1. Inhalt
  2. Navigation
  3. Weitere Inhalte
  4. Metanavigation
  5. Suche
  6. Choose from 30 Languages

România

Linşaj mediatic în variantă românească

Sub acest titlu, care trimite la sistematicele discreditări, calomnieri şi defăimări ale personalităţilor independente sau din opoziţie, a apărut în FAZ un amplu articol despre campania electorală din România.

Articolul, semnat de Karl-Peter Schwarz, un excelent cunoscător al realităţilor politice româneşti, îşi începe turul de orizont al denigrărilor 'marca Antena 3' cu şeful uneia din cele mai importante instituţii ale statului de drept românesc, în speţă cu şeful ANI, Horia Georgescu.

Această instituţie, scrie autorul, „se află pe linia întâi a luptei împotriva corupţiei. Ţine de sarcinile ei să investigheze averile politicienilor şi să detecteze incompatibilităţi ori conflicte de interese”.

Că, din unghiul autorului, ANI şi-a îndeplinit cu brio îndatoririle, reiese din lista succeselor înregistrate de Agenţia Naţională de Integritate din 2008 încoace, pe care le reproduce Karl-Peter Schwarz. În acest răstimp, „ANI a dat 5.000 de amenzi administrative, a depus 322 de plângeri penale, iar investigatorii ei au prins doi secretari de stat, 32 de deputaţi, 11 senatori, un europarlamentar, 82 de primari şi locţiitorii lor, 240 de deputaţi locali şi regionali”.

De ce a intrat ANI în colimator

Or, „o astfel de autoritate devine impopulară în ochii politicienilor”, scrie textual ziaristul german, amintind de multiplele tentative ale parlamentului de a castra ANI, reducându-i atribuţiile, prerogativele şi competenţele. Autorul trece apoi la atacurile la care e supus, de ani de zile, nu doar şeful ANI, Horia Georgescu, ci şi membrii familiei sale.

„Instituţia pe care o conduce e învinuită tot mereu că ar îndeplini ordine politice. E fără precedent însă campania de instigare la ură purtată de câteva săptămâni împotriva lui şi a familiei sale de trustul media Intact al lui Dan Voiculescu, fostul colaborator al Securităţii, poliţia secretă a regimului comunist. E vorba de un linşaj mediatic”, adaugă ziaristul german textual.

Karl-Peter Schwarz intră şi în amănuntele împroşcărilor cu noroi practicate de „specialiştii în dezinformare ai lui (Dan) Voiculescu” spre a-l discredita pe Horia Georgescu şi pe părinţii funcţionarului public român.

Autorul aminteşte în continuare de incompatibilităţile detectate de ANI în cazul celor trei miniştri ai guvernului USL condus de Ponta, între care „Eduard Helvig, un intim al lui Vociulescu” şi „Dan Mihalache, mâna dreaptă a lui …Crin Antonescu. Acum, Antena 3 a început să tragă cu toate tunurile din dotare. Turnătorii ei au descoperit o rubedenie a preşedintelui ANI, care, în schimbul unui onorariu corespunzător, s-a arătat gata să depună mărturie contra lui”.

Cum lucrează calomniatorii

Citim în continuare, în ziarul din Frankfurt: La o oră de vârf, „jurnaliştii postului l-au acuzat pe Horia Georgescu de ‚alcoolism' şi ‚dependenţă de droguri', l-au înjurat, făcându-l ‚gunoi şi ‚maimuţă', i-au calomniat tatăl şi au continuat seară de seară să facă noi acuzaţii lipsite de orice acoperire. Casa părinţilor săi de la Braşov a început să fie asediată de o echipă a postului. Tot la Antena 3, a apărut în două rânduri şi Preşedintele Senatului, Crin Antonescu, să ceară personal demisia principalului luptător contra corupţiei”.

Articolul relevă că Georgescu n-are prieteni nici în dreapta spectrului politic, în speţă la PDL, întrucât „ANI a depus plângeri împotriva politicienilor din toate partidele”.

Georgescu, scrie autorul în context, „se mai bucură încă de susţinerea preşedintelui Traian Băsescu. Dar victoria electorală a USL trece drept sigură. La Bucureşti, mulţi se aşteaptă la o a treia acţiune de suspendare a lui Băsescu, după alegerile de la 9 decembrie”.

Alte personalităţi supuse linşajului

Cam ca Georgescu au fost trataţi şi alţii, de pildă „Iulia Motoc, judecătoare la Curtea Constituţională, defăimată de Antena 3 ca ‚bolnavă psihic’, ori judecătorul Cristi Danileţ, care şi-a dovedit independenţa ca judecător”. Postul lui Felix "i-a pus în cârcă acuza de ‚pedofilie' arătând (sugestiv) o poză care-l înfăţişa alături de fetiţa sa.”

Jurnalistul german nu ignoră nici (sistematica) acţiune defăimătoare îndreptată împotriva lui Horia-Roman Patapievici. „Unul dintre cei mai proeminenţi intelectuali ai României e şomer de mai multe luni. Fizicianul şi filosoful în vârstă de 55 de ani, trăieşte într-un apartament de două camere dintr-un bloc nou. Vecinii au încetat să-l mai salute. Pe stradă, necunoscuţii îl înjură şi îl scuipă pe obraz. La deschiderea târgului de carte a fost atacat de un vizitator”.

