1. پرش به گزارش
  2. پرش به منوی اصلی
  3. پرش به دیگر صفحات دویچه وله

دفاع امام جمعه شیراز از تخریب خانه‌های تاریخی شهر

SN۱۳۹۳ شهریور ۳۱, دوشنبه

امام جمعه شیراز افراد معترض به تخریب شبانه خانه‌های تاریخی در این شهر را به جوسازی رسانه‌ای متهم کرد. او این تخریب‌ها را بخشی از توسعه حرم شاهچراغ دانسته که باید ادامه پیدا کند.

https://p.dw.com/p/1DH9E
عکس: Isna

اسدالله ایمانی، امام جمعه شیراز و نماینده ولی‌فقیه در استان فارس، در سخنانی با حمایت از تخریب خانه‌های تاریخی از شیراز، به منتقدان تاخته و از آنان خواسته تا از "جوسازی و بازی‌‌‌های سیاسی ممنوع و غلط" دست بردارند. وی تخریب بافت قدیمی شیراز را بخشی از طرح توسعه حرم شاه‌چراغ خوانده که به گفته وی دارای مصوبه قانونی است و باید ادامه یابد.

این طرح محدوده‌ای به وسعت ۵۵ هکتار را در برمی‌گیرد و با اجرای آن قرار است ۱۵ هزار مترمربع فضای سرپوشیده به فضای حرم اضافه شود که ۵ برابر وضعیت فعلی است.

امام جمعه شیراز مدعی شده است که خانه‌های بافت قدیمی اطراف حرم به مکانی برای تجمع و زندگی معتادان تبدیل شده‌ و "مرکز فسق و فجور" در اطراف حرم ایجاد کرده‌اند. وی روز شنبه (۲۹ شهریور/۲۱ سپتامبر) در مراسم معرفی رئیس نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در استان فارس گفت: «آیا کوچه‌پس‌کوچه‌های یک متری با خانه‌های گلی که با یک زلزله پنج ریشتری در هم می‌ریزد و صدها نفر ممکن است در زیر آوار بمانند را باید حفظ کرد؟»

وی با انتقاد شدید از "رجزخوانی رسانه‌ای" در مورد تخریب خانه‌های تاریخی شیراز خطاب به معترضان گفت: «اگر منظور از حفظ آثار، ۵۲ یا ۶۰ خانه میراث‌فرهنگی است که اثر فاخر فرهنگی محسوب می‌شود، ما نیز با شما همراه بوده و اعلام می‌کنیم همگان اعم از دولت و روحانیت در حفظ این‌ها مسئول هستند. بنده در اسفندماه سال ۱۳۵۷ برای جلوگیری از غارت آثار بیشابور در کازرون یک ‌تنه ایستادگی کرده و اجازه ندادم یک گچ‌بری نیشابور به سرقت برود و از آن دفاع کردم و امروز نیز دفاع می‌کنم اما اجازه حضور قاچاقچی، اوباش، اشرار و قمه‌کش را در بافت قدیم شیراز نخواهیم داد.»

استاندار فارس: خبر دقیق ندارم

در روزهای اخیر مسئله تخریب شبانه خانه‌های تاریخی در شهر شیراز به طور گسترده در خبرگزاری‌های داخلی و رسانه‌ها انعکاس یافت و به موضوع روز تبدیل شد.

خبرگزاری ایسنا در گزارشی کار تخریب بافت قدیمی شیراز را به گروهی ناشناس نسبت داده و می‌نویسد: «اما این‌بار دیگر نه پای نیروی انتظامی در میان است، نه بهانه منقل‌خانه، بحث حول محور گروهی ناشناس می‌چرخد. گروهی ناشناس با چند لودر، در میان کوچه‌ پس کوچه‌های پشت شاهچراغ، جایی که تردد برای دوچرخه و موتور و انسان هم سخت است، می‌آیند و خراب می‌کنند و با مخالفان این عمل درگیر هم می‌شوند.»

این خبرگزاری سپس سخنان استاندار فارس را نقل کرده که در آن انگشت اتهام را به سوی سازمان میراث فرهنگی نشانه رفته است. محمد احمدی‌، استاندار فارس، این سازمان را به "کم‌کاری" متهم کرده و گفته است: «اگر میراث فرهنگی پول بگذارد و این خانه‌ها مرمت بشود، مشکلات حل می‌شود، نه اینکه یک خانه به‌ صرف اینکه ارزشی یا میراثی است بدون متولی بماند و بشود بیغوله و محل تجمع معتاد و مشکلاتی را ایجاد کند.»

به نوشته ایسنا، استاندار فارس تخریب‌های چند روزه اخیر را نه تأیید و نه تکذیب کرده، اما در عین حال افزوده است: «می‌گویند در روند تخریب‌های اخیر یک خانه ارزشی هم خراب شده، من خبر دقیق ندارم، اما این‌ را هم گفته‌ام که خودشان (میراث فرهنگی) مقصر هستند.»

به گفته استاندار فارس خانه‌های ارزشی بر خلاف خانه‌های میراثی که ثبت ملی هستند، شماره ثبت ندارند، اما "ارزشمند و تاریخی" هستند.

پرش از قسمت در همین زمینه

در همین زمینه