Вестниците на Пеевски, бТВ и Нова: знае ли се какъв е планът? | Новини и анализи от България | DW | 21.12.2020
  1. Inhalt
  2. Navigation
  3. Weitere Inhalte
  4. Metanavigation
  5. Suche
  6. Choose from 30 Languages
Реклама

България

Вестниците на Пеевски, бТВ и Нова: знае ли се какъв е планът?

На българския медиен пазар настъпи не просто промяна, а сътресение: бТВ и Нова сменят собствениците си, Пеевски продава вестниците си. Какво означава това за България?

Кирил Домусчиев се разделя с Нова

Кирил Домусчиев се разделя с Нова

Три месеца преди редовните парламентарни избори, на българския медиен пазар става не просто промяна, а сътресение: бТВ и Нова телевизия преминават в ръцете на чуждестранни собственици. И медийната група на Пеевски преминава към собственика на Нова.

От тази есен bTV Media Group вече официално е собственост на фонда на чешкия милиардер Петр Келнер PPF, който притежава и телекома Telenor. Предстои и финалът на продажбата на Nova Broadcasting Group на медийната група United Group, която от юли т.г. е собственик на друг телеком - Vivacom. Тези две сделки показват, че България не е извън полето на комуникационните тенденции, за които се говори от началото на този век, а именно: мобилната телевизия. Това е нов за България бизнес модел, обединяващ две иновации, каквито са мобилният телефон и технология като телевизията. Новата услуга, която създават, се използва основно от потребители между 18 и 30 години, както и от хора в икономически активна възраст, показват проучвания. 

Защо Пеевски се лишава от медийното си влияние?

За българския медиен пазар случващото се е не просто промяна, а сътресение. Разбира се, то ще доведе и до промени в съдържанието. Те са функция на новия модел, предполагащ разширение към аудитория, която гледа през телефона си телевизия по всяко време - т.е. не се съобразява с пиковите часове. Така че със сигурност двете групи ще започнат да произвеждат програми за мобилна телевизия.  

Другата новина е, че вестниците на един от забогателите в този век българи и депутат от ДПС Делян Пеевски се очаква също да преминат към бъдещия собственик на Нова тв. (Изглежда, че първата стъпка е напускането на сградата, в която се помещаваха редакциите и преместването им в билдинг, собственост на Vivacom.) Това поражда няколко въпроса. Първият от тях гласи: защо Пеевски се лишава от медийното си влияние? Разбира се, има и няколко малки медии, свързвани с името и парите му, но тяхното влияние едва ли се съизмерва с тежестта на вестниците, а и с тази на Нова тв, управлявана от кадри от бившата му телевизия Канал 3. Една от хипотезите е, че Пеевски се разделя с "бухалките" си под външен натиск. Това автоматично не означава, че медийната среда ще стане по-добра - с по-малко политически зависимости и повече плурализъм. Този процес зависи както от управляващите, така и от редакционната политика на новите собственици на медии и кадровия им подбор. Едно е сигурно - собствеността ще е прозрачна.

Все още не е известно дали печатните медии ще останат такива, или ще се трансформират в онлайн издания. United Group не притежава вестници - излъчват над 30 канала, четири от които национални, една трета - спортни, достъпни за наземни, кабелни, DTH, OTT и IPTV платформи, имат и рекламен бизнес. Акционери в United Group са сръбският бизнесмен Драган Шолак, Европейската банка за възстановяване и развитие (EБВР) и два фонда - базираният в Лондон BC Partners и американският KKR.

Редакцията препоръчва

В Сърбия United Media са опозиция

Сега за българското общество същественият въпрос е каква политика ще имат двете най-големи телевизии. В държава, където разделителната линия между медиите са не професионалните и етични стандарти за журналистика, а дали обслужват/не обслужват властта, това вълнува мнозина. Причините са различни за всички. Ако за управляващите от ГЕРБ и за ДПС е от значение дали например Нова телевизия и доскорошните медии на Пеевски ще продължат да им бъдат предан и изпитан съюзник и безкритичен ретранслатор, за други от значение са обективността, качеството на информацията и разнообразните източници, както и аналитичността. Предстоящите избори са ключови за България. Дали ГЕРБ и Бойко Борисов ще бъдат съборени след три мандата на власт? Ще има ли радикална промяна или само подмяна на тези, които заемат местата в схемите за облагодетелстване? 

Ако политиката на новите собственици в управляваните от тях медии е някакъв индикатор, то за медиите на United Partners в Сърбия може да се каже, че не са от приближения кръг на президента Александър Вучич и неговата Сръбска прогресивна партия. Публична тайна е, че Вучич, който е на власт от 2012, наложи силен контрол върху медиите и посланията им. А Драган Шолак беше назован от Вучич тази година като един от организаторите на кампания срещу него заради документалния филм "Владетел". Каналите на групата са от малкото, които излъчват антиправителствени протести, а един от тях - N1TV, е в конфликт с властта от години. Управляващите в Белград критикуват телевизията, че изразявала пристрастия към независимостта на Косово, която не е призната от Белград. Миналата есен маскирани мъже хвърлиха срещу редакцията листовки с надписи "TВ-ЦРУ". А от медията обявиха, че кампанията за сплашване е резултат от реториката на Вучич и правителствени чиновници, които наричат N1TV "американска телевизия".

В Чехия PPF подкрепя статуквото       

Първите назначения по върховете на новите собственици на бТВ показват, че те разчитат на кадри от чешката телевизия Нова, също придобита от PPF като част от активите на Central European Media Enterprises (CME) в Централна и Източна Европа. Впрочем, в Чехия не всички са радостни от сделката, при която най-богатият и могъщ човек, както определят Келнер, купува най-популярната местна телевизия - чешката Нова. А аргументът за това, изразен пред чешкото онлайн-издание European Journalism Observatory - EJO, гласи: приключва процесът по поглъщане на чешки медии от местни бизнесмени, в т.ч. и чешкия премиер Бабиш. Според цитирания в публикацията преподавател от Карловия университет в Прага - Ян Мислер, навремето "пристигането на чуждестранни инвеститори в посткомунистическото медийно пространство се смяташе за ключова гаранция, че комунизмът никога няма да се върне и че демокрацията и свободният пазар ще процъфтяват върху руините му". През 2009 обаче започва изтеглянето им и фокусиране върху родните пазари. Мислер не смята, че чешките собственици на местни медии в лицето на най-могъщите мъже в страната ще се борят за някаква фундаментална промяна, а по-скоро за запазване на статуквото - за да запазят собствените си позиции. "Олигарсите, упражняващи контрол върху медиите, са норма в Източна Европа от 90-те години на миналия век", казва той.

Впрочем, през февруари т.г. американският сенатор-републиканец Марк Рубио се обяви срещу сделката на PPF на Келнер за придобиване на мажоритарен дял в Central European Media Enterprises (CME), която притежава българската бТВ. Причината: връзките на Келнер с Китай и предполагаема заплаха за националната сигурност на САЩ. Това обаче не попречи на покупко-продажбата.

Какво ще се случи в България?

Тепърва ще видим как ще се развиват двете най-големи телевизии в България и вестникарската група с новите си собственици. От тяхната политика зависи дали ще изпаднем под 111 място по медийни свободи или ще изкачим няколко стъпала нагоре. Тези дни се разбра, че от догодина бТВ спира предаването "Втори план" на журналиста Мартин Карбовски след огласяване на скандални есемеси.

За българското общество вторият план зад сделките с телевизиите още е невидим.

Подобно съдържание