1. Inhalt
  2. Navigation
  3. Weitere Inhalte
  4. Metanavigation
  5. Suche
  6. Choose from 30 Languages

Germania

Propagandă anti-Merkel

În Germania, subiectul dezinformării este intens discutat. Un exemplu despre cum funcţionează aceasta.

Este ştiut deja faptul că spaţiul virtual este un teren foarte fertil pentru propagandă şi acţiuni de dezinformare. Ceea ce mulţi nu ştiu este modul în care funcţionează campaniile de dezinformare şi cât de rapid poate fi, oricare dintre noi, indus în eroare. Dacă cineva se află în Germania şi vrea să se informeze în legătură cu Ramadanul, importantă sărbătoare musulmană, respectiv să afle părerea Angelei Merkel despre eveniment, nu are decât să intre pe Google şi să caute: "Angela Merkel Ramadan".

Dezinformarea la un click distanţă

Imediat, printre primele rezultate, apare o trimitere către o ştire cu titlul: "Scutire de impozite cu ocazia Ramadanului?". Această informaţie provine de la un site de limbă germană intitulat "Politically Incorrect", care se poziţionează "împotriva presei mainstream" şi care atrage în mrejele sale tocmai acea categorie de public nemulţumită de politica guvernului german în privinţa refugiaţilor.

Faptul că platforma susţine în linii foarte mari acţiunile mişcării Pegida, critică la adresa islamului, este scos în evidenţă de banner-ul afişat. Cine se află în spatele paginii, nu se poate afirma cu certitudine. Apropierea platformei de curentele islamofobe, populiste şi extremiste este însă certă.

Cititorul află deci în acest mesaj scurt că, la 4 iunie, Angela Merkel i-ar fi scutit de impozite pe "patronii de restaurante" pentru ca musulmanii să poată mânca ieftin în timpul sărbătorii Ramadanului. Un mesaj scandalos în sine, pică pentru mulți cititori ai site-ului pe un teren fertil.

Cititorii care comentează ştirea o critică și o insultă pe Angela Merkel din pricina politicii guvernului german în privinţa refugiaţilor. Intenția campaniei de dezinformare este scoaterea în evidenţă a generozităţii guvernului federal și în special a cancelarulului faţă de refugiaţi. Iată, deci, îşi vor fi spus cititorii mesajului, un "nou" argument care demonstrează acest lucru. Prin urmare, o dezinformare de succes.

Evident, presupusa "scutire de impozite" nu este deloc adevărată. Guvernul german sau cancelara Merkel nu au luat niciodată o astfel de măsură nici înainte, nici în timpul, nici după încheierea Ramadanului.

Dezinformare "spălată"

Întrebarea interesantă este cum a apărut această ştire şi cum a avut loc diseminarea ei. Chiar şi autorii anonimi ai platformei menţionate ştiu că povestea nu poate fi adevărată, motiv pentru care precizează, pe bună dreptate: "Despre ce fel de impozite este vorba nu se ştie, iar din raport lipsesc detaliile". De fapt, este greu de crezut că o cancelară germană ar oferi drepturi speciale unui anumit grup de persoane. Reprezentanţii site-ului continuă însă mai jos să aţâţe conspiraţionisme: "De fapt, dacă ne gândim că Merkel a călcat peste constituţie când i-a adus în ţară pe noii cetăţeni, se poate pleca şi de la premisa că a luat o asemenea măsură. Noi transmitem ştirea cu reţinerea necesară".

Pentru a oferi credibilitate unei poveşti mincinoase, Politically Incorrect face trimitere către un site de limbă engleză, MoroccoWorldNews, care la rândul lui trimite către pagina în limba arabă a televiziunii de stat Russia Today. Prin urmare, în loc de a verifica corectitudinea informaţiei înainte de publicare sau după ce a publicat-o să o declare ca fiind greşită, pagina Politically Incorrect se ascunde în spatele unei ştiri a postului de televiziune Russia Today.

Majoritatea utilizatorilor de Internet din Germania nu cunosc limba arabă. Însă chiar și cei care fac efortul de a obține ceva, cât de cât inteligibil, cu Google Translate, află că nici Russia Today în limba arabă nu este sursa primară a mesajului, ci se bazează pe ziarul saudit Al-Riyadh, apropiat de familia regală din Arabia-Saudită.

Oricui ar trebui să i se pară suspect faptul că un ziar saudit ştie mai bine decât presa germană despre cine şi când ar fi putut fi scutit de plata unor dări. Cu toate acestea, cine într-adevăr îşi dă silinţa să scormonească pagina Al-Riyadh va descoperi că informaţia pur şi simplu nu există.

Punctul de plecare al poveștii mincinoase poate fi considerat site-ul în limba arabă al RT. Ţelul acestei campanii de dezinformare este atât cititorul arab, cât şi, indirect, cu multe ocoluri, cel din Germania. Cititorilor arabi li se transmite în mod eronat impresia că Germania este exagerat de generoasă față de musulmani, ceea ce amplifică dorinţa de a fugi în această ţară. Și, în același timp, germanii cu convingeri anti-islamice sunt incitaţi împotriva cancelarului cu aceeași poveste.

Calculul cel mai probabil din spatele aceste campanii de dezinformare este următorul: dacă Merkel se poticneşte din cauza crizei refugiaţilor, Germania ar fi foarte slăbită în Europa. Concret, unitatea europeană în ceea ce priveşte sancţiunile împotriva Rusiei s-ar fisura puternic.