Истината за ″манипулирания″ филм за Путин | Новини и анализи от Европа | DW | 12.02.2016
  1. Inhalt
  2. Navigation
  3. Weitere Inhalte
  4. Metanavigation
  5. Suche
  6. Choose from 30 Languages

Европа

Истината за "манипулирания" филм за Путин

Германската телевизия ZDF излъчи наскоро документален филм за Путин. Оттогава към нея непрестанно се отправят упреци от Русия. Държавният канал "Россия 1" обвинява ZDF в манипулации на свидетелски показания. Кой лъже?

На 15 декември обществено-правната германска телевизия ZDF излъчи документалния филм "Путин - човекът на властта" . Оттогава насам Русия непрестанно отправя критики към Роберт Бахем, директор на програмния отдел "Информация и общество" в ZDF. Филмът е критичен, но не показва кой знае какви нови факти. Пет дни след излъчването му обаче държавната руска телевизия "Россия 1" обвини създателите му във фалшификации.

Един руснак от Калининград, който е представен във филма като доброволец в отрядите на сепаратистите в Източна Украйна, изведнъж се отрече от показанията си. Сега той твърди, че германската телевизия му платила, "за да разкаже една измислена история". И докато във филма ZDF скрива лицето на 27-годишния руснак и го представя под името "Игор", руснаците разкриват неговата истинска самоличност - Юрий Лабискин.

Телевизия ZDF отхвърли обвиненията. "Ние не лъжем и не мамим", категоричен е Роберт Бахем. Основният въпрос е: дали Лабискин е воювал в Източна Украйна, или не? Германската телевизия и до днес е убедена, че той действително е участвал в отрядите на сепаратистите. "Обвиненията са безпочвени", казва бившият кореспондент на ZDF в Русия Дитмар Шуман в разговор с Дойче Веле, който е провел интервю с Лабискин в Москва през лятото на 2015.

И все пак: някои въпроси остават неизяснени. Така например германската телевизия иска да разбере каква роля играе продуцентът Валерий Бобков, който е открил и снимал Лабискин в Източна Украйна. И как така Rossia-1 излъчва кадри с Лабискин, с които ZDF не разполага? Валерий Бобков твърди, че бил предоставил тези кадри за спомен на самия Лабискин. Нещо, което според Роберт Бахем, е напълно неприемливо.

59-годишният Бобков е от десетилетия в телевизионния бизнес и ръководи филмово студио в Москва. На сайта си той гордо изброява многото си клиенти, между които CNN, BBC, Arte и ZDF. Бобков твърди за себе си, че може да осигури "сензационни кадри от труднодостъпни и опасни региони". Според някои германски журналисти в Москва обаче, Бобков имал съмнителна репутация, въпреки че досега не са известни някакви скандали около него. "Имаме много добри съвместни преживявания с него", казва Дитмар Шуман. Според него, продуцентът се е покрил "от страх от преследване от руската ФСБ". Самият Бобков не отговори на запитването на Дойче Веле.

Акция на тайните служби?

А как руската телевизия е успяла толкова бързо да произведе "контрафилм"? Дитмар Шуман обяснява бързината така: "Очевидно това е целенасочена атака срещу ZDF. А това не става без намесата на тайните служби." Шуман твърди, че ZDF е действала открито и е информирала руските власти какъв филм снима. А авторът на сценария смята, че руската тайна служба ФСБ е "превербувала" Лабискин.

В действителност Юрий Лабискин признава, че е бил задържан от ФСБ през септември 2015 година. Службите го заплашили с затвор по обвинение в държавна измяна, споделя той в интервю за бонското спициализирано списание "Journalist". Пред репортерите Мориц Гатман и Максим Киреев Лабискин казал, че никога не е воювал в Източна Украйна. Двамата журналисти са склонни да му вярват и смятат, че германската телевизия е била "изпързаляна" от продуцента. Те обаче нямат неоспорими доказателства за това.

Този, който иска да разкрие цялата истина, може само отчасти да се осланя на свидетелите. Защото човек трудно може да си представи, че хората в Русия или в украинските сепаратистки региони ще разкрият машинациите на руските медии, без да рискуват живота си. Един командир в Донецк отрече пред представител на Дойче Веле, че Лабискин е воювал на страната на сепаратистите. Може ли обаче да му се вярва?

След обвиненията от руска страна, ZDF качи в мрежата цялото интервю с Лабискин. Неговите изявления звучат автентично. "Ако лъже, значи е много добър актьор", казва Роберт Бахем. Все пак някои пасажи в интервюто пораждат въпроси. Така например във филма за ZDF Лабискин казва, че между май и юли 2014 година е бил в батальона "Спарта" в Източна Украйна. Този батальон обаче стана известен доста по-късно през лятото с това, че в него се сражават особено издържливи сепаратисти. Изглежда доста съмнително, че батальонът е приел в редиците си Лабискин, който казва за ZDF, че не е служил в руската армия. От друга страна обаче през лятото на 2014 сепаратистите търсеха доброволци под дърво и камък.

Juri Labyskin aus Kaliningrad

Юрий Лабискин

Юрий Лабискин: днес едно, утре друго

Между някои кадри от излъченото интервю и документалния филм съществуват противоречия. В документалния филм се казва, че Лабискин е бил "вербуван от посредническо бюро за доброволци, което според руските власти не съществува". Във филма е показан и сборен пункт на руската армия в Калининград. В интервюто обаче Лабискин твърди, че негов познат му осигурил връзката с Москва. Продуцентът Борков твърди, че Лабискин първо е потърсил бюрото за вербуване на доброволци, а след това и връзките на свой познат. Авторът на сценария признава: "Самокритично трябва да отбележим, че това не става пределно ясно в текста". Във филма се говори, че Лабискин е "оставил жена и деца" в Калининград, за да участва във войната. А от интервюто става ясно, че той има дете в Донецк, а не в Калининград.

В руския вариант на Фейсбук "VKontakte" обаче се откриват указания за престоя на Лабискин в Източна Украйна. В сайта е публикувана снимка, на която се вижда Лабискин, изправен до брадат мъж в униформа. Снимката е качена в мрежата на 27 юни 2015 година. Не става обаче ясно кога и къде е направена. Брадатият мъж напомня силно на човек на име Роман, носещ бойното име "Грузинецът", който е реално съществуващ командир в сепаратистката бригада "Изток" в Донецк. Този "грузинец", според ZDF, е прекият началник на Лабискин.

Всъщност е напълно непонятно защо продуцентът Бобков е трябвало да мами германската телевизия и да залага на карта успешния си бизнес със западните партньори? Защо е трябвало да "изфабрикува" един сепаратист и да го тренира за фалшиво интервю, след като в Русия отдавна има официални сдружения на доброволците в Източна Украйна?

Въпреки че случаят "Лабискин" още не е приключен, можем да направим една междинна равносметка. Според някои германски журналисти, които добре познават Русия, телевизия ZDF е допуснала грешка и е била инструментализирана от руската пропаганда. "Ние не водим война с Путин", изтъква Роберт Бахем, който няма никакво намерение да се остави да бъде провокиран от руските обвинения. Бахем казва обаче, че в бъдеще ще пази по-добре своите информатори и ще внимава още при "установяването на контакти". "Изобщо не съм очаквал подобно развитие в този случай", признава той.

Реклама