1. پرش به گزارش
  2. پرش به منوی اصلی
  3. پرش به دیگر صفحات دویچه وله

ممنوعیت خروج رضا ضراب از ترکیه برداشته شد

AA۱۳۹۳ اردیبهشت ۲۹, دوشنبه

دادگاهی در ترکیه ممنوعیت سفر رضا ضراب را به خارج لغو کرد. این بازرگان ایرانی‌تبار به خاطر ارتکاب "فساد مالی" دو ماه در بازداشت بود و پس از آزادی به قید وثیقه، از سفر به خارج ترکیه منع شده بود.

https://p.dw.com/p/1C2gz
رضا ضراب
رضا ضرابعکس: OZAN KOSE/AFP/Getty Images

به گزارش روزنامه ترکی "حریت" دادگاهی در ترکیه حکم ممنوعیت سفر رضا ضراب به خارج از کشور را ملغی اعلام کرد. این بازرگان ایرانی به اتهام "فساد مالی" به مدت دو ماه بازداشت شده بود.

حکم تازه دادگاه نشان از آن دارد که دولت ترکیه مصمم است پرونده را از مجرای حقوقی عادی آن خارج کند. در پرونده‌ای که به تخلفات رضا ضراب مربوط می‌شود، عده‌ای از نزدیکان رجب طیب اردوغان، نخست وزیر، درگیر هستند. افشای این پرونده در رسانه‌های جمعی از مهمترین چالش‌هایی است که دولت اردوغان طی یازده سال زمامداری، با آن روبرو شده است.

یک گزارش نیروهای انتظامی که در اوایل سال جاری مسیحی به بیرون درز کرد، نشان می‌دهد که رضا ضراب سردسته‌ی باندی است که به جمهوری اسلامی کمک کرد تحریم‌های اقتصادی کشورهای غربی را دور بزند. به یاری این باند رژیم ایران توانست بخشی از درآمدهای نفت و گاز صادراتی خود را به طلا تبدیل کند.

گزارش نشان می‌داد که وزیر وقت اقتصاد، وزیر وقت کشور و وزیر امور مربوط به اتحادیه اروپا و همچنین مدیر اجرایی بانک دولتی هالک (خلق) ترکیه، از رضا ضراب رشوه‌هایی کلان دریافت کرده‌اند.

به دنبال انتشار گزارش، مقامات یادشده یا استعفا داده و یا برکنار شدند. آن‌ها هرگونه اقدام خلافی را منکر هستند. بانک هالک (خلق) هرگونه عمل مغایر قوانین داخلی و بین‌المللی را تکذیب می‌کند.

ضراب در گفت‌وگویی با نشریه ترکی "صباح" که در ماه آوریل منتشر شد، می‌گوید: «تمام معاملاتی که انجام دادم قانونی بوده است».

با وجود این پرونده و پرونده‌های مشابه فساد مالی، در پایان ماه مارس حزب حاکم "توسعه و عدالت" به رهبری اردوغان در انتخابات محلی به پیروزی دست یافت و نشان داد که همچنان از پشتیبانی زیادی برخوردار است.

انتظار می‌رود اردوغان در انتخاباتی که در ماه اوت برای گزینش رئیس‌جمهور ترکیه برگزار می‌شود نیز برنده نهایی باشد.

"کودتای حقوقی"
اردوغان و اطرافیان او پرنده‌ی فساد مالی را توطئه کودتایی برای متزلزل کردن دولت قانونی و بی‌اعتماد کردن رأی‌دهندگان دانسته‌اند. به نظر آنها سرنخ این "توطئه" را پیشوای اسلام‌گرا، فتح‌الله گولن در دست دارد که از نفوذ زیادی در میان مأموران پلیس و دادگستری برخوردار است.

به دنبال افشای این رسوایی مالی صدها نفر از مأموران امنیتی و چند بازجوی پلیس از پست خود برکنار شدند.
رضا ضراب ایرانی است اما در ترکیه بزرگ شده و در خانه‌ای مجلل در استانبول زندگی می‌کند.