1. پرش به گزارش
  2. پرش به منوی اصلی
  3. پرش به دیگر صفحات دویچه وله

معاون اوباما در تلاش برای جلوگیری از تحریم‌های بیشتر علیه ایران

DK۱۳۹۲ آبان ۱۰, جمعه

جو بایدن، معاون رئیس‌جمهور آمریکا، در رأس هیأتی بلندپایه با کنگره آمریکا وارد گفت‌وگو شده تا نمایندگان را به انصراف از تحریم‌های بیشتر علیه ایران قانع سازد. هدف بایدن دادن فرصت بیشتر به گفت‌وگوهای دیپلماتیک با ایران است.

https://p.dw.com/p/1AAAI
جو بایدن، معاون ریاست جمهوری آمریکا
جو بایدن، معاون ریاست جمهوری آمریکاعکس: Reuters

به نظر می‌آید باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، اطمینان دارد که امکان توافق دیپلماتیک بین‌المللی در رابطه با جلوگیری از امکان دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای وجود دارد. اوباما نگران است که فشار کنگره آمریکا برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران، به روند گفت‌وگوها آسیب برساند.

جو بایدن به همراه جان کری، وزیر امور خارجه و جک لیو، وزیر خزانه‌داری آمریکا، روز پنجشنبه (۳۱ اکتبر/ ۹ آبان) جلسه‌ای پشت درهای بسته با رهبران حزب دمکرات و جمهوری‌خواه در کمیسیون امور بانکی سنا برگزار کردند تا آن‌ها را در جریان گفت‌وگوهای شش قدرت جهانی با ایران قرار دهند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یک مقام دفتر جو بایدن گفت که پیام نمایندگان دولت به رهبران دو حزب این بوده که اگرچه ممکن است آمریکا زمانی به نقطه‌ای برسد که تحریم‌ها علیه ایران باید تشدید شوند، ولی امروز زمان خوبی نیست که کنگره وارد عمل شود.

ولی از قرار معلوم تلاش دولت به منظور قانع کردن نمایندگان کنگره برای به تعویق انداختن تصویب تحریم‌های جدید، با دشواری بسیار توأم بوده است. پس از این ملاقات، شماری از نمایندگان گفته‌اند که قانع نشده‌اند و تحریم‌های جدیدی لازم است تا تهران را از اهداف هسته‌ای خود بازدارد.

رابرت مندننز، رئیس کمیته روابط خارجی و عضو کمیسیون بانکداری سنا، به خبرنگاران گفت: "حاضر نیستم" تحریم‌های جدیدتر را به تعویق بیاندازم.

مارک کرک، سناتور جمهوری‌خواه، که به ‌شدت مخالف به تعویق انداختن تحریم‌هاست، گفته است، در صورتی که کمیسیون بانکداری تصمیم خود را به تعویق بیاندازد، وی از طرق قانونی دیگر این خواست را پیگیری خواهد کرد. (بیشتر بخوانید: طرح تحریم‌های شدیدتر پشت درهای بسته سنای آمریکا)

ولی برخی دیگر از اعضای سنا در قبال پیشنهاد دولت رویکرد خوش‌بینانه‌تری از خود نشان داده‌اند. مایک جوهانس، سناتور جمهوری‌خواه، گفته است که گفت‌وگوها با ایران احتمال دارد نتایج خوبی به بار آورد و "بعد ببینیم چه خواهد شد". وی تصریح کرده است که البته این تعویق نباید طولانی باشد.

تیم جانسون، سناتور دمکرات و رئیس کمیسیون بانک‌ها، گفته است که او هنوز تصمیمی برای رأی‌گیری مجدد در باره‌ی تحریم‌های جدید علیه ایران نگرفته است.

تعویق تحریم‌های جدید نامحدود نخواهد بود

کنگره آمریکا قصد دارد با تشدید تحریم‌ها علیه ایران، رهبری جمهوری اسلامی را به توقف برنامه‌های غنی‌سازی اورانیوم و پلوتونیوم قانع سازد. کشورهای غربی می‌گویند که برنامه هسته‌ای ایران اهداف نظامی را دنبال می‌کند، ولی مقام‌های ایران این ادعا را رد می‌کنند.

مقام‌های دولت آمریکا استدلال می‌کنند که تحریم‌های تاکنونی تأثیر مطلوب خود را گذاشته‌اند. آن‌ها معتقدند که حسن روحانی‌، رئیس‌جمهوری ایران که با شعار اعتدال روی کار آمده، قصد دارد به توافقی هسته‌ای با غرب دست یابد تا بتواند با تعدیل تحریم‌ها به وضعیت اقتصاد ضربه‌خورده‌ی ایران بهبود ببخشد و بدین‌گونه به وعده‌‌‌های انتخاباتی خود جامه عمل بپوشاند.

تحریم‌های اقتصادی آمریکا و اتحادیه اروپا علیه صنعت نفت ایران باعث شده که صادرات نفت ایران به یک میلیون بشکه در روز محدود گردد و بدین‌گونه ده‌ها میلیاردها دلار از درآمد ایران کاهش یابد و به تورم و بیکاری در ایران دامن زده شود.

مقام دفتر جو بایدن می‌گوید، تحریم‌ها باعث شده که آمریکا "در جایگاهی باشد که الان هست؛ جایگاهی که امکان راستی‌آزمایی ادعای ایران در مورد رسیدن به یک راه‌حل دیپلماتیک پایدار را به او می‌دهد". (بیشتر بخوانید: آمریکا انتظار دارد سرعت غنی‌سازی در ایران کاهش یابد)

این مقام دفتر معاون رئیس‌جمهور آمریکا افزود: «هیچ‌کس پیشنهاد تعویق نامحدود تحریم‌های جدید علیه ایران را نداده و ممکن است روزی به نقطه‌ای برسیم که تحریم‌های جدید را ضروری سازد»، ولی کنگره باید با توانمندی‌هایش از خود خویشتن‌داری نشان دهد و زمانی وارد عمل شود که بتواند اثرگذاری بیشتری داشته باشد.

این همکار جو بایدن در رابطه با مذاکرات هسته‌ای با ایران تصریح کرد: «پنجره‌ی گفت‌وگوها محدود است و در صورتی که پیشرفتی حاصل نشود، آنگاه ممکن است زمانی برسد که تحریم‌های جدیدی را ضروری سازد؛ ولی ما همیشه گفته‌ایم که یک شبه نمی‌توان به توافق رسید و برای ما روشن بوده که این روند به زمان نیاز دارد.»

پرش از قسمت در همین زمینه

در همین زمینه

نمایش مطالب بیشتر