1. پرش به گزارش
  2. پرش به منوی اصلی
  3. پرش به دیگر صفحات دویچه وله

پس از ماشین زمان، "رادار مخدریاب" ایرانی هم خبرساز شد

PB۱۳۹۳ دی ۴, پنجشنبه

در روزهای اخیر خبری در رسانه‌های ایرانی منتشر شد درباره اختراع راداری که می‌تواند از فاصله ۱۵۰۰ متری مواد انفجاری، مخدر و نوشیدنی‌های الکلی را کشف کند. پیش از این هم "ماشین زمان" یک جوان ایرانی خبرساز شده بود.

https://p.dw.com/p/1EA0X
تصویر تزئینی است
تصویر تزئینی استعکس: MSA-Fotolia

پایگاه اینترنتی "تایمز اسرائیل" و وبسایت روزنامه "واشینگتن پست" آمریکا (در بخش بلاگ) به خبر منتشرشده در خبرگزاری مهر پرداخته‌اند. مهر روز سه‌شنبه (۲۳ دسامبر/ ۲ دی) از ساخت "ردیاب راداری" خبر داده بود که "برای شناسایی مواد مخدر و انفجاری، انسان زنده و مرده در زیرآوار، معتادین و نیز مشروبات الکلی ساخته شده است".

این خبرگزاری به نقل از مخترع دستگاه، جزئیات عملکرد آن را توضیح داده و مدعی شده بود که رادار یادشده می‌تواند موارد مزبور را از فاصله ۱۵۰۰ متری شناسایی کند.

به گفته مخترع، فرستنده دستگاه امواج رادیویی و رادیومغناطیسی را منتشر می‌کند؛ این امواج لایه مولکولی عناصر را تحریک و یون‌های آنها را آزاد می‌کنند؛ گیرنده دستگاه اطلاعات دریافتی را به کامپیوتر منتقل می‌کند و تصویری سه‌بعدی با جزئیات "حجم، وزن، اندازه عنصر" ارائه می‌شود.

مخترع همچنین مدعی شده بود که «این دستگاه می‌تواند معتادان را از فاصله هزار و پانصد متری شناسایی کرده و درجه آنالیز اعتیاد در بدنشان را مشخص کند».

"ماشین زمان" ایرانی

در فروردین ماه ۱۳۹۲ نیز خبرگزاری فارس از فردی نوشت که مدعی شده بود "ماشین زمان" طراحی کرده است. این فرد – علی رازقی – در رسانه‌های داخلی "رکورددار ثبت اختراع در کشور با ثبت ۱۷۹ طرح" و سرپرست "مرکز هدایت راهبردی مخترعان و مبتکران کشور" معرفی شد.

رزاقی گفته بود، با صرف ۵۰۰ هزار تومان دستگاهی به بزرگی کِیس یک کامپیوتر طراحی کرده که با استفاده از الگوریتم‌های پیچیده پنج تا هشت سال آینده‌ی افراد را با ضریب اطمینان ۹۸ درصد پیش‌بینی می‌کند. این دستگاه "آریا یک" نامیده شده بود.

مخترع "ماشین زمان" پرسش‌ها در مورد جزئیات عملکرد دستگاه را بی‌پاسخ گذاشته بود، با این استدلال که "اگر این سیستم را امشب ارایه دهیم، فردا صبح در چین ساخته می‌شود". رزاقی وعده داده بود که دستگاه یادشده "بین پنج تا هشت سال دیگر" به عموم عرضه شود.

این خبر نیز به سرعت در فضای مجازی و رسانه‌های خارجی پخش شد.

نسخه ایرانی پهپاد آمریکایی

"مهندسی معکوس" یکی از پیشرفته‌ترین پهپادهای آمریکایی در ایران نیز اخیرا بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های داخلی و خارجی داشت. این پرنده (RQ-170) در هنگام سقوط در ایران از پیشرفته‌ترین پهپادهای نوع خود معرفی شد.

Screenshot der Seite Farsnews.ir
عکس: Farsnews.ir

با وجود این، فرمانده هوا-فضای سپاه پاسداران اخیرا اعلام کرد که نمونه ایرانی این پهپاد در مدت تنها سه سال با ویژگی‌های بومی طراحی و ساخته شده است.

پس از آنکه "تصاویر پرواز نمونه ایرانی RQ-170" منتشر شد، وزارت دفاع آمریکا – پنتاگون – اعلام کرد که امکان ندارد کپی ایرانی مانند پهپاد آمریکایی باشد.

واشنگتن پست در گزارش خود از "رادار مخدریاب" ایرانی، با اشاره به "ماشین زمان آریا یک" می‌نویسد: «مقام‌های ایرانی علاقه دارند دستاوردهای علمی کشور را در بوق و کرنا کنند، حتی اگر این دستاوردها بیش از حد مورد تردید باشند».