1. پرش به گزارش
  2. پرش به منوی اصلی
  3. پرش به دیگر صفحات دویچه وله

سخنگوی سپاه پاسداران: این نهاد ارتباطی با رسانه‌های بسیج ندارد

FW۱۳۹۳ خرداد ۲۲, پنجشنبه

در واکنش به تذکرات اخیر به رویکرد رسانه‌های نزدیک به نهادهای نظامی در قبال دولت، سخنگوی سپاه پاسداران همه تقصیرها را متوجه بسیج کرد. او می‌گوید که سپاه فاقد رسانه است و با رسانه‌های بسیج هم ارتباط منسجمی ندارد.

https://p.dw.com/p/1CHB8
سردار رمضان شریف (راست) در کنار علی سعیدی، نماینده ولی فقیه در سپاه
سردار رمضان شریف (راست) در کنار علی سعیدی، نماینده ولی فقیه در سپاهعکس: Fars

در طول سه هفته گذشته یک بار سرلشکر فیروزآبادی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و یک بار هم حجت‌الاسلام سعیدی، نماینده ولی فقیه در سپاه، از رویکرد رسانه‌های سپاه و بسیج در حمله به دولت انتقاد کردند.

رییس ستادکل نیروهای مسلح از رسانه‌های وابسته به نیروهای مسلح و نماینده ولی فقیه از رسانه‌های وابسته به سپاه و مشخصا خبرگزاری فارس انتقاد کردند.

سردار رمضان شریف، در واکنش به این تذکرات به سایت خبری تدبیر گفته است: «من صحبت‌های حجت‌الاسلام سعیدی را خواندم اما فکر نمی‌کنم ضرورتی داشته باشد در مورد این موضوع صحبت کرد. این‌که در سه هفته گذشته دوبار تذکر داده شده است الزاما به این معنا نیست که این رسانه‌ها این امر را رعایت نکرده‌اند. اتفاقا بعد از تذکری که سرلشگر فیروزآبادی به رسانه‌ها دادند آن‌ها هم همکاری کردند و به صورت جدی این موضوع رعایت شده است.»

انتقادهای بی‌سابقه

سه هفته پیش، حسن فیروزآبادی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، با انتقاد از برخی اقدامات رسانه‌ای علیه دولت گفت: «متاسفانه یک مقدار بازی‌های رسانه‌ای موجب تشویش اذهان عمومی می‌شود، یک مقدار در گوشی حرف زدن‌های غلط و یک مقدار جوسازی‌های سیاسی و یک مقدار هم نابسامانی احزاب و گروه‌های سیاسی در کشور باعث نابسامانی رسانه‌ها و تحلیل‌ها در کشور می‌شود.»

فیروز‌آبادی افزود که "بعضی اخبار بی‌ارزش و تفرقه‌انگیز هستند، بعضی‌ها هم شایعه، تهمت و بی‌مبنا هستند. من خطی و سیاسی عرض نمی‌کنم، حتی رسانه‌هایی که به نوعی به نیروهای مسلح مرتبطند خطا می‌کنند. برابر مشی و منویات رهبری حرکت نمی‌کنند باید روش‌شان را اصلاح کنند والا ما با آنها برخورد می‌کنیم."

حسن فیروزآبادی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح: حتی رسانه‌هایی که به نوعی به نیروهای مسلح مرتبطند خطا می‌کنند. برابر مشی و منویات رهبری حرکت نمی‌کنند باید روش‌شان را اصلاح کنند والا ما با آنها برخورد می‌کنیم
حسن فیروزآبادی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح: حتی رسانه‌هایی که به نوعی به نیروهای مسلح مرتبطند خطا می‌کنند. برابر مشی و منویات رهبری حرکت نمی‌کنند باید روش‌شان را اصلاح کنند والا ما با آنها برخورد می‌کنیمعکس: Khabaronline

حجت‌الاسلام علی سعیدی که این روزها انتشار ویدیویی از او در تایید دخالت سپاه و بسیج در سمت‌دهی به انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ و تلاش آنها برای قطعی‌کردن بیرون‌آمدن نام محمود احمدی‌نژاد از صندوق‌های رای بحث‌انگیز شده، روز سه‌شنبه در موضعی غیرمتعارف هشداری مشابه فیروزآبادی را مطرح کرد.

سعیدی در سخنان خود حتی نام رسانه‌ای خاص را نیز بر زبان آورد: «برخی رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها منتسب به سپاه هستند و انتظار می‌رود که خبرگزاری فارس و دیگر خبرگزاری‌ها در بیان خبر جامعیت داشته باشند، زیرا گاهی برخی اخبار بدون دقت و ملاحظه روی آنتن می‌رود.»

گرچه خبرگزاری فارس به بسیج وابسته است، اما بسیج نیز زیرمجموعه سپاه پاسداران به شمار می‌آید. شریف خود اذعان دارد که «بسیج هم رسانه‌هایی را در کشور برای کمک به فضای فرهنگی و مقابله با جنگ نرم دشمن راه اندازی کرده است».

