1. Inhalt
  2. Navigation
  3. Weitere Inhalte
  4. Metanavigation
  5. Suche
  6. Choose from 30 Languages

Societate şi cultură

Guvernul maghiar, faţă cu revolta grupurilor media

Guvernul de la Budapesta a provocat revolta trusturilor de presă din Ungaria, vizate de o nouă taxă a cabinetului condus de Viktor Orban. Cea mai dură reacţie a avut-o postul de televiziune RTL Klub.

Însă nici presa apropiată de guvernul maghiar nu manifestă multă înţelegere faţă de noile biruri.

Publicul din Ungaria priveşte cu multă surprindere schimbările survenite în politica editorială a postului RTL Klub, care, subit, a început să difuzeze materiale extrem de critice la adresa guvernului. De pildă, reportajele foarte dure despre traseul politic al primarului din Felcsut, oraşul în care s-a născut Viktor Orban. Edilul, care a fost la viaţa lui instalator, a ajuns un milionar cu relaţii înalte.

De altfel, a început să fie luată la puricat inclusiv averea tatălui lui Orban. Subiectul, care a fost nu o dată tocat mărunt de unii jurnalişti de investigaţie, precum cei de la atatszo.hu - un soi de Wikileaks în variantă maghiară - a devenit, însă, peste noapte, prioritate absolută pentru RTL Klub.

Creştin-democratul Peter Harrach, mini-partenerul de coaliţie al partidului de guvernământ Fidesz, este ferm convins că reacţia redacţiei RTL Klub a fost cauzată de introducerea taxei de până la 40 la sută pe veniturile rezultate din publicitate. Iniţiativa, care a înfuriat mai toată presa din Ungaria, a intrat, recent, în vigoare.

Premierul Orban a explicat în schimb că nu face niciun pas înapoi. "Nu este o pedeapsă, ci o măsură corectă. Cel care are venituri mari, plăteşte taxe mai mari. Acest principiu este valabil pentru bănci şi pentru toţi ceilalţi", a spus şeful guvernului maghiar. De altfel, nu este prima oară când guvernul conservator din Ungaria stârneşte controverse. Recent, tot din cauza unor taxe speciale, autorităţile de la Budapesta au produs îngrijorare în rândul băncilor, companiilor multinaţionale, ba chiar şi la Bruxelles.

Lider de piaţă, RTL Klub a avut, anul trecut, un profit de aproximativ 100 milioane de euro. Aşadar, postul de televiziune, parte a grupului media german Bertelsmann, ar urma să plătească statului 40 la sută din acest profit. Peter Kolosi, directorul de programe al instituţiei, acuză guvernul că atentează la libertatea presei. "Acest impozit este un atac inacceptabil la adresa RTL Klub şi a libertăţii presei", a spus el.

În corul protestatarilor au intrat însă şi instituţii de presă prietenoase cu puterea. De pildă, cotidianul Magyar Nemzet a deplâns "atacul frontal" al guvernului împotriva libertăţii presei. La rândul lor, numeroase ziare, pagini de internet şi posturi de televiziune, inclusiv cele pro-guvern, s-au arătat solidare cu RTL Klub, afişând o dungă neagră pe prima pagină, respectiv în timpul transmisiunilor televizate.