Как Киев загуби информационната битка с Москва | Новини и анализи от Европа | DW | 21.02.2015
  1. Inhalt
  2. Navigation
  3. Weitere Inhalte
  4. Metanavigation
  5. Suche
  6. Choose from 30 Languages

Европа

Как Киев загуби информационната битка с Москва

Преди година Украйна преживя своя революционен Майдан и смяната на властта. Руските медии по онова време говореха за фашистки преврат и внушаваха страх. Така и подготвиха почвата за днешната война в Източна Украйна.

"В Украйна положението е такова, че можем да говорим за край на държавността", заяви водещият Дмитрий Кисельов, сочейки с палец надолу. С този жест искаше да покаже, че Украйна е обречена. С тези кадри започна предаването "Новини от седмицата" на руската държавна телевизия, излъчено на 23 февруари 2014 година. "Когато една държава не може да гарантира сигурността на гражданите си, тя на практика не съществува", заяви още Кисельов със саркастична усмивка на лицето.

Звездата на руската пропагандна журналистика обяви и това, че Украйна на практика се намира в състояние на гражданска война и предрече: "Там ще се лее още доста кръв". От днешна гледна точка той явно е бил прав. Войната между украинската армия и сепаратистите в Източна Украйна вече отне живота на хиляди хора. Тази война обаче не започна из източноукраинските степи, а в главите на хората.

Руски телевизионни "очила" за източноукраинците

Преди една година, в края на февруари, прозападните активисти на Майдана отпразнува своята победа. За четири дни беше решена съдбата и на проруския президент Виктор Янукович. След няколкомесечни протести, на 18 февруари насилието в Киев ескалира. В уличните сблъсъци с полицията загинаха десетки активисти. И до днес обаче не са изяснени точните обстоятелства около сблъсъците.

На 21 февруари външните министри на три европейски държави успяха да договорят сделка между опозицията и президента Янукович. Още същата нощ обаче, Янукович избяга от Украйна и по-късно се появи в Русия. През февруари 2014 година навсякъде в Украйна хората можеха да гледат руска телевизия. Според социологическите проучвания, руската телевизия по онова време е била най-важният източник на информации за хората в Източна Украйна.

Kinder und TV-Berichterstattung über den ukrainisch-russischen Konflikt

Руската телевизия беше най-важният източник на информации за хората в Източна Украйна

"Руските медии започнаха да говорят за разцепление на Украйна много преди събитията от Майдан и битките в Източна Украйна", казва шефката на киевската неправителствена организация "Телевизионна критика" Диана Дуцюк. В Украйна дълго време пропускаха да забележат този факт. Много източноукраинци гледаха на февруарската революция през "телевизионните очила" на държавната руска телевизия. Събитията били преврат, организиран от Запада и проведен от украинските ултранационалисти.

"Проруските медии в Украйна и руските медии оказаха отровно влияние над страната", казва Андреас Умланд - експерт на Института за евроатланическо сътрудничество в Киев. "Тази реторика между другото създаде и предпоставките за обществената подкрепа на сепаратизма в Крим и в региона на Донецк", допълва Умланд. Социологът Володимир Кипен, който живее в Киев, потвърждава това мнение: "Влиянието на руските медии в Източна Украйна създаде атмосфера на положително отношение към руската инвазия в региона", казва той.

Смесица от факти и измислици

В информациите си за Украйна руските журналисти често смесваха фикция и реалност. В едно от предаванията си Дмитрий Кисельов например каза, че новата власт в Киев щяла да забрани употребата на руския език. Това си беше чиста лъжа. Твърдеше се още, че украинските десни екстремисти застрашавали живота на източноукраинците. Факт е обаче, че в Украйна нямаше никакви "наказателни операции" на десни екстремисти, за каквито тръбяха руските медии по онова време.

Андреас Умланд обвинява тези медии в изопачаване на действителността. В протестите на Майдан действително участваха и дясноекстремистки групи като "Десен сектор" но тяхното значение беше "безкрайно преувеличавано", твърди той. Доказателство за това е, че украинските националисти спечелиха минимален брой гласове на предсрочните президентски и парламентарни избори в страната.

70% смятат, че в Киев е бил извършен пуч

Protesten gegen Regime von Janukowitsch

Протестите срещу режима на Янукович в края на 2014-та

Кълновете на недоверието явно намериха благодатна почва в Източна Украйна. Почти три четвърти от населението в региона на Донецк /70%/ смятат, че смяната на властта в Киев през април 2014 година е била организиран държавен преврат. Това сочат резултатите от анкетата на Международния институт за социологически изследвания в Киев. А в района на Луганск 61 процента от населението споделят същото мнение. Почти всеки пети жител на региона е бил готов да приветства руски войници.

Новото украинско правителство постепенно осъзна опасността и в края на март 2014 година съдът в Киев забрани излъчването на четири руски телевизионни канала в Украйна. Много други обаче продължиха предаванията си. Едва през септември 2014 година Съветът за медиен надзор в Киев забрани излъчването на общо 15 руски телевизионни канала. Диана Дуцюк обръща внимание върху една дилема. "Опитваме се да бъдем демократични, но сме изправени пред труден избор между свободата на мненията и информационната сигурност", казва тя. Тя смята за правилна забраната на руските телевизии. "Това не са средства за масова информация, а пропагандни канали". Тя смята, че Киев е реагирал на руската пропаганда твърде късно.

Проруските сепаратисти обаче впоследствие изключили украинските телевизионни предаватели и отново пуснали руските канали. "Когато сепартистите овладяха и последните телевизионни кули ми стана ясно, че информационното влияние на Украйна в региона клони към нулата", казва социологът Володимир Кипен. "Тогава осъзнах, че Украйна е загубила войната за умовете на хората в Източна Украйна", казва той.

Редакцията препоръчва