раните и разрушенията, причинени от украинската армия. Ефектът от стрелбите на сепаратистите се игнорира, разбира се, освен ако целта не е да се демонстрира как те защитават местните хора.

Редакцията препоръчва

"САЩ са виновни за всичко"


Типична за руската телевизия е и анти-американската линия. Като отговорни за всички злини по правило се изтъкват САЩ. Когато например се говори за санкциите срещу Русия, страни като Германия или Франция неизменно се представят като марионетки на Америка. Затова пък руските медии задължително възхваляват Русия, руските войници и руския президент. Специално Путин често е представян в героични пози - както наскоро, когато той посети екипажа на една подводница в региона на анексирания полуостров Крим.

Руската пропаганда очевидно постига целите си: според актуално допитване на независимия институт "Левада" в Москва, близо половината руснаци определят информациите на руската телевизия като "много полезни и обективни". Всеки пети руснак е убеден, че телевизията показва "изчерпателна и обективна картина на събитията". Тези резултати никак не учудват Кристиян Мир, който завежда германската секция на "Репортери без граници". Той казва: "Русия е длъжна да вярва във войната, а медиите играят особено важна роля в това отношение. Според анкета на Фондацията за обществено мнение, проведена през юни 2015, телевизията е информационен източник номер едно за близо 90% от населението.

Андрей - човекът с три лица

"От екрана обаче често казват само половината истина. Напоследък все по-често се сблъскваме и с пълни лъжи", подчертава Мир. Неговият любим пример е свързан с личността на Андрей Петков или Петчов, който през април 2014 беше интервюиран от руската телевизия. Три телевизии показаха сходни кадри, на които се виждаше един и същи мъж с превързан нос в една болница. И трите обаче разказаха съвсем различни истории. За руската "НТВ" например Петков е германски шпионин, подкрепял събитията на Майдана, докато за "Россия-1" той беше украинец, който искал да протестира срещу своето правителство, поради което бил атакуван от неонацисти. В материала на една телевизия на полуостров Крим пък въпросният Петков се оказа хирург, който искал да помага на местните хора, поради което бил нападнат от фашистите. "Подобни примери има безброй", казва Мир.

Бившата кореспондентка на германската обществено-правна телевизия АРД Ина Рук описва тактиката на руската пропаганда по следния начин: "Руската държавна телевизия открито говори за информационна война – и руската пропаганда смело смесва истини с лъжи. В общественото пространство бяха хвърлени толкова много теории за свалянето на малайзийския самолет MH17, че отегченият зрител накрая отказа да вярва на която и да било."

Самолетът беше свален през юли 2014 над Източна Украйна. При все още недоизяснени обстоятелства тогава загинаха всичките 298 пътници на борда. В Русия беше разпространена теорията, че украинската армия всъщност е искала да свали самолета, в който по същото време пътувал Путин. По телевизия "Россия" беше казано, че пътниците били мъртви още преди самолетът да излети, а цялата трагедия трябвало да се припише на проруските сепаратисти. Говореше се също, че на борда имало и бомба.

Обективни медии ли? Такива (почти) няма.

Russia Today Studio

Руската пропагандна машина работи на пълни обороти

В доклада на "Репортери без граници", озаглавен "Кремъл по всички канали – или как руската държава направлява телевизията", се говори за "дългосрочно и систематично подчиняване на телевизията". Публикуваният преди две години доклад и днес не е загубил своята актуалност. Тъкмо обратното. Кристиян Мир твърди, че пропагандата по руската телевизия днес е станала още по-силна.

Големите национални телевизионни канали междувременно са част от държавния медиен холдинг или са собственост на близки до Кремъл олигарси и концерни. Редом с тях работи финансираната от Кремъл телевизия с предавания за чужбина "РТ" (бившата "Russia Today"), която излъчва на различни чужди езици и разполага с бюджет от 15,4 милиарда рубли (около 263,2 милиона евро).

Според Кристиян Мир, в Русия няма истински независима и критична журналистика, освен тази по канала "Дожд". Той обаче може да се приема само по интернет, тъй като през 2014 година големите провайдери на кабелна телевизия в страната го свалиха от програмите си.

Реклама