1. Inhalt
  2. Navigation
  3. Weitere Inhalte
  4. Metanavigation
  5. Suche
  6. Choose from 30 Languages

GLOBAL

Noi episoade în serialul conflictului WAZ – România Liberă

După dezavuarea de către OSCE a concernului media german WAZ, prins cu minciuna în contextul conflictului acestuia cu România Liberă am stat din nou de vorbă cu unul din purtătorii de cuvânt ai patronului din Essen al ziarului românesc.

Bodo Hombach, unul din cei trei manageri ai concernului media W.A.Z.

Bodo Hombach, unul din cei trei manageri ai concernului media W.A.Z.

Am vorbit odată în plus, joi seara, cu Bodo Zapp, redactorul şef al ziarului Westfalenpost din Hagen şi consilierul redacţiilor esteuropene ale grupului WAZ. Am încercat şi în această convorbire să tranşăm vechea dilemă şi să clarificăm cine anume a minţit, când, din partea cui şi în ce scop, concentrându-ne asupra părţii germane, devreme ce nu doar România Liberă, ci şi însărcinatul OSCE pentru libertatea presei, Miklos Haraszti a contrazis net conducerea WAZ, acuzând-o de difuzare de ştiri false.

Intre timp, managerul WAZ, Bodo Hombach şi-a cerut scuze faţă de OSCE, susţinînd însă, totodată că ar exista la ziarele româneşti ale WAZ şi grupului media elveţian Ringier practica ”amalgamării compartimentului redacţional cu cel publicitar”. Or, această critică echivalează în genere – după cum a relevat şi un articol din ziarul german Frankfurter Allgemeine Zeitung, pe care l-am reprodus joi – cu prezumţia că România Liberă şi Evenimentul Zilei ar difuza articole a căror publicare ar fi condiţionată de apariţia alăturată a anumitor anunţuri publicitare. Această acuză ar putea fi interpretată drept o învinuire de corupţie la adresa jurnaliştilor români, care n-au întârziat fireşte s-o respingă. România Liberă şi-a reiterat îns chimb criticile adresate între altele locotentului local al grupului WAZ, Overbeck. Potrivit ziariştilor României Libere Klaus Overbeck a exercitat presiuni concrete asupra redacţiei în vederea edulcorării comentariilor şi relatărilor derspre partidul guvernamental PSD.

In reacţie, Bodo Zapp a adoptat ieri în convorbirea purtată cu DW, o atitudine care s-ar putea descrie cu expresia ”nici usturoi n-am mâncat nici gura nu ne miroase”. Ca şi Bodo Hombach, Zapp a admis totuşi că s-a comis ”o eroare şi o interpretare greşită” în discuţiile cu reprezentantul OSCE. Dar Zapp a calificat această greşeală proprie drept neintenţionată.

El şi-a reiterat cu maximă vigoare poziţia mai veche, potrivit căreia WAZ n-a încercat niciodată ”să cenzureze, să influenţeze, să reducă, să reorienteze ori să schimbe conţinutul politic al ziarului”. Concomitent, el a respins interpretarea dată de R.L. pasajului cheie din mesajul lui Hombach către reprezentantul OSCE, în care managerul WAZ afirma că ar exista la gazetarii români o amalgamare a activitzăţii redacţionale cu cea publicitară. L-am întrebat dacă WAZ poate indica în mod concret exemple de corupţie la ziariştii români. ”Aceasta”, a spus textual Zapp, încercând vădit să obţină o calmare a tensiunilor, ”nu e o acuză de corupţie, ci constatarea unei stări de lucruri mai vechi, afectând prin tradiţie ziarele româneşti, care se cere rectificată, astfel încât să se despartă net partea publicitară de cea redacţională”.

L-am întrebat apoi pe Bodo Zapp ce ştie despre relaţiile de prietenie dintre managerul concernului său, Bodo Hombach şi Adrian Năstase, precum şi despre ”invitaţiile frecvente la vânătoare”, care ar fi fost adresate de premier fostului coordonator al pactului de stabilitate în sudestul Europei. Zapp a replicat că "nu ştie nimic despre aceste invitaţii, dar că Bodo Hombach e categoric în a dezminţi că ar fi participat vreodată la vînători cu premierul".

In fine România Liberă a publicat azi note, potrivit cărora celălalt reprezentant al WAZ, care, împreună cu Zapp, s-a deplasat la Bucureşti, în speţă Dr,. Stute, de la acelaşi Westfalenpost din Hagen "a fost prins cu minciunea". Potrivit României Libere, Dr. Stute ar fi recunoscut în discuţiile dintre cele două părţi că a cerut la un moment dat, (în primăvară), să se reducă relatările despre PSD, dar că n-ar fi "ştiut că e vorba de partidul guvernamental". Un mesaj al lui Stute, reprodus de România Liberă dezminte această teză, dovedind, dacă este autentic, că reprezentantul concernului din Essen ştia foarte bine că PSD este partidul guvernamental.

Să maik notăm în concluzie, că, potrivit ziarului german Frundschau, grupul media WAZ a avut probleme similare şi cu ziarele austriece ale concernului, deşi redactzorii din Austria nu s.-au revoltat cu aceiaşi putere ca românii.

  • Data 24.09.2004
  • Autoare/Autor Petre Iancu
  • Imprimaţi Imprimaţi pagina
  • Permalink http://p.dw.com/p/B1c6
  • Data 24.09.2004
  • Autoare/Autor Petre Iancu
  • Imprimaţi Imprimaţi pagina
  • Permalink http://p.dw.com/p/B1c6