1. Inhalt
  2. Navigation
  3. Weitere Inhalte
  4. Metanavigation
  5. Suche
  6. Choose from 30 Languages

GLOBAL

Un nou scandal ia proporţii pe scena politică din Republica Moldova

Mărul discordiei – posturile municipale de radio şi televiziune care urmează a fi privatizate.

default

La sfârşitul săptămânii trecute, poliţia a descins la sediul postului de radio „Antena C” şi a evacuat jurnaliştii baricadaţi în interior sub pretextul că sediul radioului ar fi fost minat. Presupusa alarmă s-a dovedit a fi, însă, falsă, iar emisia postului de radio a fost întreruptă. Jurnaliştii susţin că de fapt, administraţia comunistă şi creştin-democraţii au împărţit cele două instituţii audiovizuale pentru a le exploata în campania electorală din vara anului 2007.

Situaţia luptelor politice din Moldova

De fapt, lupta se dă între comunişti şi creştin-democraţi pe de o parte şi, de partea cealaltă, liderul Alianţei Moldova Noastră, Serafim Urechean, care a înfiinţat, din bani publici, cele două instituţii audiovizuale în perioada când deţinea funcţia de primar al Chişinăului. Nici unii, nici ceilalţi nu se implică, însă, direct în scandal. Lupta are loc între jurnaliştii angajaţi la cele două instituţii audiovizuale, sprijiniţi de organizaţiile de media – şi, de partea cealaltă, poliţia, presa afiliată puterii şi cea finanţată de Partidul Popular Creştin-Democrat.

Post de radio luat cu asalt

La sfârşitul săptămânii trecute, poliţia a pătruns cu forţa în clădirea postului de radio „Antena C” sub pretextul că sediul radioului ar fi fost minat. După o percheziţie ca în filme, aceştia au anunţat că alarma a fost falsă, dar jurnaliştilor aşa şi nu li s-a mai permis să intre la locul de muncă. În paralel, întreprinderea de stat „Radiotelecomunicaţii” a sistat emisia postului municipal de radio, motivând prin faptul că s-a defectat utilajul care asigura emiterea semnalului radiofonic în eter.

Responsabilii din cadrul acestei întreprinderi au anunţat că aparatajul electronic defectat poate fi reparat doar în Israel, procedură care va dura. Între timp, Consiliul Coordonator al Audiovizualului a avertizat administraţia postului de radio că riscă să rămână fără licenţă dacă nu va restabili emisia în următoarele 40 de zile.

Scimbări în funcţie

De luni, „Antena C” şi „Euro TV” au directori interimari noi. Director la „Antena C” este Veaceslav Sâtnic, anterior angajat la redacţia „Actualităţi” a Radioului Naţional. La „Euro TV” a fost numit director interimar Vasile Năstase, fostul redactor-şef al ziarului „Glasul Naţiunii” finanţat, timp de aproape un deceniu, de Guvernul României, tot el fin de cununie a liderului creştin-democrat Iurie Roşca.

Reacţiile societăţii civile

ONG locale de media au reacţionat imediat la intervenţia poliţiei în activitatea editorială a jurnaliştilor. Nouă organizaţii, inclusiv CIJ au semnat o declaraţie în care condamnă acţiunile guvernării şi încercarea de a transforma cele două instituţii audiovizuale în portavoci a diferitor structuri politice.

Presa pro-guvernamentală care apare astăzi la Chişinău a reacţionat, autorii arătându-se contrariaţi de faptul că nişte organizaţii non-guvernamentale finanţate din exterior se pronunţă practic pentru menţinerea celor două instituţii audiovizuale în subordinea statului.

  • Data 20.12.2006
  • Autoare/Autor Vitalie Călugăreanu
  • Imprimaţi Imprimaţi pagina
  • Permalink http://p.dw.com/p/B1Gw
  • Data 20.12.2006
  • Autoare/Autor Vitalie Călugăreanu
  • Imprimaţi Imprimaţi pagina
  • Permalink http://p.dw.com/p/B1Gw