Справа Тимошенко на українському ТБ: багато політики, мало аналітики | Політичні новини з України: аналітика, прогнози, коментарі | DW | 15.08.2011
  1. Inhalt
  2. Navigation
  3. Weitere Inhalte
  4. Metanavigation
  5. Suche
  6. Choose from 30 Languages

Україна

Справа Тимошенко на українському ТБ: багато політики, мало аналітики

Українське телебачення не замовчує процес у "справі Тимошенко", але і не висвітлює його відповідно до принципів свободи слова, вважають незалежні експерти. На їхню думку, на телеканалах діє цензура олігархів.

default

Судовий розгляд справи Юлії Тимошенко тією чи іншою мірою висвітлюють усі провідні телеканали України. Однак звичний для європейських ЗМІ аналіз подій незалежними експертами майже усюди ігнорують або підмінюють оцінками політиків. Автори моніторингу українських каналів вважають, що у висвітленні "справи Тимошенко" відбивається незрілість українських ЗМІ і їхня залежність від цензури з боку власників.

Тлумачення замість замовчування

Щоправда, арешт екс-прем’єра Юлії Тимошенко та її і перевезення до слідчого ізолятору стало новиною номер один на усіх без винятку українських телеканалах. Відмінності у висвітленні різними каналами, на думку медіа-дослідників, полягають у відборі деталей та наявності чи відсутності суджень експертів.

Так, одну із подій у справі Тимошенко – відмову Київського апеляційного суду розглядати скаргу адвокатів екс-прем’єра щодо її арешту – фактично усі канали подали із цитуванням думок і сторони обвинуваченого, і захисту. Але про обмеження доступу преси і громадськості до залу суду державний "Перший Національний" промовчав. А телеканал "Інтер", який незалежні експерти вважають підконтрольним голові СБУ Валерію Хорошковському, взагалі не згадав про цю подію в основному випуску новин.

У той же час і "Перший національний", і "Інтер" приділили значну увагу газетному інтерв’ю генерального прокурора Ріната Кузьміна. Він повідомив про можливу причетність Тимошенко до вбивства донецького бізнесмена і депутата парламенту Євгена Щербаня у 1996 році. При цьому "Інтер" надав повноцінну реакцію прихильників екс-прем’єра на цю заяву. А "Перший Національний" згадав про спростовування "тимошенківців" лише однією фразою.

Аналітика глядачу не потрібна

Ukraine Julia Timoschenko vor Gericht in Kiew

Випускові редактори національних українських телеканалів воліють публічно не обговорювати деталі редакційної політики. Але в особистій розмові одна з них повідомила кореспонденту Deutsche Welle, що їй доводиться чи не щодня переконувати керівництво, щоб воно дозволило відрядити знімальну групу на зйомки чергового засідання суду зі справи Тимошенко. І це при тому, що ця тема забезпечує високий глядацький рейтинг новинам.

Але водночас ані щоденні блоки новин, ані тижневі аналітичні програми практично не представляють думок юристів, політологів або суддів щодо правомірності та доцільності арешту Тимошенко та щодо порушення кримінальної справи проти неї взагалі. Лише телеканал "ТВі" провів спеціальний телемарафон, присвячений арешту Тимошенко. Але і на ньому свої думки висловлювали практично самі лише політики. Представники правлячої Партії регіонів цю програму взагалі проігнорували.

Голова правління міжнародної громадської організації "Інтерньюз-Україна" Констянтин Квурт в інтерв’ю Deutsche Welle пояснив дефіцит аналітики на українському телебаченні двома причинами. Одна з них – тиск власників каналів і політтехнологів на журналістів і редакторів. Друга – соціального запиту на аналітику, викликана тотальною апатією та недовірою до влади більшості українців. "Ми живемо у країні, де судова влада не має ніякого авторитету. З самого початку всі розуміли, що справа Тимошенко – виключно політична, і жодною законністю там не пахне",- сказав Квурт.

Олігархи замовляють музику

Symbolbild Schleichwerbung in den Nachrichten Ukraine

Європейська та світова спільнота піддали гострій критиці політичний характер порушеної проти Тимошенко справи і відсутність у звинуваченнях складу кримінального злочину. Однак навіть такі канали як "ICTV" та "СТБ", які доволі детально відстежують події навколо справи Тимошенко, не аналізують причини обуреної реакції Заходу. Замість цього однією із популярних тем телеефіру стали чутки про відкликання посла Франції Жака Фора – начебто через його критичні висловлювання про атмосферу суду над українським екс-прем’єром. Пізніше ці чутки офіційно спростувало французьке МЗС.

Директор Інституту масової інформації Вікторія Сюмар в інтерв’ю Deutsche Welle сказала, що замість державної цензури часів президентства Леоніда Кучми, сьогодні в Україні панує цензура власників ЗМІ, а також засилля замовних і комерційних сюжетів у програмах новин. А Констянтин Квурт упевнений, що інформаційну політику в українському просторі повністю визначають олігархи, які володіють телеканалами. "У "справі Тимошенко" для них не важливі слова "демократія", "справедливість" і "правосуддя". Як власників не лише телеканалів, а й промислових підприємств, їх передусім цікавить, якою буде ціна на газ",- сказав експерт.

Автор: Олександр Савицький
Редактор: Захар Бутирський

DW.COM