1. پرش به گزارش
  2. پرش به منوی اصلی
  3. پرش به دیگر صفحات دویچه وله

آمریکا: باید مقامی عالی رتبه را به پاریس می‌فرستادیم

MZ۱۳۹۳ دی ۲۳, سه‌شنبه

دولت آمریکا از سوی برخی سیاستمداران جمهوری‌خواه و رسانه‌ها تحت فشار است که چرا مقامی عالی‌رتبه را برای شرکت در راهپیمایی روز یکشنبه به پاریس نفرستاد. کاخ سفید اشتباه خود را پذیرفته است.

https://p.dw.com/p/1EJFc
Weißes Haus in Washington
عکس: imago

دولت آمریکا دوشنبه (۱۲ ژانویه/ ۲۲ دی) تایید کرد که باید نماینده‌بلندمرتبه‌تری را برای حضور در راهپیمایی روز یکشنبه پاریس به فرانسه اعزام می‌کرد.

پاریس روز یکشنبه شاهد راهپیمایی و همایش عظیم و میلیونی سوگواری بود که حدود ۴۰ تن از رهبران کشورها نیز در آن شرکت داشتند.

"راهپیمایی جمهوریت" که پس از حملات تروریستی هفته گذشته به نشریه "شارلی ابدو" و سوپر مارکت یهودیان برگزار شد قرار بود یک بار دیگر دلبستگی فرانسوی‌ها به آزادی و رواداری را به نمایش گذارد.

بنا بر اعلام کاخ سفید٬ باراک اوباما٬ رئیس‌جمهور آمریکا مشتاق بوده در این راهپیمایی شرکت کند. این سخنان پس از آن ادا شد که برخی از نمایندگان جمهوری‌خواه و رسانه‌های آمریکا از باراک اوباما و جان کری٬ وزیر امور خارجه این کشور بخاطر عدم حضور در راهپیمایی روز یکشنبه انتقاد کردند.

در این تجمع بنا بر ارزیابی‌ها بیش از دو میلیون نفر شرکت کردند.در حالی که رهبران عالی‌رتبه کشورهایی نظیر آلمان در صف اول تظاهرات بازو در بازوی فرانسوا اولاند٬ رئیس‌جمهور فرانسه حضور داشتند٬ جین هارتلی٬ سفیر آمریکا عالی‌ترین مقام حاضر از سوی آمریکا در این راهپیمایی بود.

جاش ارنست٬ سخنگوی کاخ سفید روز گذشته اعلام کرد که رئیس جمهور آمریکا آرزو داشته در این راهپیمایی شرکت کند اما فراهم کردن "مقدمات امنیتی دشوار و مهم" برای حضور ریاست‌جمهوری بیش از ۳۶ ساعت وقت می‌طلبد.

با این‌همه او گفت: «منصفانه است که بگوییم باید کسی با رتبه سیاسی بالا را به مراسم می‌فرستادیم.»

ارنست تاکید کرد "هیچ شکی نیست که مردم آمریکا و دولت تمام قد پشت هم‌پیمانان خود در فرانسه" در مواجهه با تهدید می‌ایستند.

دیدار کری از پاریس در روز جمعه

جان کری٬ وزیر امور خارجه آمریکا نیز روز گذشته در سفر خود به هندوستان در جمع خبرنگاران اعلام کرد جمعه (۱۶ ژانویه) برای اعلام همبستگی از پاریس دیدار خواهد کرد.

به گزارش رویترز٬ او گفت که سفر خود را روز پنج‌شنبه آغاز خواهد کرد و بخشی از روز جمعه را در پاریس خواهد بود. او گفت: « نه هیچ اقدام تروریستی‌ای٬ نه حضور دو نفر با کلاشینکف در دست و نه گروگان‌گیری در یک سوپرمارکت٬ هیچ کدام بازدارنده کسانی که به آزادی متعهدند نیست.»

او در پاسخ به این سوال که خبرنگاری از نبود مقام عالی‌رتبه آمریکا در راهپیمایی روز یکشنبه پرسید٬ گفت: «ما از لحظه نخست ٬اطلاعات نظامی و سیاسی خود و هرگونه کمکی را پیشنهاد داده‌ایم.» جان کری تصریح کرد که روابط آمریکا و فرانسه صرفا مربوط یک روز یا لحظه بخصوص نیست.

او افزود رابطه آمریکا و فرانسه٬ یک رابطه بلندمدت و عمیقا مبتنی بر ارزش‌های مشترک و بصوص تعهد به آزادی بیان است.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا برای اعلام همبستگی به پاریس سفر خواهد کرد
جان کری، وزیر خارجه آمریکا برای اعلام همبستگی به پاریس سفر خواهد کردعکس: Reuters/R. Wilking

با این‌همه وی اعلام کرد دوست داشته است خود در آن مراسم حضور یابد.

به گزارش سرویس جهانی بی بی سی٬ در همین حال آمریکا اعلام کرده است که یک نشست بین‌المللی در ماه فوریه در واشنگتن برای بررسی مقابله با افراط‌گرایی خشونت‌آمیز برگزار خواهد شد.

پرش از قسمت در همین زمینه

در همین زمینه