1. پرش به گزارش
  2. پرش به منوی اصلی
  3. پرش به دیگر صفحات دویچه وله

دادگاه اسرائيل: شهروندان مجاز نیستند ملیت خود را اسرائيلی ثبت کنند

FV ۱۳۹۲ مهر ۱۳, شنبه

دیوان عالی اسرائيل درخواست ثبت واژه "اسرائيلی" برای ملیت شهروندان این کشور را رد کرده است. به جای ثبت واژه عمومی "اسرائيلی" باید قید شود که شهروندی یهودی‌‌یا عرب یا دروزی است.

https://p.dw.com/p/19u8J
عکس: getty images

۲۱ فعال اسرائيلی خواستار شده بودند که از این پس شهروندان این کشور در اداره ثبت احوال یا به هنگام ثبت آدرس محل سکونت خود در شهرداری منطقه تنها از واژه اسرائيلی برای ملیت خود استفاده کنند و دیگر لازم نباشد قید شود که آنها یهودی‌اند یا عرب یا دروزی.

دادگاه بیت‌المقدس این درخواست را که شامل به‌رسمیت شناختن هویت سکولار اسرائيلی می‌شود رد کرده است.

وب‌‌سایت "اشپیگل آنلاین" آلمان در گزارشی در این باره نوشته است، فعالان سازمان "من اسرائيلی هستم" می‌گویند، تنها واژه‌ای که روشن نکند که فرد یهودی، عرب یا از اقلیت دیگری است تضمین‌کننده برابری میان شهروندان است.

ده‌ها سال است که پروفسور اورنان، کارشناس ۹۰ ساله زبان‌شناسی اسرائیل به دنبال یکی کردن رسمی هویت شهروندان اسرائيلی است. او در سال ۱۹۴۸ در زمان تأسیس کشور اسرائيل در شناسنامه اسرائيلی خود که در آن زمان برای نخستین بار وارد عرصه تاریخ شده بود نامش را به عنوان شهروندی "بدون مذهب" درج کرد.

پروفسور اورنان می‌گوید، اسرائيل نمی‌تواند هم یهودی و هم دمکراتیک باشد. او بر این باور است که ثبت هویت به عنوان یهودی "غیر دمکراتیک" است. این کارشناس زبان‌شناسی رأی دیوان عالی اسرائيل را "مأیوس‌کننده" خوانده است.

او می‌گوید، این فکر در او قوت می‌گیرد که اکثریت یهودی اسرائيل قصد دارند کل کشور را تحت کنترل در بیاورند.

"مشکلی فلسفی و سیاسی"

پروفسور اورنان می‌گوید، اسرائيلی کسی است که در اسرائيل به‌دنیا آمده باشد؛ بنا بر این تعیین ملیت بر اساس مذهب مادر جایز نیست. او اشاره می‌کند که نازی‌های آلمان هم چنین تعریف می‌کردند چه کسی یهودی است و چه کسی یهودی نیست.

قضات دیوان عالی اسرائيل این ایرادها را وارد ندانستند. در عین حال آنها تأیید کرده‌اند که اساس این درخواست نه مشکلی حقوقی، بلکه مشکلی فلسفی و سیاسی است. دادگاه اعلام کرد، به رسمیت شناختن واژه اسرائيلی برای تعیین هویت تمامی مردم این کشور بنیان‌این کشور را به لرزه در خواهد آورد.

اسرائیل مدت‌ها است در تکاپو است تا میان دمکراتیک‌بودن و تعیین هویت خود به عنوان سرزمینی یهودی سازش برقرار کند. حدود یک‌چهارم شهروندان اسرائيل یهودی نیستند. بخش بزرگی از مردم غیریهودی این کشور را عرب‌های اسرائيلی و فلسطینی‌هایی با گذرنامه‌های اسرائيلی تشکیل می‌دهند. اغلب آنها مسلمان‌اند. به علاوه گروه بزرگی از فلسطینی‌های مسیحی در اسرائيل زندگی می‌کنند.

"اسرائيل از اشتباهات گذشته درس نگرفته است"

"اشپیگل آنلاین" آلمان می‌نویسد، اسرائيلی‌های غیر یهودی شاهد تبعیضی فراگیر در کشور خود هستند. عرب‌های ساکن روستاها و شهرهای اسرائيل دستمزد و حقوقی کمتر دریافت می‌کنند و در پروژه‌های شهرسازی و مسکن نیز در مورد آنها تبعیض اعمال می‌شود. در مورد تأمین مالی و تجهیز مدارس و استفاده از وسایل نقلیه عمومی هم باز آنها شاهد تبعیض‌اند.

در زندگی شهری نیز عرب‌ها شهروندانی‌ پایین‌تر به حساب می‌آیند. روزنامه اسرائيلی "جروزالم پست" پایین‌تر جلوه دادن چهر‌ه عرب‌ها در تلویزیون، رسانه‌ها و دانشگاه‌های اسرائيل را "برادرکشی" در جامعه‌ای خواند که می‌خواهد خود را به عنوان کشوری دارای دمکراسی مدرن مشابه غرب نمایان سازد.

"تبعیض سازمان‌یافته" علیه جمعیت عرب اسرائيل عاملی مهم در به راه افتادن "انتفاضه ۲" در سال ۲۰۰۰ میلادی بود که به مقاومت فلسطینی‌ها در برابر "اشغال کرانه باختری رود اردن" اطلاق می‌شود. این نتیجه‌ای بود که کمیسیون تحقیق دولت اسرائيل در پایان حوادث آن زمان به آن رسید.

"اشپیگل آنلاین" به نقل از روزنامه "ها آرتص" اسرائيل می‌نویسد، با وجود گذشت ۱۰ سال از زمانی که کمیسیون مورد نظر تبعیض علیه شهروندان غیر یهودی اسرائيل را به باد انتقاد گرفت باز هم وضعیت تقریبا همان است و نابرابری بین یهودیان و عرب‌های اسرائيل همچنان به قوت خود باقی است.