1. Inhalt
  2. Navigation
  3. Weitere Inhalte
  4. Metanavigation
  5. Suche
  6. Choose from 30 Languages

DÜNYA

BND skandalı büyüyor

Alman dış istihbarat servisi BND’nin adının karıştığı, gazetecileri izleme skandalı büyüyor. Focus dergisi, BND’ye meslektaşları hakkında bilgi veren üç gazetecinin ismini açıkladı.

Hükümet BND hakkındaki iddiaların üzerine gidileceği sözünü verdi

Hükümet BND hakkındaki iddiaların üzerine gidileceği sözünü verdi

Alman dış istihbarat servisi BND’nin Irak’taki faaliyetleriyle ilgili meclis soruşturması sürerken, teşkilatın adı bir skandala daha karıştı. Süddeutsche Zeitung gazetesi, özel bir meclis müfettişi tarafından teşkilatın faaliyetleriyle ilgili derlenen gizli bir rapordan bölümler yayımladı. Raporda, Alman dış istihbarat servisinin, servisin adının karıştığı geçmişteki ve mevcut skandallarla ilgili bilgi toplamaya çalışan çok sayıda gazeteci hakkında casusluk faaliyetinde bulunduğu belirtiliyor.

Haftalık Focus dergisinde yer alan habere göre ise BND’nin eski başkanı Hans Jörg Geiger, 1996 yılında Aralık ayında yapılan bir toplantıda gazetecilerden meslektaşları hakkında bilgi alınması operasyonunu onayladı. Bu ifade eski Karlsruhe hakimlerinden meclis müfettişi Gerhard Schaefer’in hazırladığı 175 sayfalık raporda ayrıntılarıyla yer alıyor.

Üç gazetecinin ismi geçiyor

Bunun yanı sıra haberde meslektaşları hakkında BND’ye bilgi sızdırdığı iddia edilen üç gazetecinin ismine yer verildi. Bunlardan ilkinin serbest gazeteci ve yazar Willy D. olduğu savunuldu.

Hizmet karşılığı 335 Euro

Haberde Willy D.’nin 1982 Ağustos’undan 1998 Eylül’üne kadar 'Dal' ve 'Schweiger' kod adları altında BND’ye bilgi verdiği kaydedildi. Willy D.’nin hizmeti süresince 856 kez bilgi ya da rapor verdiği, karşılığında da 335 bin Euro aldığı iddialar arasında. Willy D.’nin hakkında bilgi verdiği gazetecilerin Focus, Spiegel, Süddeutsche Zeitung ve Hamburger Abendblatt’ta çalıştığı ifade edildi. Focus’un haberinde BND’nin 2005 yılında da bazı gazetecilerden meslektaşları hakkında bilgi aldığı operasyonu sürdürdüğü belirtildi. Focus’un haberine göre son olarak 20 Ekim 2005 tarihinde „Sommer“ kod adlı Leipzigli Uwe M. adlı gazeteciden, Berliner Zeitung gazetesinde çalışan Andreas Förster hakında bilgi aldı. Haberde Uwe M.’nin 2002 Nisan ayında BND için çalışmaya başladığı belirtildi.

BND’ye çalıştığı iddia edilen üçüncü gazeteciyse „Bosch“ takma adlı Erwin D. Focus dergisinin haberinde Erwin D.’nin de BND için üç yıl boyunca Focus dergisi çalışanlarından Josef Hufelschulte hakkında özel yaşamı da dahil olmak üzere bilgi topladığı kaydediliyor. Erwin D.’nin çıkacağı yurtdışı gezilerini bile servise bildirdiği iddialar arasında.

BND bir yazara bağış yaptı iddiası

Bu arada Focus dergisinin haberinde, Alman Dıs İstihbarat Servisi BND’yi eleştiren ve BND tarafından izlendiği öne sürülen yazar Erich Schmidt-Eenboom’un servisten bağış aldığı da iddia ediliyor. Yazar 2003 Nisanı ile 2004 Temmuz’u arasında BND’den kendisine ait Weilheimer Araştırma Enstitüsü’ne küçük miktarlarda bağış aldığını kabul etti.

Hükümetten basına destek, BND’den özür

Federal hükümet sözcüsü Thomas Steg, hükümetin bu tür onursuz sızmaları kesinlikle onaylamadığını, iddiaların doğru çıkması halinde, tamamen açıklığa kavuşturulması için sonuna kadar mücadele edileceğini belirtti. Steg, istihbarat teşkilatlarının kontrolünden sorumlu meclis komitesinde bu skandalın gereğinin yapılması gerektiğini söyledi. Steg, “Komitenin temmuz ayındaki toplantısında çıkarılacak sonuçlar ile ilgili herhangi bir tavsiyede bulunamam. Ama size şunun güvencesini verebilirim: Alman hükümeti, demokrasimizin temellerinden biri olan basın özgürlüğünün savunulması konusunda medyanın ortağı olmayı sürdürecektir,“ dedi.

  • Tarih 13.05.2006
  • Hazırlayan DW
  • Yazdır Bu sayfayı yazdır
  • Kısa link http://p.dw.com/p/Aa0I
  • Tarih 13.05.2006
  • Hazırlayan DW
  • Yazdır Bu sayfayı yazdır
  • Kısa link http://p.dw.com/p/Aa0I