1. Inhalt
  2. Navigation
  3. Weitere Inhalte
  4. Metanavigation
  5. Suche
  6. Choose from 30 Languages

DÜNYA

İngiltere'de telekulak krizi

Sanatçılar ve siyasetçilerin ardından terör kurbanları ve cephede hayatını kaybetmiş İngiliz askerlerin ailelerini de dinlediği yolundaki iddialar, köklü İngiliz gazetelerinden "News of the World"a pahalıya patladı.

default

İngiltere'de boyutları giderek büyüyen telekulak skandalı, ülkenin en yüksek tirajlı pazar gazetesi "News of the World"un kapanmasına neden oldu.
Tabloid ebatlardaki "News of the World", 66 sayfalık son sayısında "Teşekkürler ve Hoşçakalın" manşetiyle çıktı.
Gazete çalışanlarıyla birlikte bir basın toplantısı düzenleyen genel yayın yönetmeni Colin Myler, okurlarıyla vedalaştı.

7,5 milyon okura elveda

Myler, "Olmak istemediğimiz, hak etmediğimiz bir yerdeyiz. Bu son sayımızla, 7,5 milyon okurumuza ve kadrolarımızın her birine teşekkür ediyoruz" dedi.
674'üncü sayısını yayımlayan gazetenin manşetinde bugüne kadarki sayıların bazılarının fotoğraflarına yer verildi.
News of the World letzte Ausgabe
Gazetenin baş yazısında, "News of the World"ün 168 yıllık geçmişinde birçok tarihi olaya şahitlik ettiği belirtildi. Telekulak skandalı nedeniyle, sahibi medya patronu Rupert Murdoch tarafından kapatılmasına karar verilen gazetenin yazısında ayrıca "Telefonlar yasa dışı olarak dinlendi ve bundan dolayı üzgünüz. Bunun bir savunması olamaz" ifadesine yer verildi.
İngiltere Başbakanı David Cameron'ın telekulak iddialarına ilişkin iki ayrı bağımsız soruşturma başlatılmasına karar vermesinin memnuniyetle karşılandığı kaydedilen yazıda, "Bu gazetenin yetenekli, kendini işine adamış ve onurlu çalışanları geçmişte birkaç kişinin yaptığı hataların yükünü taşımıştır" ifadesine yer verildi. Yazının sonunda ise gazete, okuyucularına "elveda" dedi.

Murdoch "sorunun kaynağını" buldu

İlk kez 1843 yılında basılan gazeteyi, 1969 yılında Rupert Murdoch satın aldı. Gazetenin yönetim kurulu başkanlığını ise Rupert Murdoch'ın oğlu, James Murdoch yürütüyordu. James Murdoch da telekulak skandalını bireysel hata ve zaaflara bağladı.
Murdoch, "Aramızdan bazılarının icraatı, ne kuruluşumuzun ne de benim inandığım kaliteli gazetecilik anlayışı standartlarıyla uyuşmamaktadır" diye konuştu.
Gazete, 1 sterline (yaklaşık 2,5 TL) satılan son sayısından elde edilecek gelirin, yardım kuruluşlarına bağışlanacağını duyururken, 48 sayfalık bazı çarpıcı manşetlerin yer aldığı sayılarından oluşan hatıra eki de yayımladı.
Avustralyalı medya imparatoru Rupert Murdoch, News of the Worldün kapatılması talimatını verdi

Avustralyalı medya imparatoru Rupert Murdoch, "News of the World"ün kapatılması talimatını verdi

2,6 milyon tirajlı gazetenin yıllık reklam geliri yaklaşık 40 milyon sterlindi. Murdoch, gazeteyi kapatma kararı almadan önce birçok firma skandal nedeniyle "News of the World"e reklam vermeyi keseceğini açıkladı.
"News of the World" gazetesi, 9 yıl önce kaybolan ve daha sonra cesedi bulunan 13 yaşındaki Milly Dowler'ın, 7 Temmuz 2005 Londra terör saldırıları kurbanlarının ve Irak ile Afganistan'da ölen İngiliz askerlerinin yakınlarının telefonlarını dinlemekle suçlanıyor.
Dowler olayında gazetenin, genç kızın telefonuna bırakılan sesli mesajları dinlediği ve mesaj kutusu dolunca daha fazla mesaj gelmesi için bazılarını sildiği iddia ediliyor.
Gelişmelerle birlikte Başbakan David Cameron'ın da adının anılması, skandalın siyasi boyutunu oluşturdu. "News of the World" gazetesinin eski editörü ve Başbakan David Cameron'ın eski iletişim danışmanı Andy Coulson ile eski kraliyet muhabiri Clive Goodman gözaltına alındı. 9 saatlik sorgunun ardından zanlıların Ekim ayına kadar kefalet karşılığı serbest bırakılmasına karar verildi.

"Dinlenenler" tazminat davaları açtılar
Başbakan Cameron'ın eski danışmanı Andy Coulson

Başbakan Cameron'ın eski danışmanı Andy Coulson

"News of the World" gazetesiyle ilgili telekulak skandalı ilk olarak 2006 yılında gazetenin aralarında ünlü sanatçılar, siyasetçiler ve kraliyet ailesinin yakınlarının da bulunduğu çok sayıda kişinin telefonlarını yasa dışı olarak dinlediğinin ortaya çıkmasıyla gündeme geldi. Gazetenin çarpıcı manşet uğruna yasa dışı telefon dinlemesi yapması, kamuoyunda da tepkilere neden oldu. Telefonları dinlenenlerin bazıları gazete aleyhine tazminat davası açtı.
Murdoch'ın sahibi olduğu "News International" şirketi İngiltere'de, The Sun, The Times, The News of the World gazeteleri ile Sky kanalının yüzde 39'unun sahibi. Gazeteyi kapatma kararının, Murdoch'ın Sky'ın tamamını satın almasının engellenmesini önlemek amacıyla alındığı şeklinde yorumlanıyor.
Skandal büyümeden önce hükümet Murdoch'ın, Sky haber kanalının da içinde bulunduğu BSkyB dijital uydu kanalının tamamını satın almasına olumlu bakıyordu. Murdoch'ın bu isteğinin tehlikeye girdiği yorumları yapılırken, medya patronunun skandalla ilgili olarak Londra'ya gelmesi bekleniyor.

© Deutsche Welle Türkçe
DW/AP/rtr/AFP/sid/A.A, NH/BS

Önerdiğimiz linkler

Konuyla ilgili ses ve video dosyalarımız