De ce i-a supărat H.R. Patapievici

Originile supliciilor la care e supus fostul membru al CNSAS şi ex-preşedinte al ICR nu sunt greu de ghicit. Ziarul din Frankfurt le dezvăluie rând pe rând. „H.R. Patapievici a transformat filialele externe ale ICR din centre de îngălbenită reclamă folcloristică în spaţii de întâlnire culturală prezentând o Românie nouă, deschisă către lume”.

Ziarul aminteşte de succesele repurtate de ICR sub conducerea lui H.R Patapievici şi de „elogiile binemeritate de Institutele Culturale Române din Stockholm, de la Viena, Istanbul, Paris, Londra şi New York, în timp ce la Bucureşti s-a declanşat o campanie fără precedent împotriva sa. Antena 3 l-a denigrat, ani la rând pe Patapievici calificându-l drept ‚pornograf’, ‚distrugător al culturii naţionale’ şi ‚duşman al poporului’, care n-ar fi de fapt român".

Această campanie, afirmă H.R Papatpievici, citat de ziarul din Frankfurt, „a creat în centrul societăţii o atmosferă (de ură) amintind de cea din Germania anilor 30”.

În apartamentele „din blocul în care locuieşte H.R. Patapievici se vizionează intens Antena 3. Iar în iunie, guvernul Ponta l-a demis, tâlhăreşte, cu ajutorul unei ordonanţe de urgenţă”… Succesorul său „e bănuit de colaborare cu Securitatea”.

Articolul analizează şi obiectivele urmărite de calomniatorii lui H.R.Patapievici. „Capul plecat sabia nu-l taie, zice un vechi proverb românesc. Ca să se obţină obedienţa învăţată de români în secole de dominaţie otomană şi în deceniile de teroare comunistă, ajunge să execuţi doar câteva zeci de persoane prin linşaje mediatice. Ceilalţi se vor înclina, de frică să nu ajungă şi ei la rând. În ţara care a ajuns în 2007 membră a UE domneşte teama”, constată, textual, autorul influentului cotidian german.

Mineriadă în stil nou

Care, trecând în revistă re-iţirea „spectrelor dictaturii comuniste a lui Nicolae Ceauşescu” evocă anii 90 şi „trupele de bătăuşi ale minerilor chemaţi în capitală de Ion Iliescu, preşedintele de atunci".

În context, observatorul german aminteşte că şi „la începutul anilor 90 domnea FSN”, o alianţă electorală ale cărei victorii ar vrea să le reediteze USL. "Teroarea psihică pe de o parte, iar pe de alta demagogia socială şi promisiunile populiste, nu-şi ratează efectul într-o ţară în care aproape 60 la sută din cetăţeni sunt alimentaţi de la bugetul public”.

Vocea Rusiei în rol de sfetnic al USL

Ziaristul german mai aminteşte de „lovitura de stat din vară, dată de USL prin intermediul ordonanţelor de urgenţă”, care au culminat cu tentativa demiterii lui Băsescu, evitată in extremis prin intervenţia UE. Amintită e şi imixtiunea Vocii Rusiei: „după indicaţiile acestei Voci a Rusiei, postul de radio extern al lui Putin, care-i dă din nou sfaturi lui Ponta, puciul urmează să continue după actualele alegeri”.

În vară, mai scrie corespondentul ziarului din Frankfurt, „redacţia română a postului Vocea Rusiei îi cerea lui Ponta să nu satisfacă revendicările Comisiei Europene şi să-l demită pe Băsescu la nevoie prin presiuni ale străzii”.

Mai nou „Vocea Rusiei sfătuieşte să se distrugă reputaţia celor trei personalităţi care ar fi determinat occidentul să creadă că miza luptei din România vizează confruntarea statului de drept cu o castă a politicienilor delincvenţi”. Ziarul din Frankfurt îşi informează cititorii cine sunt cele trei personalităţi româneşti împotriva cărora s-a înverşunat să agite Vocea Rusiei. Sunt H.R.Patapievici, politologul Vladimir Tismăneanu (cel care a investigat crimele comunismului) şi europarlamentarul Monica Macovei, defăimată de un coleg PSD-ist.

La finalul rechizitoriului său, Karl-Peter Schwarz critică fără menajamente sprijinul electoral acordat USL de către şeful partidului social-democrat german, Sigmar Gabriel, care, potrivit autorului german, pare „să nu fi auzit de metodele utilizate de PSD-işti în această campanie electorală”.

Articolul "Rufmord auf Rumänisch" a apărut în cotidianul Frankfurter Allgemeine Zeitung din 3 dec. 2012, sub semnătura lui Karl-Peter Schwarz. (© Alle Rechte vorbehalten. Frankfurter Allgemeine Zeitung GmbH, Frankfurt. Zur Verfügung gestellt vom Frankfurter Allgemeine Archiv)