Запомнете тази история! | Новини и анализи от България | DW | 12.01.2016
  1. Inhalt
  2. Navigation
  3. Weitere Inhalte
  4. Metanavigation
  5. Suche
  6. Choose from 30 Languages

България

Запомнете тази история!

Какво става, когато най-лошите медии в ЕС подхванат тема за 16 милиарда евро? Същото, каквото става, когато дете си играе с жиците на бойлера: всички започват да се занимават с него. Татяна Ваксберг дава пресен пример:

106-тото място по медийна свобода произвежда все по-големи чудовища. Вижте събитията от вчера: един български вестник написа - без да назове източник, че “Южен поток” ще започне да се строи до няколко седмици. Съобщението беше цитирано от десетки други издания с проблематична собственост, а накрая, когато количеството идентични информации надделя, се наложи да го подхванат чуждестранни медии и дори да го коментират правителства.

А през цялото време новина няма. “Южен поток” е затворена страница. Отворена е единствено битката за много пари, потенциално достъпни за разнообразни български желаещи през други газови проекти и доставки с руско участие. А информацията с неназовани източници, но с многомилиарден залог, хомогенно тиражирана през медии с лоша репутация, илюстрира максимално точно прочутото 106-то място по медийна свобода, заемано от България в класацията на “Репортери без граници”.

Кратка хронология на събитията

Ето как изглеждаха вчера газово-медийните събития. Първо вестник “Стандарт” публикува информация под заглавие “Рестарт до седмици на Южен поток" и с подзаглавие “Работата по проекта ще бъде възстановена в близките седмици”. Източниците на тази информация са посочени по следния начин: “експерти”, “запознати, “най-близкото обкръжение” (на Бойко Борисов).

В ранните часове на деня информацията вече е препубликувана от няколко други медии, в това число и такива, които официално са съсобственост на депутата от ДПС Делян Пеевски. Всъщност “препубликувана” не е най-точната дума, доколкото в нормални условия би ставало въпрос за плагиатство: тиражиране на идентична информация, написана със същите думи и дори със същата пунктуация, но представена като собствена.

Към обяд новината вече е подхваната от ТАСС, която се позовава на “български медии” - в множествено число, което подчертава важността на информацията на национално равнище. Оттук нататък руските медии подхващат тиражираната в България информация, но започват да ѝ приписват съобщения, които не се съдържат в нея. Кремълският официоз “Российская газета” твърди например, че се позовава на “Стандарт”, но пише, че “възобновяването” на “Южен поток” е резултат от съобщение на Русия, изпратено до Бойко Борисов (това уточнение липсва в българските източници). А за газета.ру работата с подновеното строителство направо си е резултат от “преговори между Русия и България” (такова уточнение също липсва на български). Написаното от “Стандарт” е подето и от многоезичното руско издание “Спутник”, което съвсем стопява дистанцията и поднася съобщението на нови 29 езика.

В резултат от руските публикации цялата тази не-новина се появява в азербайджанските АPA и Trend, полския Жечпосполита, италианската Agenzia Nova и още в неидентифициран брой медии, базирани в страни, които са пряко заинтересовани от събитията около руския газ.

Deutsche Welle Bulgarische Redaktion Tatiana Vaksberg

Татяна Ваксберг

Залогът

В крайна сметка публикациите предизвикаха изявление на руското Министерство на енергетиката, което съобщи, че статутът на “Южен проект” не е бил променян и че проектът е все така спрян. Във втората половина на деня с темата се наложи да се занимае и Европейската комисия. А българското правителство замълча. И с това изкуши мнозина да си мислят, че медиите на Пеевски говорят от негово име. А залогът на публикациите се измерва със сумата от 16 милиарда евро - на толкова е оценен коментираният “Южен поток”.

Следващия път, когато се запитате защо пък 106-тото място по медийна свобода да е чак толкова голям проблем и защо пък да е чак толкова лошо, че няма яснота кой какво притежава на медийния пазар, спомнете си просто тази история.