1. Inhalt
  2. Navigation
  3. Weitere Inhalte
  4. Metanavigation
  5. Suche
  6. Choose from 30 Languages

Evropa

Grčki javni servis će preživeti, ali kakav?

Najviši upravni sud Grčke presudio je da država mora smesta omogućiti javnom servisu da ponovo emituje program. I premijer Samaras i njegovi koalicioni partneri, ali i sindikalci smatraju da im presuda daje za pravo.

default

ERT

Začkoljica je u nedovoljno jasnoj formulaciji presude – Sud je naložio da se javnom servisu smesta vrate frekvencije, da se nastavi sa programom. Ali kakvim programom – to nije definisano. Da li na posao vratiti svih 2.700 zaposlenih koji, prema premijeru Antonisu Samarasu, čine leglo nepotizma i nerada? Ili je možda dovoljno uposliti stotinak ljudi da rade na informativnom programu, dok bi ostatak programske šeme ispunile reprize koječega?

Protestkundgebung gegen Schließung des Staatsfernsehens in Athen

Protesti protiv gašenja ERT-a

Konzervativci premijera Samarasa, očekivano, navijaju za drugu opciju. Za njih je javni servis ERT odlična prilika za uštedu jer godišnje košta budžet 300 miliona evra. Samaras je već dobio jednu bitku jer su mu međunarodni kreditori odobrili novu tranšu kredita, verovatno i zbog ušteda ostvarenim gašenjem ERT. Međutim taj jednostrani potez konzervativaca ražestio je socijaliste iz PASOK-a i Demokratske levice, stranaka koje konzervativcima prave društvo u vladi.

Ubrzo se shvatilo da je u igri mnogo više od javnog servisa. Grčka štampa pisala je čak o novim izborima. Odluka suda je za vlast stigla kao melem na ranu – više koalicioni partneri ne moraju da se prepiru da li će javnog servisa biti nego treba da dogovore kakav će biti taj reformisani javni servis. O tome su tri vladajuće stranke pričale u utorak, a razgovori se nastavljaju i u sredu.

Vlada ne sme da se ponaša kao jednopartijska

Kako je preneo lider PASOK Evangelos Venizelos, premijer Samaras je pristao da ostavi javni servis u životu, da rekonstruiše vladu, kao i da se od sada više savetuje sa koalicionim partnerima. „ERT nije jedino ili glavno pitanje“, kaže Venizelos. „Glavna je stvar da ova vlada mora da deluje na principu saradnje, a ne kao jednopartijska vlada.“ Venizelos je dodao da se o novim izborima i ne razmišlja.

Lider najmanje vladajuće stranke Focis Kuvelis odluku Upravnog suda o javnom servisu vidi kao potvrdu svog stava da „niko nema pravo da ugasi javni radio i televiziju“. Međutim iz Samarasove Nove demokratije takođe smatraju da im je sud dao za pravo. „Gotovo je sa ERT“, rekao je jedan zvaničnika, a prenosi Rojters. Premijer Samaras je ERT okarakterisao kao ostatak „iz doba Jure“, što je premijerov simbol za nerad i prekomerno trošenje novca.

Neki zaposleni na javnom servisu već nedelju dana rade besplatno, kako bi emitovali program na internetu. Na kanalu televizije ERT juče je preneto slavlje sindikalaca i demonstranata, kada je obznanjena odluka suda. Simfonijski orkestar televizije svirao je stare špice za vesti ispred sedišta javnog servisa. Uskoro bi trebalo da se vidi koliko će razloga za slavlje i muziku zaista biti, i koliko će zaposlenih zadržati svoj posao u reformisanom javnom servisu.

Autor: Nemanja Rujević (rtre, afp, dpa, ard)
Odgh. urednik: Jakov Leon