1. Inhalt
  2. Navigation
  3. Weitere Inhalte
  4. Metanavigation
  5. Suche
  6. Choose from 30 Languages

GLOBAL

Bărbi propagandistice

Agresiunile imposibil de justificat ale unor lideri cu propensiuni utopice, mânaţi de febre ultranaţionaliste şi de puseuri pseudo-religioase presupun elaborate eşafodaje de minciuni.

Criza ruso-ucraineană şi invazia din Crimeea, ca şi mişcările efectuate de regimul Putin în estul Ucrainei, precum şi pe parchetul diplomatic au scos din nou la iveală o realitate veche.

Agresiunile imposibil de justificat ale unor lideri cu propensiuni utopice, mânaţi de febre ultranaţionaliste şi de puseuri pseudo-religioase presupun elaborate eşafodaje de minciuni. Ceea ce rămâne, după ce se prăbuşesc construcţiile lor de gogoşi e constatarea că, spre deosebire de cele Sfinte, adevărata faţă a tiraniilor e vizibilă mereu. E vizibilă în primul rând pe sticle, fiind furnizată de minciuna propagandistică televizată.

Joi, în timp ce Statele Unite dislocau avioane de supraveghere NATO suplimentare în estul baltic al Bătrânului Continent, spre a tempera frica vecinilor Rusiei de o proximă destabilizare, demnitarii occidentali depuneau eforturi considerabile să obţină o rezoluţie paşnică a litigiului.

Concomitent, Crimeea rusofonă a continuat să înteţească încordarea. Şi să dea declaraţii separatiste. Secesiunea ar fi intrat deja în vigoare, iar singurele forţe armate legale din Crimeea ar fi cele ruseşti, a declarat Roustam Temirgaliev, vicepremierul preninsulei ucrainene.

Întru eternizarea unui nou conflict îngheţat, majoritatea pro-moscovită a parlamentului local al Republicii Autonome Crimeea revendicase anterior anexarea peninsulei de către Rusia şi anunţase efectuarea unui referendum la 16 martie care să sancţioneze această alipire.

Consiliul de securitate al Rusiei, prezidat de Vladimir Putin, a luat în discuţie această solicitare, în timp ce noua conducere ucraineană a replicat prompt, calificând proiectatul plebiscit drept “ilegal”.

Simultan, la Bruxelles, responsabilii vesteuropeni au încercat să pună în paranteze caracterul inacceptabil al violărilor dreptului internaţional la care s-a dedat Putin, spre a deschide căi ale dialogului şi a lucra întru aplanarea tensiunilor. Mai indignat s-a arătat premierul britanic david Cameron, dar alarmaţi sunt toţi colegii săi din Uniunea Europeană. La fel şi liderii elveţieni ai OSCE, în opinia cărora e un „miracol” că, până acum nu s-ar fi înregistrat vărsări de sânge. În aceşti termeni s-a exprimat Tim Guldimann, emisarul personal al preşedinţiei eleveţiene a OSCE, care s-a implicat de asemenea în eforturile vizând posibila de-escaladare a conflictului, dar pare să fi uitat de vărsările de sânge de pe Maidan.

Or, tocmai acestea au ocupat prim-planul eforturilor propagandistice ale aparatcicilor lui Vladimir Putin. Televiziunile şi posturile ruseşti, care, aflate aproape integral sub controlul Kremlinului, au difuzat în neştire înregistrarea unei convorbiri interceptate ilegal purtate de şefa diplomaţiei europene, Ashton, cu ministrul de externe eston.

Discuţia, difuzată mai întâi de Vocea Rusiei şi de Russia Today conţine speculaţii privind posibila implicare a forţelor anti-Ianukovici în asasinatele comise pe Maidan şi în proximitatea lui de către lunetişti, înaintea fugii din Kiev a fostului preşedinte pro-rus. Ea relevă că, potrivit unei mărturii, inşii împuşcaţi din opoziţie şi din rândul poliţiei ar fi fost omorâţi cu aceleaşi arme, de aceiaşi trăgători de elită.

Convorbirea celor doi diplomaţi europeni, deşi autentică, nu clarifică în fapt nimic. Totuşi, sugestiile în doi peri neconfirmate pe care le conţine au părut destul de utile propagandei ruseşti întru discreditarea profundă a noii echipe conducătoare a Ucrainei, astfel încât televiziunile ruseşti să repete până la saţietate difuzarea dialogului.

Acest „overdrive propagandistic”, după cum l-a numit Anna Malpas de la France Presse, nu se putea să nu amintească fatal de stilul îndoctrinărilor sovietice. Minciunile vehiculate sistematic despre intervenţia Rusiei în Ucraina au sfârşit prin a o îngreţoşa chiar şi pe o americancă, moderatoare la postul public, moscovit, Russia Today, care şi-a anunţat, live, demisia.

Ceea ce nu înseamnă că nu mai există şi ziarişti ruşi care încearcă să discearnă între propagandă primitivă şi informaţii autentice. De pildă la publicaţia Vedemosti.

Cotidianul economic rusesc a descoperit şi unul din mobilurile născocirilor agit-propului de la televiziunile de stat, care nu mai contenesc să-i acuze pe pro-europenii ucraineni de un prezumtiv „fascism” şi „antisemitism” şi să denunţe fanteziste „atrocităţi” comise pasămite asupra unor ruşi din Crimeea. Care s-ar fi organizat chipurile în formaţiuni de auto-apărare, nefiind trupe ruseşti, aşa cum se afirmă în occident. Etc etc.

Potrivit Vedomosti, campania propagandistică s-a demarat după ce s-a descoperit în sondaje că aproape 75 la sută dintre cetăţenii Rusiei se împotriveau unei intervenţii a Moscovei în Ucraina.

În aceste condiţii bărbile şi nasurile riscă să mai crească până ce vor sparge limitele micilor ecrane. Scornelile vor deveni probabil din în ce mai creatoare, pentru ca până şi Toma necredinciosul să accepte în cele din urmă declaraţia sforăitoare rostită la canalul tv Rossiya 1 de propagandistul suprem al Kremlinului, Dimitri Kiselev. Potrivit căruia: „adevărul e de partea noastră”... Amin.