1. Inhalt
  2. Navigation
  3. Weitere Inhalte
  4. Metanavigation
  5. Suche
  6. Choose from 30 Languages

GLOBAL

Madrid: marea manipuare?

Sfîrşit tumultuos de carieră executivă pentru echipa guvernamentală condusă de premierul Jose Maria Aznar: Cabinetul de la Madrid este ţinta acuzelor de manipulare sistematică a presei. Agenţia publică naţională EFE a ieşit, marţi seară, la rampă, reporterii acestei instituţii media vorbind despre cenzură şi mărturisind că au fost obligaţi să ascundă indiciile ce făceau referire la implicarea islamică în atentatele de la Madrid. Şi acuzaţiile nu se opresc aici. De cîteva zile, Spania comentează afirmaţiile făcute, la premiera noului său film, de regizorul Pedro Almodovar: "Trebuie să vă povestesc ceva, ceva înspăimîntător, despre partidul aflat încă la putere. Partidul Popular a comis, în noaptea dinaintea alegerilor, un gest care ne face să ne minunăm cît de aproape ne-am aflat, de fapt, de o lovitură de stat". Este un zvon pe care Almodovar l-a cules de pe INTERNET şi pe care l-a legitimat, practic, în clipa în care i-a dat glas, de pe o scenă publică. Într-un e-mail care a circulat pe diverse canale de discuţii electronice se vorbeşte despre intenţia Cabinetului Jose Maria Aznar de a introduce, în noaptea dinainmtea scrutinului, starea de asediu şi de a amîna alegerile parlamentare. Regele Juan Carlos ar fi refuzat, însă, semnarea unui astfel de decret. Ar fi o lovitura de stat, a replicat suveranul, în faţa documentului. E-mailul incriminator este, e drept, singura sursă, iar liderii conservatorilor au respins, evident, acuzaţiile, pe care le-au catalogat drept pure minciuni. Şi, totuşi, spaniolilor nu le-ar fi prea greu să se lase convinşi de veridicitatea informaţiilor din respectiva ştire neoficială. Mai ales că, iată, argumentele curg. Între atentatele de joi, 11 martie, şi alegerile de duminică, 14 martie, s-a înceract masiv manipularea presei iberice. Premierul încă în funcţie Jose Maria Aznar a dat, personal, telefon la două ziare madrilene pentru a convinge jurnaliştii că separatiştii basci poartă responsabilitatea pentru tragedia din "trenurile morţii". EFE, agenţia naţională de presă, a manipulat la rîndul ei. Într-un document semnat de reprezentanţii angajaţilor, conducerea departamentului de ştiri al agenţiei este acuzată de cenzură. Anume: informaţiile despre o posibilă implicare islamistă în atentatele de joi au fost primite imediat după comiterea atacurilor dar au fost blocate de la difuzare. Agenţia ştia, încă din dimineaţa atacurilor, despre maşina în care a fost găsită o casetă cu versete coranice. Abia o zi mai tîrziu a fost făcut public acest detaliu de anchetă. Pe de altă parte, angajaţilor agenţiei li s-a cerut să difuzeze doar opinii oficiale. Reporterii EFE se plîng că reţele de surse de informaţii, construite cu migală în ani de zile, şi informatori a căror fidelitate a fost cu greu cîştigată nu au putut fi exploataţi. Chiar şi după arestarea a cinci persoane cu legături în mediile islamiste s-a mers, pe mai departe, pe versiunea oficială a răspunderii exclusive a ETA. Anna Palacio, ministrul de Externe al Spaniei, a înaintat respectiva ştire (elaborată de redactorul şef al EFE împreună cu reprezentanţii Executivului) tuturor ambasadorilor Madridului, cu specificaţia de a acuza prin toate mijloacele separatismul basc. Agenţia EFE este deja de mai multă vreme acuzată de jurnalişti că ar difuza informaţii tendenţioase. Între timp, nici televiziunea publică nu a scăpat de acuzaţia de implicare partinică în viaţa politică a Spaniei. Alfredo Urdacio, şeful departamentului de ştiri de la televiziunea publică TVE, şi întreaga sa echipă de redactori au încercat să facă jocurile actualei puteri. Anul trecut, în timpul catastrofei maritime, în centrul atenţiei s-au aflat militarii trimişi de Cabinetul Aznar pentru a contribui le înlăturarea petei de petrol şi a consecinţelor dezastrului - chiar dacă aceştia au operat doar pe o mică suprafaţă din sutele de kilometri pătraţi afectaţi. Cît despre demonstraţiile de masă la care cinci milioane de irakieni au contestat politica Executivului faţă de Irak - toate canalele de televiziune le-au transmis în direct, mai puţin televiziunea publică. Aceasta din urmă a difuzat, în schimb, live, nunta fiicei lui Aznar. Sigur, banii pentru televiziunea publică vin de la stat. Aşa că nu este greu de înţeles motivul pentru care conducerea TVE a "ţinut aproape" de puterea de la Madrid. Urdacio şi compania vor părăsi, cel mai probabil, funcţiile pe care le deţin în prezent. Dar asta nu este, de la sine, o garanţie pentru acurateţea - pe viitor - a informaţiilor.
  • Data 18.03.2004
  • Autoare/Autor Reinhard Spiegelhauer / Cristian Ştefănescu
  • Imprimaţi Imprimaţi pagina
  • Permalink http://p.dw.com/p/B1ih
  • Data 18.03.2004
  • Autoare/Autor Reinhard Spiegelhauer / Cristian Ştefănescu
  • Imprimaţi Imprimaţi pagina
  • Permalink http://p.dw.com/p/B1ih