1. Inhalt
  2. Navigation
  3. Weitere Inhalte
  4. Metanavigation
  5. Suche
  6. Choose from 30 Languages

Europa

Un nou început cu obstacole

Guvernul elen a decis redeschiderea postului public de televiziune ERT. Sute de jurnalişti vor fi reangajaţi. Dar, oare, va putea fi televiziunea publică independentă politic?

În contextul politicii de austeritate, premierul conservator Antonis Samaras a hotărât, în iunie 2013, restructurarea postului public de televiziune. 2650 de angajaţi au fost disponibilizaţi dintr-un foc. Măsura a dus la apariţia unui canal TV denumit sec "Televiziunea Publică" botezat, ulterior, NERIT.

Postul funcţionează şi acum, are câteva sute de angajaţi şi nu se remarcă printr-o atitudine critică. Fostul guvern şi-a dorit o televiziune după modelul BBC pentru a evita "risipa de fonduri publice, clientelismul şi jurnalismul aservit puterii, specific trecutului".

Partidul de stânga din opoziţie Syriza a protestat din prima clipa faţă de închiderea postului ERT. Canalul de tranziţie NERIT a fost criticat ca fiind în slujba guvernului şi consecvent boicotat. Acum, Alexis Tsipras face posibilă renaşterea ERT respectând, astfel, una din importantele sale promisiuni electorale. Mai mult, noul premier şi-a propus să facă lucrurile mai bine ca predecesorii săi: o televiziune independentă şi imparţială, finanţată printr-o taxă lunară de numai 3 euro pe locuinţă/casă.

La sfârşitul lunii aprilie, parlamentul de la Atena a elaborat un proiect de lege în acest sens. În prezent este numit noul consiliu de conducere a televiziunii - acţiune acompaniată de numeroase critici ţinând seama de faptul că "preşedintele" ERT va fi muzicianul şi simpatizantul stângii, Dionysis Tsaknis.

Griechenland Räumung staatlicher Rundfunk ERT

Noiembrie 2013, proteste fata de evacuarea cladirii postului ERT

Director al trustului ar urma să fie jurnalistul Lampis Tagmatarchis care a deţinut aceeaşi poziţie şi până în 2012. Se bănuieşte că un redactor-şef al ziarului de stânga "Avgi" va deveni noul redactor-şef al departamentului de ştiri. Aşa arată un nou început?

Televiziune nouă, probleme vechi

În opinia liderului de sindicat şi fost şef al departamentului de producţie al ERT, Nikos Michalitsis, cea mai importantă e satisfacţia de a vedea redeschis, postul de televiziune: " Am luptat multă vreme pentru ca ERT să funcţioneze din nou, iar oamenii să fie reangajaţi. Nimeni până acum n-a mai reuşit redeschiderea unui post public."

Desigur, "Mişcarea Angajaţilor" ştie faptul că noul post nu mai poate funcţiona după vechiul model. "În privinţa succesului noii conduceri în a se reorienta va trebui să mai aşteptăm", adaugă Michalitsis.

Mai puţin diplomatic se exprimă trei foşti jurnalişti, angajaţi ai postului ERT, actualmente deputaţi Syriza. Într-o scrisoare de protest aceştia se declară împotriva noii conduceri a postului: "Cu material vechi nu poţi clădi ceva nou - suntem ferm convinşi!" Însă nu toţi parlamentarii eleni împărtăşesc această opinie.

Cel mai recent exemplu: în timpul unei dezbateri parlamentare privind legea ERT, deputatul Stathis Panagoulis - de stânga până-n măduva oaselor - a surprins prin următoare cerere: televiziunea publică ar trebui să le fie deschisă tuturor celor care "au luptat pentru ca Syriza să ajungă la putere".

Conducerea ERT va trebui să treacă şi de comisia parlamentară de profil; lucru considerat o simplă formalitate. Thanassis Mavridis, jurnalist şi director al portalului capital.gr, se teme că noua televiziune va fi, de fapt, cam cea dinainte: "Avem nevoie de un post public cu adevărat independent. Însă nici conservatorii, nici socialiştii şi nici reprezentanţii stângii, nu par a dori aşa ceva." Toţi cei aflaţi la putere preferă o televiziune în care apropiaţii partidului sau anumite grupuri de interese să aibă ceva de spus, se plânge Thanassis Mavridis.

Posibile conflicte între colegi

Luni, 11 mai, sindicatele au sărbătorit victoria redeschiderii postului printr-o acţiune de protest simbolică. Sute de foşti angajaţi ai ERT au intrat în sediul din care emite canalul NERIT. A fost o acţiune paşnică, aprobată de conducerea postului, şi a fost prima oară când foşti angajaţi ai ERT au stat faţă-n faţă cu actualii angajaţi ai NERIT.

Mulţi dintre foştii angajaţi ai ERT au refuzat să lucreze pentru NERIT, preferând să-şi inaugureze propriul canal online, din protest şi, în orice caz, neremuneraţi. "Poate aceşti oameni sunt supăraţi pe foştii colegi care au acceptat contracte cu NERIT. Dacă s-ar ajunge să lucrăm din nou împreună n-ar fi uşor", spune un jurnalist.

Sindicalistul Nikos Michalitsis lămureşte lucrurile: "În noua televiziune vor primi posturi numai angajaţii care înainte de restructurarea din 2013 deţineau contracte de muncă pe perioadă nedeterminată. Sau noii angajaţi NERIT cu asemenea contracte."

Dacă, într-adevăr, aşa se va petrece, ar fi trist pentru jurnaliştii fără experienţă în ERT, care lucrează din 2013 încoace la "Televiziunea Publică" sau NERIT, cum i s-a spus în ultima vreme. Aceşti profesionişti au obţinut posturi numai după îndelungi proceduri de verificare şi, de regulă, au primit numai contracte pe perioadă limitată, reînnoite la fiecare două luni.