1. پرش به گزارش
  2. پرش به منوی اصلی
  3. پرش به دیگر صفحات دویچه وله

اردوغان رئيس‌جمهوری مصر را "جباری فاقد مشروعیت" خواند

FF۱۳۹۳ تیر ۲۸, شنبه

رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، ضمن غیرقانونی خواندن دولت مصر، عبدالفتاح سیسی، رییس جمهور این کشور را "جبار" خواند و گفت که وی اسرائیل را به ادامه‌ی جنگ در غزه تشویق می‌کند

https://p.dw.com/p/1CfSZ
عکس: REUTERS

به گزارش خبرگزاری فرانسه رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه از موضع عبدالفتاح سیسی در رابطه با دور تازه درگیری‌ها میان ارتش اسرائیل و سازمان حماس به شدت انتقاد کرد و دولت وی را "هم‌سنگ" حکومت اسرائیل خواند.

اردوغان روز جمعه (۱۸ ژوئیه) گفت که سیسی خود "یک دیکتاتور" است. او دولت مصر را متهم کرد که مانع رساندن کمک‌های ترکیه به نوار غزه می‌شود.


اردوغان در رابطه با نقش میانجی‌گری مصر برای برقراری آتش‌بس میان اسرائیل و سازمان حماس تاکید کرد که سیسی با این کار تنها در پی "مشروعیت بخشیدن به دولت و تقویت مواضع خود است". نخست وزیر ترکیه هم‌چنین قاهره را متهم کرد که می‌کوشد مانع شرکت نمایندگان حماس در گفت‌وگوهای برقراری آتش‌بس شود. او گفت که حماس "تنها حزب قاطع جنبش مقاومت فلسطین در درگیری‌ها است".


رد اتهامات از سوی مصر


سامح شکری، وزیر امور خارجه‌ی مصر، روز جمعه (۱۸ ژوئیه) در کنفرانسی رسانه‌ای در ایتالیا اتهامات اردوغان را درباره‌ی حمایت قاهره از حمله‌ به نوار غزه "غیر قابل پذیرش" خواند و گفت: «ترکیه هیچ گونه ارتباطی با رویدادهای غزه ندارد و برای محافظت از غیر نظامیان ساکن نوار غزه کمکی نمی‌کند.»

Gazastreifen Bodenoffensive Israel 18.07.2014
ارتش اسرائیل از روز ۱۷ ژوییه عملیات زمینی خود را در نوار غزه آغاز کرده استعکس: Reuters


شکری تاکید کرد که اردوغان "بهتر است دو طرف را به پذیرش آتش بس تشویق کند".


مناسبات مصر و ترکیه از زمان برکناری محمد مرسی، رییس‌جمهور پیشین مصر، از سوی ارتش این کشور تیره شده است. قاهره در نوامبر سال گذشته سفیر خود را به دلیل پشتیبانی استانبول از مرسی، از ترکیه فراخواند.
ازسرگیری تلاش برای برقراری آتش‌بس


در این میان مصر، دوباره اعلام کرده است که آماده‌ی میانجی‌گری میان طرفین برای پایان‌دادن به درگیری‌ها است. سامح شکری در این رابطه گفت که هم‌چنان با نمایندگان اسرائیل و حماس در تماس است. به گفته‌ی او در حال حاضر هیئتی مشغول تنظیم برنامه‌ای برای پایان دادن به بحران با درنظرگرفتن خواست‌های هر دو طرف است.
وی با اشاره به نقض آتش‌بس در دور نخست مذاکرات از سوی سازمان حماس گفت: «اگر حماس که در نوار غزه حاکم است، پیشنهاد مصر را برای آتش‌بس پذیرفته بود، عملیات زمینی اسرائیل به این منطقه آغاز نمی‌شد و خون مردم فلسطین به‌زمین نمی‌ریخت.»


تلاش‌های مصر برای برقراری آتش‌بس از روز سه‌شنبه (۱۵ ژوئیه) آغاز شد. کابینه سیاسی- امنیتی اسرائیل در همین روز، پیشنهاد قاهره را برای برقراری آتش‌بس دائمی پذیرفت و رعایت آن را از بامداد همان روز اعلام کرد. اما شاخه‌های نظامی حماس و جهاد اسلامی فلسطین به این دلیل که خواست‌های آنان نادیده گرفته شده، پیشنهاد مصر را رد کردند.

Raketenangriffe auf Israel 10.7.2014
پرتاب موشک به شهرهای اسرائیل از سوی حماسعکس: picture-alliance/dpa


تشدید بحران و تلاش‌های دیپلماتیک


در چند روز گذشته از یک سو شاخه‌های نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین، مناطق جنوبی اسرائیل را به‌طور پیوسته با موشک هدف قرار داده‌اند و از سوی دیگر، حملات هوایی اسرائیل به نوار غزه بیشتر شده است. نیروهای ارتش اسرائیل هم‌چنین از روز پنجشنبه (۱۷ ژوییه) عملیات زمینی خود را در نوار غزه آغاز کرده است.


در این میان محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطین عازم استانبول شده تا با رجب طیب اردوغان و عبدالله گل، رییس‌جمهور این کشور در باره‌ی بحران غزه گفت‌وگو کند.


از سوی دیگر لوران فابیوس، وزیر امور خارجه‌ی فرانسه، اعلام کرد که به درخواست عباس، به قطر سفر خواهد کرد تا زمینه‌ی موافقت حماس با شرایط برقراری آتش‌بس را فراهم آورد. قطر، یکی از مهم‌ترین پشتیبانان حماس در میان کشورهای عربی است.


محمود عباس در رابطه با چگونگی برقراری آتش‌بس گفته است: «شرایط آتش‌بس مهم نیست. آن‌چه اهمیت دارد، حفظ جان فلسطینی‌ها است.»


درگیری‌های خونین میان اسرائیل و فلسطینی‌ها، در پی ربوده شدن و مرگ سه نوجوان یهودی و سپس قتل یک نوجوان فلسطینی توسط نیروهای افراطی دو طرف آغاز شده است.