1. Inhalt
  2. Navigation
  3. Weitere Inhalte
  4. Metanavigation
  5. Suche
  6. Choose from 30 Languages

GLOBAL

Puterea, ziarul şi manipularea: din nou despre conflictul României Libere cu patronul ei german

Conflictul dintre România Liberă şi WAZ s-a perpetuat, iar patronul german al cotidianului românesc a fost dezavuat de către însărcinatul pentru mass-media al OSCE, după cum reiese între altele dintr-un articol apărut azi în paginile ziarului german Frankfurter Allgemeine Zeitung

Bodo Hombach distrugând arme în Albania (în epoca activităţii sale în cadrul Pactului de Stabilitate). Distruge el şi România Liberă, care titrează Bodo Münchhausen?

Bodo Hombach distrugând arme în Albania (în epoca activităţii sale în cadrul Pactului de Stabilitate). Distruge el şi România Liberă, care titrează "Bodo Münchhausen"?

Sub titlul "Debusolare în Bucureşti", ziarul conservator din Frankfurt publică un articol al cărui chapeau e remarcabil. Citez: ”Bodo Muenchhausen”: OSCE a contrazis grupul media WAZ, care îşi sacrifică proprii redactori”.

Acest subtitlu se cere, fireşte, clarificat. La mijloc se ascunde, după cum se ştie, mai vechiul litigiu dintre România Liberă şi patronul ei german, acuzat de gazetarii români de ingerinţă în politica editorială a ziarului, menită să menajeze puterea politică pesedistă în preajma alegerilor.

Articolul apărut azi în Frankfurter Allgemeine Zeitung porneşte însă de la actualitate. In ziar citim: "WAZ nu şi-a rezolvat încă problemele din România. Insărcinatul pentru mass media al OSCE, Miklos Haraszti, a dezminţit clar şi fără echivoc că ar acţiona ca mediator în acest conflict, grupul media din Essen istorisind basme dacă pretinde că el, Haraszti, ar fi intervenit şi ar fi declarat că la România Liberă nu s-ar fi lezat libertatea presei". Or, WAZ difuzase o declaraţie de presă pretinzând tocmai ceea ce a dezavuat ulterior reprezentantul OSCE.

Declaraţia dată publicităţii de Westdeutsche Allgemeine Zeitung se bazase la rândul ei, pe o convorbire între emisarul sudesteuropean al WAZ, fostul ministru de externe macedonean Kerim, cu însărcinatul OSCE Haraszti, din care cei doi au tras vădit concluzii diametral opuse.

Conform cotidianului din Frankfurt, "ar fi trebuit să bată la ochi din capul locului că un reprezent OSCE se intercalează imediat în conflict şi mai şi dă instantaneu un verdict în favoarea concernului din Essen".

Ieri, managerul WAZ, Bodo Hombach i-a cerut scuze lui Haraszti într-un mesaj care însă nu se rezumă să regrete ceea ce numeşte "interpretările eronate" la care s-a ajuns. Fiindcă, "acuzându-se oarecum pe sine", după cum scrie ziarul din Frankfurt, ”Bodo Hombach i-a atacat şi pe redactorii români”. Şi cotidianul reia un extras semnificativ din mesajul lui Hombach: ”dorim să comunicăm, că la ziarele noastre din România, ca şi la editura Ringier s-au produs conflicte bazate între altele pe amestecul dintre compartimentul redacţional şi cel publicitar". Amestec calificat de acelaşi Hombach în acelaşi mesaj drept "contraproductiv pentru un jurnalism liber şi independent".

Cotidianul din Frankfurt nu uită să explice înţelesul acestei critici în opinia mea nu atât voalate cât mai degrabă virulente adresate de Hombach gazetarilor de la România Liberă. Fiindcă "amestecul dintre compartimentul publicistic şi cel redacţional" denunţă în limbaj gazetăresc apariţia de articole, care n-ar fi fost publicate în absenţa unor anumite anunţuri. La rândul lui, managerul României Libere, Petre Mihai Băcanu”, scrie în continuare ziarul din Frankfurt,"a respins această acuză, subliniind că nu ştie nimic despre un atare amestesc. Băcanu, care nu şi-a ascuns mirarea legată de faptul că, în trecut, patronul german i-a reproşat tot mereu României Libere tocmai că relatează prea negativ a subliniat că WAZ are datoria de a-şi susţine acuzele cu exemple concrete".

In finalul articolului, ziarul din Frankfurt reproduce opiniile exprimate de Băcanu. Astfel, concernul german ar încerca eventual să-i acuze pe redactorii României Libere de coruptibilitate, pentru a deturna atenţia de la fondul conflictului, ştiută fiind prietenia dintre Hombach şi premierul Năstase, care-l" invită frecvent la vânătoare pe managerul WAZ". In plus, locotentul local al WAZ, Overbeck, ar fi încercat "să exercite presiuni concrete asupra redacţiei României Libere spre a influenţa relatările şi comentariile consacrate partidului guvernamental PSD". In fine, ziarul din Frankfurt semnalează că România Liberă şi-a manifestat intenţia de a-şi reinforma azi cititorii, publicând în această chestiune un articol sub titul: "Bodo Muenchhausen".

  • Data 23.09.2004
  • Autoare/Autor Petre Iancu
  • Imprimaţi Imprimaţi pagina
  • Permalink http://p.dw.com/p/B1cA
  • Data 23.09.2004
  • Autoare/Autor Petre Iancu
  • Imprimaţi Imprimaţi pagina
  • Permalink http://p.dw.com/p/B1cA