1. پرش به گزارش
  2. پرش به منوی اصلی
  3. پرش به دیگر صفحات دویچه وله

شکایت "خواهران حزب‌الله" از لیلا حاتمی به‌رغم ابراز تاسف او

HK۱۳۹۳ خرداد ۳, شنبه

لیلا حاتمی از روبوسی با ژیل ژاکوب رئیس فستیوال کن ابراز تاسف کرده و نوشته آقای ژاکوب به دلیل کهولت سن ضوابط را فراموش کرد. به‌رغم آن، "خواهران دانشجوی حزب‌الله" از لیلا حاتمی شکایت کرده‌اند.

https://p.dw.com/p/1C65l
عکس: picture-alliance/dpa

به گزارش خبرگزاری "ایرنا" محمد رسول صادقی مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی نامه‌ای به رسانه‌ها ارسال کرده که در آن لیلا حاتمی درباره "اتفاقات اخیر جشنواره کن" توضیحاتی داده است.

در این نامه به نقل از لیلا حاتمی درباره روبوسی با ژیل ژاکوب رئیس ۸۴ ساله جشنواره کن آمده که قبل از شروع فستیوال فیلم کن با مسئولان این فستیوال مکاتبات انجام شده و توضیحات به آنان داده شده و و خانم حاتمی خواستار همکاری آنان شده است.

در ادامه نامه منتسب به لیلا حاتمی آمده که: «اما در مورد آقای ژیل ژاکوب که با قریب نود سال سن آخرین سال حضورش در فستیوال را می گذراند باید توضیح دهم که ایشان به علت کهولت و از یاد بردن همه تاکیدات؛ که معمول این سن و سال است؛ ضوابط یادشده را فراموش کرد و اقدام پیشگیرانه من برای دست دادن با ایشان هم موثر واقع نشد. مسلما ایشان برای من حکم پدربزرگ کهنسالی را داشت که میزبان من هم بود.»

آن‌طور که در این نامه آمده لیلا حاتمی از این پیشامد ابراز تاسف کرده است. در همین زمینه سایت "تابناک" در گزارشی با عنوان "پس از نامه پوزش، تلاش برای پیگیری شلاق خوردن لیلا حاتمی چه ضرورتی دارد؟" نوشته زنانی که خود را "خواهران دانشجوی حزب‌الله" می‌نامند از لیلا حاتمی شکایت رسمی کرده و خواستار مجازات اسلامی برای او شده‌اند.



هشدار "تابناک" درباره تبعات برخورد با لیلا حاتمی

در این گزارش آمده اگر قرار باشد لیلا حاتمی بر اساس مجازات اسلامی محکوم شود، می‌تواند به حداقل ده روز حبس قابل تبدیل به جزای نقدی و حداکثر ده سال و دو ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شود.

در ادامه آمده لیلا حاتمی جزو ده چهره مطرح سینمای ایران در سطح بین‌المللی است، بنابراین هر نوع مواجهه از این جنس با او، انعکاس بین‌المللی سنگینی خواهد داشت که هزینه‌هایش برای کشور بسیار بیش از اتفاقی است که در کن رخ داد.

در پایان این گزارش به "گروهی لجباز" در ایران اشاره شده و آمده: «در دنیایی قرار داریم که دستگیری عوامل یک کلیپ (رقصنده‌های ایرانی ویدیوی "هپی") می‌تواند چنان به سرعت انعکاس جهانی بیابد که سه روز، بخش اعظم رسانه‌های جهان به آن بپردازند و بدترین تعابیر ممکن را از آن انجام دهند و لجبازی گروهی را در کشور خودمان در پی داشته باشد و با این اوصاف مشخص است که برخورد با حاتمی چه تبعاتی در پی دارد.»

لیلا حاتمی، هنرپیشه ایرانی، به عنوان یکی از ۹ داور بخش اصلی شصت و هفتمین دوره جشنواره فیلم کن امسال در این رویداد معتبر سینمایی حضور دارد. این جشنواره از روز چهارشنبه (۱۴ مه/۱۴ اردیبهشت) در شهر ساحلی کن آغاز به کار کرده و تا روز ۲۵ مه ادامه دارد.