1. Inhalt
  2. Navigation
  3. Weitere Inhalte
  4. Metanavigation
  5. Suche
  6. Choose from 30 Languages

DÜNYA

Romen gazetesinde sansür iddiası

Romanya’da yayımlanan "Romanya Libera” adlı gazetede çalışan muhabirler, gazetelerinin yayıncılığını üstlenen Alman basın grubu Westdeutsche Allgemeine Zeitung’un siyasi içerikli haberlere müdahale ettiğini iddia ettiler. Westdeutsche Allgemeine Zeitung ise iddiaları geri çevirdi.

Avrupa’nın batısında bulunan medya şirketlerinin son on yılda Avrupa‘nın doğusuna da açılması sonucu, bölgedeki yayın organlarının birçoğunu ele geçirmeyi başardı. Bu bağlamda Alman, Avusturya ve İsviçre basın gruplarının, sadece pay oranı ve kar hacmine baktıklarına ilişkin söylentiler devam ediyor. Romanya’da yayımlanan "Romanya Libera” adlı gazetede çalışan muhabirlerinin, gazetelerinin yayıncılığını üstlendiği Alman basın grubu Westdeutsche Allgemeine Zeitung’a (WAZ) karşı kuşkuları ise giderek artıyor.

Romanya’nın günlük gazetelerinden “Romanya Libera” muhabirleri, Almanya’nın Essen kentinde bulunan Westdeutsche Allgemeine Zeitung’un merkezinde, siyasi içerikli haberlerine müdahale edildiği gerekçesiyle öfkelerini dile getirdiler. Westdeutsche Allgemeine Zeitung‘un yayın grubu şefi, Sosyal Demokrat ve eski devlet bakanlarından Bodo Hombach’in taraf tuttuğu ve Romanya hükümetiyle yakın ilişkileri olduğu iddia ediliyor.

Gazete muhabirlerinden Cornel Dilau, "Bodo Hombach’ın, Romanya Libera‘nın müdürü Petre Mihai Bacanu ile yaptığı görüşme sırasında, Romanya’nın Dış İşleri Bakanı Mircea Geoana’nın Bodo Hombach’ı telefonla aramasının, yayın işlerine karıştığı anlamına gelmediğini ve bu tür iletişimlerin çok doğal olduğunu söylemekle yetindiler”.

Gazete iddiaları reddetti

Westdeutsche Allgemeine’nin yayın grubu ise gazetenin içeriğine ilişkin her türlü müdahale iddiasını reddediyor. "Westfalenpost” adlı gazetenin şef muhabiri, aynı zamanda Westdeutsche Allgemeine yayın grubunun doğu Avrupa yayın danışmanı olan Bodo Zapp, Bükreş temsilcilerinin Romanya Libera‘ya baskı yaptığı doğrultusunda iddiaları geri çevirerek şunları söyledi:

"Bu kesinlikle doğru değil. Modernize kapsamında gazetenin durumu ve içeriği hakkında bir araştırma yapıldığında, temsilcimiz çıkan haberler, içerik ve yayın sıklıklarıyla ilgili sorular soruyorsa, bu baskı yaptığı anlamına gelmez. Aksine, bu ancak bir durum tespitidir."

Baskı sayısı düşüyor

Baskı sayısı giderek düşen Romanya Libera gazetesinde, daha çok lifestyle, magazin ve ilanlara yer verilmesi planlanıyor. Kim haklı olursa olsun, bu tartışma yayın stratejisi konusunda örnek olma özelliğini taşıyor. Zira yazılı ve dijital medyada, magazin ağırlıklı trendi tamamen doğruluyor. Avrupa Yayın Enstitüsü Başkanı Jo Groebel’in de söylediği gibi, yayın grupları için belirleyici olan sonuçta rakamlar:

"...Çok önemli bir nokta daha var, o da okuyucunun ta kendisi. Burada açıkça itirafta bulunmalıyız ki, okuyucu politik detaylara fazla ilgi duymuyor. Aksine biraz heyecan istiyor. Hiçbir yayıncı idealist yaklaşımla ‘zarar yapsam da, kaliteli siyasi bilgiler yayınlamaya devam edeceğim‘ demez."

Ancak sansürün de hala devam ettiğini söyleyen Groebel, bunun sadece Romanya için değil, tüm Avrupa’nın Ortadoğu’sunda bulunan ülkeler için geçerli olduğunu söylüyor. Groebel’in de vurguladığı gibi, yayın şirketleri gazetelerin ekonomisini sağlamlaştırmalı, ancak bu gazetecilik kültüründen ödün verme pahasına olmamalı.

  • Tarih 28.09.2004
  • Hazırlayan Christiane Hoffmann
  • Yazdır Bu sayfayı yazdır
  • Kısa link http://p.dw.com/p/Ab7S
  • Tarih 28.09.2004
  • Hazırlayan Christiane Hoffmann
  • Yazdır Bu sayfayı yazdır
  • Kısa link http://p.dw.com/p/Ab7S

DW TÜRKÇE'Yİ TAKİP EDİN