1. پرش به گزارش
  2. پرش به منوی اصلی
  3. پرش به دیگر صفحات دویچه وله

عروسی یک زن یهودی با یک مسلمان در میانه جنجال تندروهای اسرائيلی

KG۱۳۹۳ مرداد ۲۷, دوشنبه

گروهی از راست‌‌گرایان اسرائيلی تظاهراتی علیه ازدواج زنی یهودی و مردی مسلمان برگزار کردند و کوشیدند به محل جشن عروسی آنان حمله کنند. پلیس اسرائيل با تشکیل زنجیر انسانی مانع حمله آنان شد.

https://p.dw.com/p/1CwTr
عکس: Reuters

پلیس اسرائيل روز یکشنبه (۱۷ اوت / ۲۶ مرداد) از حمله ۲۰۰ راست‌گرای افراطی به جشن عروسی مردی مسلمان با یک زن یهودی جلوگیری کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، راست‌گرایان اسرائیلی با خشم شعار "مرگ بر عرب‌ها!" را تکرار می‌کردند. چندین مامور پلیس و نیروهای ویژه امنیتی زنجیری انسانی تشکیل دادند تا معترضان را از محل برگزاری جشن عروسی دور نگه دارند. به گفته رویترز، پلیس اسرائيل ۴ تظاهرکننده را دستگیر کرد.

اعتراض به عروسی زوج یهودی-مسلمان در شهر ریشون لزیون در نزدیکی تل آویو توسط گروه "لهاوا" سازمان‌دهی شده بود. نام گروه یادشده بارها به دلیل حملاتش به عرب‌های فلسطینی در رسانه‌های جمعی آمده است.

یک سخنگوی گروه مزبور ازدواج میان یهودیان و مسلمانان را "بدتر از کاری که هیتلر کرد" خواند. راست‌گرایان افراطی که اکثریت آنها مردانی جوان بودند، عروس را که پیش از ازدواج به اسلام گرویده بود، "خائن به دولت یهود" می‌خواندند و شعار می‌دادند: «خانه‌ات بسوزد!»

بیشتر بخوانید: مطالبی درباره بحران غزه

رووین ریولین، رئیس جمهور جدید اسرائيل، در صفحه فیس‌بوک خود نوشت که این اعتراضات "مایه خشم و نگرانی" هستند. او افزود: «چنین اقداماتی پایه هم‌زیستی ما را در اینجا، در اسرائيل که کشوری هم یهودی و هم دموکراتیک است، متزلزل می‌کند". حدود ۲۰ درصد از جمعیت اسرائيل عرب‌تبار است.

میهمانان عروسی تلاش کردند به تظاهرات و ناآرامی در خارج از محل جشن توجهی نکنند. یکی از آنان گفت: «ما تا سحر که خورشید درآید خواهیم رقصید و جشن خواهیم گرفت. ما طرفدار همزیستی هستیم.»

یکی از میهمانان افتخاری این جشن خانم یائل جرمن، وزیر بهداشت اسرائيل بود. او هنگام ورود به محل جشن عروسی گفت که برگزاری این تظاهرات " نشانه‌ای دال بر وجود دموکراسی در اسرائیل" است.

در برابر تظاهرات راست‌گرایان، چندین چپ‌گرای اسرائيلی نیز گرد آمده بودند و شعار می‌دادند: «عشق بر همه چیز پیروز می‌شود!»

از آنجا که گروه "لهاوا" پیش از انجام این ازدواج اعلام کرده بود که دست به اعتراض خواهد زد، وکیل عروس و داماد ممنوع شدن تظاهرات آنها را تقاضا کرده بود، اما با درخواست او موافقت نشده بود. تنها به شرکت‌کنندگان در تظاهرات دستور داده شده بود که دست کم ۲۰۰ متر از محل جشن فاصله بگیرند.