1. پرش به گزارش
  2. پرش به منوی اصلی
  3. پرش به دیگر صفحات دویچه وله

آمانو: بازدید از سایت مریوان نگرانی‌‌های بین‌المللی را رفع نمی‌کند

JT/FS۱۳۹۳ آذر ۲۰, پنجشنبه

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که برای بازرسی تاسیسات اتمی ایران به ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار یورو بودجه بیشتر نیاز دارد. این نهاد ضمن رد پیشنهاد ایران برای بازدید از سایت مریوان، بر ضرورت بازدید از پارچین تاکید ورزید.

https://p.dw.com/p/1E2oU
عکس: ISNA

یوکیو آمانو، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه (۱۱ دسامبر / ۲۰ آذر) در نشست شورای حکام گفت:«از کشورهای عضو می‌خواهم که منابع مالی لازم را هرچه سریع‌تر تامین کنند تا بتوان اطمینان حاصل کرد که روند همکاری و بررسی تاسیسات اتمی ایران به روال فعلی ادامه پیدا کند.»

به‌گفته آقای آمانو، آژانس برای ادامه بازرسی از تاسیسات اتمی ایران به ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار یورو افزایش بودجه نیاز دارد. در نشست وین اکثریت کشورهای عضو شورای حکام به شکل شفاهی موافقت خود را با درخواست آژانس اعلام کردند. نروژ به تنهائی حاضر شد یک میلیون یورو از منابع مالی لازم را تامین کند.

اتحادیه اروپا نیز اعلام کرد که "آمادگی" دارد تا درباره‌ی این درخواست آژانس بررسی‌های لازم را انجام و به‌زودی پاسخ دهد.

Amano Iran Atomgespräche in Wien 20.11.2014
یوکیو آمانو، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمیعکس: Reuters/H. P. Bader

رد پیشنهاد بازدید از سایت مریوان

اندکی پس از انتشار خبر نشست شورای حکام در وین، خبرگزاری ایرنا ضمن انتشار متن سخنان رضا نجفی سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی‌ اتمی گزارش داد که ایران از بازرسان آژانس دعوت کرده که از سایت مریوان بازدید کنند، اما به‌گفته سرژ کس مدیر روابط عمومی آژانس، این نهاد پیشنهاد ایران را رد کرده و بار دیگر بر خواست خود مبنی بر بازدید از سایت پارچین پا فشرده است.

نجفی در سخنان خود رد پیشنهاد بازدید از سایت مریوان را نشانه ساختگی بودن گزارش‌های مربوط به انجام انفجارهای مرتبط با تولید بمب اتمی در این مرکز تلقی کرده و گفته است که اگر این گزارش‌ها درست بود، پیشنهاد بازدید از مریوان رد نمی‌شد.

آژانس در ماه نوامبر سال ۲۰۱۱ میلادی در گزارشی اعلام کرده بود براساس تحقیقات یک دولت عضو، ایران در مریوان آزمایش‌های گسترده‌ای انجام داده که می‌تواند به توسعه فن‌اوری تولید بمب اتمی کمک کرده باشد.

برپایه گزارش رویترز آژانس به ایران اطلاع داده که بازدید از سایت مریوان نگرانی‌های جامعه جهانی را نسبت به اهداف نظامی برنامه اتمی ایران رفع نخواهد کرد. کشورهای غربی معتقدند که ایران در سایت پارچین انفجارهای قوی در رابطه با ساخت بمب اتمی انجام داده است، اما ایران این ادعا را رد می‌کند.

Reza Najafi IAEA Iran
رضا نجفی سفیر و نماینده دائمی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی‌ اتمیعکس: Irib

"حجم کار بازرسان چندین برابر شده"


در حال حاضر بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روزانه از تاسیسات نطنز و فردو بازرسی به عمل می‌آورند؛ این درحالی است که قبل‌تر این بازرسی‌ها هفته‌ای یک بار صورت می‌گرفت.

آژانس همچنین برای تحلیل داده‌هایی که ایران در اختیارش قرار داده به دستگاه‌های تازه‌ای نیاز دارد.

یوکیو آمانو در نشست وین تاکید کرد که بعد از توافق موقت ژنو حجم کار بازرسان آژانس در رابطه با تاسیسات اتمی ایران "چندین برابر" شده و آژانس در حال حاضر با کمبود بازرس نیز مواجه است.

آمانو تاکید کرد که هرچه مهلت توافق موقت ژنو و مذاکرات طولانی‌تر شود، نیاز آژانس به منابع مالی بیشتر خواهد بود.
یکی از مسائل مورد اختلاف میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاسیسات پارچین است. آخرین گزارش آژانس بار دیگر تاکید کرد که مسئولان ایران کماکان به بازرسان اجازه‌ی بازرسی از این تاسیسات را نمی‌دهند.

کشورهای غربی و آژانس احتمال می‌دهند که ایران در این تاسیسات چاشنی‌های انفجاری پرقدرت را آزمایش می‌کند.

پرش از قسمت در همین زمینه

در همین زمینه

نمایش مطالب بیشتر