1. Inhalt
  2. Navigation
  3. Weitere Inhalte
  4. Metanavigation
  5. Suche
  6. Choose from 30 Languages

Societate şi cultură

Orban continuă războiul cu presa potrivnică

În Ungaria, trusturile de presă vor fi obligate să plătească impozite speciale pentru fondurile obţinute din publicitate. Şi jurnalişti apropiaţi guvernului de la Budapesta consideră că noua lege merge prea departe.

Ecrane de televizor negre, pagini de ziare albe, lipsa de semnal în eter: 130 de posturi private de radio şi TV, ziare, reviste şi portale online au protestat la finele săptămânii trecute împotriva legii privind impozitarea suplimentară a fondurilor obţinute din publicitate. Deşi la proteste s-au afiliat şi cele mai importante posturi private apropiate guvernului Orban, precum HírTV, Lánchíd Rádió şi publicaţia Magyar Nemzet, parlamentul a adoptat miercuri (11.06.2014), în regim de urgenţă, controversata propunere legislativă.

Textul prevede impozitarea progresivă şi drastică, suplimentar faţă de taxele plătite deja de trusturile media. Încasările din publicitate care nu depăşeşc 500 de milioane de forinţi (aproximativ 1,6 milioane de euro) nu sunt impozitate.Urmează însă un sistem progresiv de impozitare, pornind de la 10 şi ajungând la 30 de procente. Pentru încasările care depăşesc 50 de miliarde de forinţi (aproximativ 65 de milioane de euro) valoarea impozitului este de 40 la sută.

Impozitul maxim va fi perceput de la cele mai de succes posturi private de televiziune, printre care se numără şi liderul de audienţă RTL. Programul de ştiri al postului, RTL Híradó, respectă distanţa jurnalistică faţă de toţi actorii politici. Cel de-al doila post, TV2, a fost vândut la finele anului trecut de către foştii proprietari ProSiebenSat.1 Media AG, fără detalii privind preţul şi cauzele contractuale, unui acţionariat condus de şeful postului şi de către responsabila cu finanţele, ambii fiind consideraţi ca deosebit de apropiaţi de guvernul ungar. TV2 beneficiază însă de o clauză specială: poate echilibra pierderile cu încasările din publicitate. Posturile independente de dimensiuni mai mici, printre care se numără şi ATV, singurul post de ştiri independent din Ungaria, vor avea mari dificultăţi financiare, ajungând chiar în pragul falimentului.

"Atac la adresa presei libere şi independente"

Politicienii din rândul coaliţiei Fidesz, conduse de Viktor Orbán, vor să înlăture de pe piaţa media "programe dăunătoare". După cum se exprima politicianul Gergely Gulyás, în special cele două posturi comerciae RTL Klub şi TV2 "ar provoca daune sociale importante", astfel încât impozitul pe publicitate ar trebui considerat drept un "impozit cu rol de igienizare". Şeful cancelariei primului ministru János Lázár a anunţat că încasările provenite din noul impozit vor fi dirijate către programe din domeniul sănătăţii şi educaţiei.

Presa din Ungaria consideră în continuare că legea este un nou atac la adresa libertăţii presei. "Este un avertisment către toate media încă libere din Ungaria", spune Csaba Nagy, redcator şef al portalului independent 168ora.hu. "Mesajul ar fi: dacă nu vă purtaţi cum vrem noi, atunci adoptăm în mai puţin de o săptămână o lege care vă aduce pe marginea prăpastiei".

Andreas Rudas, şeful pentru Europa Centrală şi de Est din cadrul grupului luxemburghez RTL, vorbeste despre "un atac direct la adresa tuturor mediilor libere şi independente din Ungaria". Acest impozit "şterge practic baza existenţială a puţinelor publicaţii şi posturi încă independente şi profitabile", spune Rudas. "Ne vom apăra alături de restul presei independente. Nu este posibil ca, în mijlocul Europei, să existe un stat în care nu sunt respectate drepturile fundamentale, precum libertatea presei", aduagă Andreas Rudas

"Frică generală"

Chiar şi jurnaliştii care susţin guvernul au o poziţie clară. "Sunt de acord cu ideea de a interveni împotriva presei dăunătoare", spune Ottó Gajdics, redactor-şef al postului conservator naţionalist de dreapta Lánchíd Rádió, "dar impozitul pe publicitate nu face decât să distrugă fabrica şi nu obligă la fabricarea unor produse mai bune."

Adoptarea noii legi este, în viziunea unui redactor şef care doreşte să rămână anonim, "parte a unei propagande parşive" a guvernului. În faţa alegătorilor, guvernanţii pretind că "iau banii străinilor bogaţi şi răi pentru a-i investi apoi în bunăstarea sărăcilor şi bunilor cetăţeni ungari."

Încă de la finele anului 2010, Parlamentul a adoptat o lege controversată şi astăzi, prin care posturile publice au intrat sub controlul direct al guvernului. Şi posturile independente comerciale au fost supuse unor presiuni indirecte: "domină o teamă generală", spune Csaba Nagy. "De exemplu, sunt tot mai puţini cei care îşi fac publicitate la noi, din teama de a nu pierde contracte publice importante sau de a fi şicanaţi."

Scandal de presă în jurul unui portal de ştiri, deţinut de o firmă din concernul Telekom

Atmosfera descrisă de Nagy este ilustrată şi de un alt exemplu actual scandalizant. Săptămâna trecută, redactorul şef al celui de-al doilea mare portal independent de ştiri "origo.hu", Gergö Sáling, a fost demis. Opinia publică germană justifică decizia prin dezvăluirile deranjante referitoare la excursiile de lux întreprinse de şeful cancelariei primului ministru, de către János Lázár. Nu a existat nici un motiv oficial, iar lui Sáling i s-a interzis să comenteze demisia. În semn de protest însă, întreaga redacţie şi-a anunţat demisia.

Portalul de ştiri este deţinut de Magyar Telekom, companie care aparţine concernului Deutsche Telekom. La solicitarea DW, un purtător de cuvânt al concernului german a negat faptul că demiterea şefului Origo ar avea vreo legătură cu dezvăluirile care îl vizau în mod direct pe János Lázár şi nici comentariile critice nu ar justifica decizia. Purtătorul de cuvânt a precizat doar că portalul este supus unei "restructurări interne" şi că activitatea jurnalistică nu este sub nici o formă influenţată.

Organizaţii precum "Reporteri fără Frontiere" sau "Freedom House" au declasat mult în ultimii ani Ungaria la capitolul libertatea presei. În momentul de faţă, este singurul stat din Europa Centrală în care presa nu este decât parţial liberă. În comparaţia la nivel comunitar, presa din Ungaria este doar cu puţin mai liberă decât cea din Croaţia, Grecia şi Bulgaria.