1. Inhalt
  2. Navigation
  3. Weitere Inhalte
  4. Metanavigation
  5. Suche
  6. Choose from 30 Languages

România

Presa românească şi cenzura capitalului

Două ziare importante din România se plîng că noii lor patroni occidentali le cenzurează din punct de vedere politic. "Evenimentul zilei" şi "România liberă" au lansat apeluri publice în care denunţă amestecul în politica editorială a patronilor de la Ringier şi WAZ, doi mari investitori pe piaţa media europeană.

România Liberă a apărut astăzi cu doliu pe prima pagină. În locul articolelor obişnuite apare un singur text în care sînt denunţate ingerinţele reprezentanţilor grupului german WAZ în politica editorială. Astăzi, 13 septembrie, ar fi în opinia redacţiei de la “România Liberă” o zi mai neagră chiar decît aceea în care sediul publicaţiei a fost devastat de mineri în iunie 1990. Am vorbit cu directorul publicaţiei, Petre Mihai Băcanu care mi-a spus că regretă amarnic decizia de asociere cu grupul WAZ. Cînd a fost semnat contractul de asociere, grupul german a acceptat să nu se amestece în nici un fel în politica editorială a ziarului, dar, susţine Petre Mihai Băcanu, după sosirea la conducerea grupului a lui Bodo Hombach, fostul coordonator al Pactului de Stabilitate, au început să se facă simţite tot mai multe intervenţii. Directorul “României Libere” a dezvăluit că prin luna mai se afla în Germania unde discuta cu Bodo Hombach despre soarta ziarului. Acolo a aflat că Mircea Geoană, pe atunci candidat la primăria Bucureştiului l-a sunat pe preşedintele grupului WAZ, sugerîndu-i să nu mai permită apariţia unor articole nefavorabile. Tocmai atunci apăruse simultan în mai multe ziare, inclusiv în România Liberă un articol în care se pretindea că Mircea Geoană ar fi fiul unui general de Securitate, coleg cu Mihai Pacepa.

Ziariştii de la “România Liberă” nu au dovezi că ar exista o legătură directă între acest episod şi noile evoluţii, dar ei susţin că de la o vreme încoace trimisul lui Bodo Hombach la Bucureşti se amestecă tot mai mult în politica editorială îndemnîndu-i să publice mai puţine articole despre PSD, mai multe ştiri pozitive şi să se axeze pe evenimente mondene.

Grupul WAZ deţine 70% din acţiunile ziarului, dar Petre Mihai Băcanu este încă preşedinte al Consiliului de administraţie. Totuşi patronii germani ar putea, în virtutea participării lor majoritare, să înlocuiască întreaga conducere. Conştienţi de această vulnerabilitate, ziariştii de la România Liberă au anunţat că vor să protesteze în Germania în faţa sediului grupului WAZ din Essen.

Într-o situaţie asemănătoare se află “Evenimentul zilei”, ziar care aparţine grupului elveţian Ringier. Săptămîna trecută întregul corp editorial de la Ringier a semnat un protest în care denunţa imixtiunile administraţiei în politica editorială. Ziariştii de la “Evenimentul Zilei” au denunţat mai ales intervenţia discretă a grupului Ringier în favoarea familiei primului ministru Adrian Năstase.

Toţi ziariştii, atît cei de la “Evenimentul Zilei” cît şi de la “România Liberă” sînt înclinaţi să creadă că aceste presiuni au devenit mai puternice din cauza campaniei electorale. În opinia lor, investitorii occidentali par prea puţin interesaţi de nuanţele politicii româneşti şi de istoria post comunistă a României, fiind înclinaţi să adopte linia cea mai comodă care să le asigure liniştea. De aceea, probabil că accentele puternice de natură morală ale unor publicaţii româneşti şi tonul foarte critic la adresa guvernului li se pot părea ingrediente supărătoare. În orice caz, Petre Mihai Băcanu, directorul “României Libere" regretă asocierea cu partenerii occidentali, care, după calculele sale, nu i-a adus nici măcar cele mai mărunte beneficii economice.

  • Data 13.09.2004
  • Autoare/Autor Horaţiu Pepine
  • Imprimaţi Imprimaţi pagina
  • Permalink http://p.dw.com/p/B37B
  • Data 13.09.2004
  • Autoare/Autor Horaţiu Pepine
  • Imprimaţi Imprimaţi pagina
  • Permalink http://p.dw.com/p/B37B