1. Inhalt
  2. Navigation
  3. Weitere Inhalte
  4. Metanavigation
  5. Suche
  6. Choose from 30 Languages

Revista Presei

Derapajul lui Băsescu: revizionism sau ignoranţă?

Derapajul răfuielii lui Traian Băsescu, într-un talk-show, cu imaginea şi bilanţul istoric al regelui Mihai a devenit miercuri şi subiectul ziarului berlinez taz, care publică un articol semnat de William Totok...

Illustration - Verschiedene deutsche Tageszeitungen, wie Mitteldeutsche Zeitung, Sächsische Zeitung, Die Welt, Frankfurter Allgemeine, liegen zur Presseschau bereit, aufgenommen am 23.11.2009 in Leipzig (Wischeffekt). Foto: Jan Woitas

Symbolbild deutsche Presseschau Presse

Intitulat „Loveşte în rege”, articolul pleacă de la declaraţiile lui Băsescu potrivit cărora majestatea sa ar fi fost un trădător şi o slugă a ruşilor. Articolul evidenţiază de asemenea contradicţia dintre declaraţiile prezidenţiale şi verdictul comisiei de experţi, convocată acum 5 ani, de acelaşi preşedinte al României, comisie care, citez, „a elogiat rolul jucat în istorie de regele Mihai îndeosebi în contextul arestării dictatorului fascist Ion Antonescu, la 23 august 1944”, citat închis.

Articolul jalonează evenimentele de atunci, explică ordinul sovietic, primit de rege tocmai pentru arestarea atotputernicului Antonescu, aliatul lui Hitler şi pentru renunţarea de către România la coaliţia cu reichul nazist.

În fine, din însemnarea lui William Totok, publicată de ziarul berlinez, reiese şi altă contradicţie flagrantă între declaraţiile prezidenţiale potrivit cărora regele ar fi purtat o vină şi pentru Holocaust, şi concluziile comisiei internaţionale de istorici conduse de Elie Wiesel.

Încercând să înţeleagă substratul „scandaloaselor” afirmaţii ale lui Băsescu, subtitlul articolului trimite la „perplexitatea observatorilor”, care încearcă să desluşească în ce măsură preşedintele se face vinovat „fie de neştiinţă istorică, fie de căciulire în faţa revizioniştilor”.

Fiindcă, după cum citim în ziar: „cercurile revizioniste, în special simpatizanţii postcomunişti ai fostului dictator şi antisemit Ion Antonescu precum şi adepţii grupărilor neofasciste şi ultranaţionaliste îl acuză (pe rege) de trădare a idealurilor naţiunii române”.

La capitolul fascism şi ultranaţionalism se cere consemnat şi episodul masacrării, acum un deceniu, la Srebrenica, a 8.000 de musulmani bosniaci de către sârbii lui Karadzici şi Mladic. La Repubblica din Roma salută verdictul unui tribunal din Haga care a condamnat Ţările de Jos pentru complicitate la uciderea a trei musulmani ce se refugiaseră în cazarma militarilor olandezi şi fuseseră constrânşi să plece. În context, ziarul italian consideră că morile justiţiei macină lent dar în final îşi fac totuşi treaba. Frankfurter Allgemeine Zeitung trimite la partea de răspundere ce revine puterilor occidentale care au părăsit atunci la greu batalionul căştilor albastre olandeze de la Srebrenica. Vinovaţii pentru tragedia bosniacă trebuie căutaţi şi la Paris şi Londra, reliefase preşedintele american Bill Clinton la finele mandatului său, mai relevă ziarul din Frankfurt.

Masacre asupra civililor continuă să comită dictatura siriană, condamnată fără drept de apel de ziarul francez, Paris-Normandie, care înfierează în acest context indiferenţa comunităţii internaţionale. În răstimp, numeroase ziare germane condamnă executivul berlinez cot la cot cu opoziţia de stânga, protestând vehement împotriva vânzării de tancuri către Arabia Saudită, o ţară care a participat recent la înăbuşirea mişcării pentru democraţie din Bahrein. Rhein-Zeitung din Koblenz regretă „lipsa de scrupule şi cecitatea unei ruşinoase afaceri cu arme derulată tocmai în timpul primăverii arabe în beneficiul unui regim dintre cele mai autoritare”.

Autor: Petre M. Iancu
Redactor: Robert Schwartz