1. Inhalt
  2. Navigation
  3. Weitere Inhalte
  4. Metanavigation
  5. Suche
  6. Choose from 30 Languages

Europa

Al Jazeera va emite din Sarajevo pentru fosta Iugoslavie

Încet-încet, capitalele occidentale şi capitalul occidental îşi recalculează strategiile şi se retrag din peisajul mediatic est-european, abandonându-l în voia frivolităţii, senzaţionalului şi răfuielilor politice.

default

Studioul de limbă engleză al Al-Jazeera, de la Doha, Qatar

Reţeaua pan-arabă de televiziune prin satelit Al Jazeera va deschide, începând cu luna ianuarie a anului viitor, un nou post ce va emite, din Sarajevo, într-o limbă relativ comună pentru cele mai mari trei dintre fostele republici iugoslave - Serbia, Croaţia şi, desigur, Bosnia şi Herţegovina.

La începutul acestui an, Al Jazeera a achiziţionat, pentru echivalentul a 1,22 milioane de euro, postul local de radio şi televiziune NTV99.

Media regională nota, în martie, că proprietarii televiziunii cu sediul central în emiratul Qatar vor investi, înainte de a porni emisia, aproximativ zece milioane de euro în dezvoltarea tehnologică şi în construcţia unei reţele de corespondenţi în cele trei ţări.

Al Jazeera Balkans, cum se va numi noul canal, a lansat, la sfârşitul săptămânii trecute, un concurs pentru ocuparea postului de director executiv, anunţul preselecţiei candidaţilor vorbind despre intenţia de a deveni lider regional de piaţă în transmiterea de ştiri şi informaţii actuale de calitate.

Conform analiştilor media din regiune, sosirea Al Jazeera în spaţiul ex-iugoslav nu trebuie interpretată alarmist, postul de televiziune pan-arab nefiind perceput ca o porta-voce a militanţilor islamişti ci, mai degrabă, ca un suport de ştiri obiectiv relatate.

Pe de altă parte, susţin aceleaşi surse, intervievate de Deutsche Welle, lansarea emisiei din Sarajevo, capitala unui stat cu o semnificativă populaţie de religie musulmană, trebuie comparată cu venirea, cu ani în urmă, a televiziunii sârbe Pink, controlată, pe atunci, de familia Milşevici. Suspiciunile din acea vreme s-au dovedit nefondate, amintesc observatorii citaţi.

Lansat în 1996 ca un post de televiziune specializat în informaţii transmise în limba arabă, Al Jazeera şi-a câştigat notorietatea în urma atentatelor de la 11 septembrie 2001.

Dacă, în primii ani de emisie a postului, administraţia de la Washington salutase, în repetate rânduri, existenţa unei instituţii media obiective şi independente în Orientul Mijlociu, cu timpul, criticile la adresa emiţătorului pan-arab s-au înmulţit, postul de televiziune din Qatar fiind deseori criticat pentru mesaje calificate drept anti-americane.

Posibil să fi contat în schimbarea părerii şi numeroasele mesaje audio şi video ale lui Osama Bin Laden transmise de Al Jazeera.

În anul 2006, reţeaua pan-arabă a lansat un canal de limbă engleză, atrăgând câteva nume importante din peisajul vizual american şi britanic. Între timp, reţeaua şi-a diversificat oferta multimedial - cu pagini de internet şi emisii înspre reţele de telefonie mobilă.

Săptămâna trecuită, canalul specializat în programe pentru copii JCC, aparţinând tot grupului qatarez, a lansat primul serial de desene animate 3D - dedicat lui Saladin, comandantul militar care a cucerit Ierusalimul şi i-a alungat pe cruciaţi din Orientul Mijlociu. Cele 26 de episoade au costat 8,5 milioane de dolari şi au fost în parte finanţate de guvernul Malayeziei.

Autor: Cristian Ştefănescu
Redactor:Petre M. Iancu