Evropski operater blokira iranske TV kanale | Politika | DW | 19.10.2012
  1. Inhalt
  2. Navigation
  3. Weitere Inhalte
  4. Metanavigation
  5. Suche
  6. Choose from 30 Languages

Politika

Evropski operater blokira iranske TV kanale

Gledaoci u inostranstvu koji signal primaju preko Eutelsata više ne mogu da gledaju iransku nacionalnu televiziju. Ovaj operater je uskratio signal zbog čega Teheran protestuje pozivajući se na medijske slobode.

default

TV

Gledaoci u inostranstvu koji signal primaju preko Eutelsata više ne mogu da gledaju iransku nacionalnu televiziju. Ovaj operater je uskratio signal zbog čega Teheran protestuje pozivajući se na medijske slobode.

Evropski satelitski operater Eutelsat prekinuo je emitovanje signala televizijskih i radio stanica koje pripadaju iranskom udruženju državnih medija IRIB. Među 19 „nepoželjnih“ programa je i Pres TV, kanal namenjen isključivo inostranstvu. Eutelsat je odstranjivanje iranskih kanala iz ponude obrazložio odlukom Evropske unije koja je u martu stavila prvog čoveka IRIB-a Ezatolaha Zargamija na listu nepoželjnih osoba – nakon što je iranska državna televizija prenosila inscenirane pravne procese i iznuđivanje priznanja. Ranije su već francuske radiodifuzne vlasti zabranile prikazivanje Sahar TV 1, iranskog programa koji je bio u ponudi u Francuskoj.

Iran razmatra pravne korake

Iran TV Fernsehsender

Iranska televizija

Zvanični Teheran potez satelitskog operatera vidi kao pokušaj da se „spreči izražavanje mišljenja koje je drugačije od zapadnog“. Kako su na upit DW-a odgovorili u iranskoj ambasadi u Berlinu, „ovaj postupak je protivpravan i znači povredu slobode štampe i mišljenja“. Islamska Republika već razmatra pravne korake protiv Eutelsata. Kritike stižu i sa drugih adresa, recimo iz Nemačkog sindikata novinara. „Nezavisno od ovog slučaja, principijelno ne bi trebalo sprečavati emitovanje programa. Operateri ne bi smeli da se bave cenzurom“, kaže Anja Cimer iz ovog sindikata.

Ipak, Cimer za DW kaže da je čudno što se sada režim u Teheranu poziva na slobodu medija. Iran na rang-listi medijskih sloboda koju prave Reporteri bez granica zauzima neslavno 175. mesto od 179 država. „Baš je upadljivo kada se jedna zemlja koja nemilosrdno gazi po slobodi štampe sada poziva na istu tu slobodu. Iranski državni mediji javnosti prenose – blago rečeno – pažljivo filtrirane informacije. Iznenađujuće je što se takva zemlja usuđuje da priča o medijskim slobodama“, kaže Anja Cimer.

EU nije naložila zabranu programa

Trenutak odluke Eutelsata veoma je indikativan – u ponedeljak je Evropska unija proširila sankcije protiv iranskog režima. Ipak, jasno je na šta se sankcije odnose: „Nove restriktivne mere prema Iranu odnose se na finansije, energetiku, trgovinu i transport i ne sadrže ništa što bi moglo da podstakne Eutelsat na ovakvu meru – a isti je slučaj i sa prethodnim sankcijama“, preneli su DW-u u kabinetu Ketrin Ešton. Isto tvrde i u iranskoj ambasadi u Berlinu: „EU nije donela nikakav embargo koji se tiče emitovanja satelitskog programa“, kažu u ambasadi, tvrdeći da su motivi Eutelsata drugačije prirode.

Inače, ovaj operater i Islamska Republika već su imali žestoki spor pre nekoliko sedmica. Eutelsat je optužio Teheran da u samom Iranu blokira prikazivanje stranih programa na persijskom jeziku. Režim je odbacio takve optužbe.

Autori: Juliane Olbriht / Nemanja Rujević
Odg. urednik: Jakov Leon