Богаташът и журналистите | Новини и анализи от Европа | DW | 22.11.2013
  1. Inhalt
  2. Navigation
  3. Weitere Inhalte
  4. Metanavigation
  5. Suche
  6. Choose from 30 Languages

Европа

Богаташът и журналистите

Всичко започва с една критична статия, посветена на украинския мултимилионер Серхий Курченко. За да си спести още подобни проблеми, Курченко предприема един елементарен ход: купува изданието, осмелило се да пише за него.

"Подадохме оставка заедно, за да привлечем вниманието. Иначе щяха да ни уволнят един по един - както вече стана с колегите от списание "Фокус"", казва Максим Каменев, доскорошен главен редактор на онлайн-изданието на списание "Форбс Украйна". 14-те служители на редакцията са напуснали едновременно - година след публикацията, предизвикала това решение.

Трудно доказуеми връзки

Всичко започва с една критична статия, посветена на украинския бизнесмен Серхий Курченко, в която се казва, че 28-годишният магнат е успял в рамките на само две години да се превърне в "газовия крал" на Украйна. Неговите фирми са получили многобройни държавни поръчки за добив на газ. Но не защото не е имало по-добри оферти, а защото Курченко поддържал отлични контакти с няколко влиятелни личности, сред които и синът на главния прокурор. Той пък от своя страна е депутат от партията на президента Виктор Янукович.

Сътрудниците на Курченко първоначално правят опит да спрат публикацията - но напразно. За да избегне още подобни случаи, младият мултимилионер предприема един елементарен ход - просто купува икономическото издание. Пределно ясно е, че в това списание вече няма да излизат публикуцаии, които са критични спрямо партията на Янукович.

"Не знаем как Курченко е натрупал състоянието си, самият той отказва да обясни. А това дава основание за предположението, че става дума за корупция. Разполагаме с някои информации, които свързват Курченко с вицепремиера Серхий Арбузов и с най-големия син на президента Виктор Янукович", казва Максим Каменев.

Всичко това, разбира се, няма как да се докаже. А самият Курченко отрича бизнесът му да се е разраснал благодарение на някакъв вид помощ от страна на президента Янукович.

Karte Ukraine Russland EU

И още една новина от Украйна: страната внезапно се отказа от плановете си да подпише споразумението за асоцииране с ЕС, което трябваше да изведе Украйна извън орбитата на Кремъл

Нищо ново

Примерът с "Форбс Украйна" не е единичен случай. Властимащите в страната се опитват да сложат ръка върху всички влиятелни медии, казва Оксана Романюк, директорка на независимия киевски Институт за масмедии. "Цензурата в Украйна вече не е толкова примитивна, колкото беше по-рано, когато от президентството се получаваха най-конкретни указания. Много по-лесно е да си купиш критично настроената медия, след което да въведеш нова редакционна политика - главният редактор трябва да съгласува деликатните теми пряко със собственика. Това, естествено, се прави само устно, доказателства няма."

Бившите служители на "Форбс Украйна" смятат да продължат да пишат критични статии. "Все ще намерим трибуна", казва от тяхно име Даря Марчак. "Нашата страна е от една година в рецесия, липсват средства и за пенсиите, и за заплатите на държавните служители. Външните ни задължения стават все по-големи, а и не можем да си плащаме сметките за газа на Русия. Правителството се опитва да потули всичко това. Моята задача е да опиша икономическата ситуация такава, каквато е", казва Марчак.

Междувременно "Форбс Украйна" назначава нови редактори, и то с доста по-високи заплати. В същото време журналистическите сдружения отправят апел към "Форбс" в Съединените щати да забрани на Курченко да издава списанието си под реномираното име "Форбс".

Редакцията препоръчва

Реклама