سپاه و رسانه‌هایش

رسانه‌هایی مانند تنسیم، بولتن‌نیوز، هفته‌نامه صبح صادق و روزنامه جوان کم و بیش به سپاه پاسداران و زیرمجموعه‌های آن وابسته‌اند.

اکثر این رسانه‌ها در دوران دولت محمد خاتمی شکل گرفتند و عمدتا در راستای مقابله با سیاست‌‌های اصلاحی این دولت در زمینه‌های مختلف و به شکست‌کشاندن آنها سمت‌گیری داشتند.

روزنامه کیهان نیز که هم در زمان دولت خاتمی و هم در دولت روحانی خط مقابله با این دولت‌ها را پیش برده، عملا ارتباط تنگاتنگی با سپاه پاسداران دارد.

حسین شریعتمداری، مدیر مسئول کیهان، کار خود را از تحلیل‌نویسی در دفتر سیاسی سپاه شروع کرده و محمدحسین صفار هرندی، سردبیر سابق کیهان در حال حاضر مشاور ارشد فرمانده سپاه در امور فرهنگی است.

اخیرا سازمان هنری و رسانه‌ای "اوج" که به سپاه پاسداران نزدیک است، تبلیغات فشرده‌ای را از طریق نصب پلاکات علیه مذاکرات هسته‌ای در سطح شهر تهران به اجرا گذاشت که بعداَ برچیده شد.

این موسسه هم‌اینک نقش عمده‌ای در راه‌اندازی یک شبکه تلویزیونی به نام "افق" دارد که گرچه جدا از سیمای جمهوری اسلامی معرفی نمی‌شود اما به نظر می‌رسد که نهادهای نظامی نقش پررنگی در مدیریت و تهیه برنامه‌های آن دارند.

"سرنخی که به یک جا ختم می‌شود"

اخیرا علی جنتی، وزیر ارشاد، بدون آن‌که به رسانه مشخصی اشاره کند، "یک شبکه رسانه‌ای" را متهم به مقابله با دولت کرد. او گفت: «متاسفانه بسیاری از نقدهایی که صورت می‌گیرد از جنس تخریب است به طوری که یک "شبکه رسانه‌ای بر علیه دولت" شکل گرفته که گویا هیچ کاری جز مقابله با دولت ندارد.»

مصطفی تاجزاده، معاون پیشین وزیر کشور در دوره محمد خاتمی نیز چند روز پیش از جنتی، در مقاله‌ای از زندان اوین به روحانی هشدار داده بود که سرنخ تخریب‌هایی که رسانه‌هایی چون"فارس و تسنیم و جوان و شبکه‌های هزارنام اقتدارگراها می‌کنند، همه به یک اتاق فکر در سپاه برمی‌گردد".

مصطفی تاجزاده: سرنخ تخریب‌هایی که رسانه‌هایی چون فارس و تسنیم و جوان و شبکه‌های هزارنام اقتدارگراها می‌کنند، همه به یک اتاق فکر در سپاه برمی‌گردد
مصطفی تاجزاده: سرنخ تخریب‌هایی که رسانه‌هایی چون فارس و تسنیم و جوان و شبکه‌های هزارنام اقتدارگراها می‌کنند، همه به یک اتاق فکر در سپاه برمی‌گرددعکس: Isna

با این همه، شریف سپاه را از ارتباط، مدیریت و تاثیرگذاری بر این رسانه‌ها مبرا معرفی می‌کند و می‌گوید که میان این نهاد نظامی و آنها ارتباط منسجمی وجود ندارد: «این خبرگزاری‌ها و سایت‌ها معمولا با سازمان بسیج در ارتباط و تعامل و همکاری هستند. بسیج از این رسانه‌ها پشتیبانی و به آن‌ها کمک می‌کند و قاعدتا خط و ربط این رسانه‌ها را هم کنترل می‌کند».

شریف در بخش دیگری از سخنانش یادآور شده است که تذکر به رسانه‌های یادشده به موارد اخیر محدود نبوده: «گاهی از وزارت ارشاد گاهی از شورای عالی امنیت ملی، گاهی هم رییس ستاد کل نیروهای مسلح این تذکر را بیان می‌کنند. این تذکرها پیش‌تر هم داده شده است ولی شاید به دلیل این که به شکل علنی بوده است مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است.»

با این همه به نظر نمی‌رسد که کاهش خفیف حمله به دولت در رسانه‌های وابسته به سپاه در درازمدت دوام بیاورد. این رسانه‌ها در حال حاضر هم لحن انتقادی خود نسبت به مذاکرات هسته‌ای را ادامه می‌دهند و هم تمرکز خاصی به حمله به دولت در زمینه رویکردهای فرهنگی آن دارند.

پرش از قسمت در همین زمینه

در همین زمینه