1. Inhalt
  2. Navigation
  3. Weitere Inhalte
  4. Metanavigation
  5. Suche
  6. Choose from 30 Languages

Europa

Grecia: Sancţiuni pentru criticii partidului Syriza

Consiliul de disciplină al sindicatului jurnaliştilor ESIEA din Atena ia măsuri contra reprezentanţilor presei care au pledat pentru un vot pozitiv la referendumul din 2015. Aceştia sunt acuzaţi de "propagandă".

Stamatis Malelis, directorul canalului de televiziune "Skai", este cel care asigură cotele de audienţă ale acestui post pe piaţa media dură din Grecia. În acelaşi timp, în calitate de co-fondator al partidului social-democrat DIMAR, Malelis demonstrează şi ambiţii politice. Însă faptul că nu toţi îi aprobă angajamentul politic transpare din decizia Consiliului de disciplină al sindicatului ESIEA care i-a retras pentru o perioadă de 18 luni calitatea de membru al organizaţiei.

Conform ESIEA, înaintea referendumului organizat în iulie 2015 privind programul de austeritate, Malelis ar fi făcut "propagandă" încurajându-şi telespectatorii să voteze în favoarea măsurilor de austeritate şi ar fi indus în eroare audienţa cu informaţii lipsite de veridictate. Alţi doi jurnalişti de la postul Skai au primit sancţiuni uşoare.

Patru reprezentanţi ai altor posturi sau publicaţii vor primi "mustrare publică" prin afişarea la loc vizibil a unei apostrofări scrise în redacţiile în care aceştia lucrează. Deciziile ESIEA erau cunoscute deja înaintea publicării şi au generat o dezbatere politică aprinsă.

Syriza a cerut investigaţii

În iulie 2015, în urma disputelor pe marginea programului de asistenţă financiară pentru Grecia, premierul Alexis Tsipras a chemat la vot populaţia pentru a decide dacă acceptă sau nu măsurile de austeritate impuse de către creditorii internaţionali. Grecii au respins cu 61% acordul cu instituţiile internaţionale - o victorie pentru tabăra lui Tsipras. Ulterior, formaţiunea aflată la guvernare, Syriza, i-a cerut Consiliului Naţional al Audiovizualului (ESR) să verifice imparţialitatea jurnaliştilor eleni şi acurateţea informaţiilor difuzate înaintea referendumului.

Griechenland Jubel nach Referendum

Iulie 2015, grecii au sarbatorit respingerea prin referendum a masurilor de austeritate

În consecinţă, atât Procuratura cât şi Consiliul de disciplină al ESIEA au iniţiat anchete la adresa jurnaliştilor care au criticat dur referendumul. Procuratura şi-a publicat raportul la scurt timp după încheierea verificărilor, iar sindicatul îi sancţionează.

Cel mai aspru pedepsit, directorul postului Skai, consideră că decizia Consiliului de disciplină este "autoritară" şi că a fost obţinută "numai cu majoritatea strânsă de trei la doi". "Cei trei care au votat împotriva noastră au fost îndoctrinaţi de către partidul de guvernământ", a declarat Malelis.

Preşedinta Consiliului de disciplină, Angeliki Gypaki, refuză să comenteze decizia de sancţionare. Ea însăşi încurajează libertatea de opinie a cetăţenilor, dar mai ales pe cea a colegilor din presă - a dat asigurări Gypaki.

Aşadar, cum de s-a ajuns la investigarea jurnaliştilor? "La vremea respectivă, la sindicatul ESIEA s-au primit aproximativ 300 de plângeri din partea jurnaliştilor, dar şi a altor cetăţeni. De aceea am iniţiat ancheta", explică Angeliki Gypaki.

Nici şeful ESIEA, Stamatis Nikolopoulos, n-a dorit să comenteze mai mult. Consiliul de disciplină funcţionează ca organism independent, nu la indicaţiile cuiva anume. Mai mult, afirmă el, membrii consiliului au fost aleşi de către jurnalişti. "Nu cred că vreun partid politic intervine", susţine Nikolopoulos.

"Bun venit în Coreea de Nord!"

Jurnaliştii sancţionaţi percep situaţia altfel: sindicatul îi taxează exclusiv pe criticii partidului Syriza. Malelis şi colegii săi consideră că acuzaţiile care li se aduc sunt lipsite de fundament - anume că le-ar fi oferit spaţiu de desfăşurare susţinătorilor referendumului. "Dimpotrivă. În multe emisiuni, adversarii măsurilor de austeritate au beneficiat de spaţii de emisie mai largi fiindcă erau mai bine organizaţi. N-a existat niciun comitet care să sprijine tabăra celor care aprobau măsurile impuse de către Troica", spune Malelis.

Directorului postului Skai nu i se pare corectă nici mustrarea moderatorului de radio Aris Portosalte. "Bun venit în Coreea de Nord!", şi-ar fi salutat el ascultătorii, de câteva ori, înaintea referendumului. "O neruşinare!", consideră sindicatul jurnaliştilor, chiar dacă pe posturile de radio din Grecia, mai ales în emisiunile matinale, ironia nu-i ceva neobişnuit.

Jurnaliştii traşi de urechi acuză sindicatul de partizanat politic. "Niciunul dintre cei care au susţinut tabăra Syriza nu a fost sancţionat. Nici măcar unul din cei care atunci ne-au numit pe noi trădători, paznici ai germanilor sau ajutoarele lui Schäuble şi ne-au ameninţat dur nu se numără printre jurnaliştii mustraţi", spune Stamatis Malelis.

Dezbaterea pe marginea activităţii presei elene se transformă într-o dispută politică. Paschos Mandravelis, editorialist al ziarului Kathimerini, îi reproşează sindicatului o "mentalitate stalinistă". În jurnalismul elen, ideologia de stânga a fost luată ostatică acum multă vreme în urmă - afirmă ziaristul cunoscut pentru vederile sale liberale.

"Nu-mi reproşez nimic", spune directorul Skai. "Voi fi şi-n continuare de partea unui popor care suferă şi voi lupta pentru retragerea acestui guvern." Stamatis Malelis intenţionează să conteste decizia Consiliului de disciplină. "La nevoie ajung până la Curtea Europeană."