Niemieckie firmy wycofują reklamy z prawicowego portalu Breitbart | Gospodarka | DW | 09.12.2016
  1. Inhalt
  2. Navigation
  3. Weitere Inhalte
  4. Metanavigation
  5. Suche
  6. Choose from 30 Languages

Gospodarka

Niemieckie firmy wycofują reklamy z prawicowego portalu Breitbart

Kilka niemieckich firm z obawy o wizerunek wstrzymało zamieszczanie swoich reklam na amerykańskim portalu Breitbart. Breitbart sam określa się „portalem alternatywnej prawicy” (alt-right).

BMW, sieć restauracji Vapiano, koncern energetyczny REWE, a także Telekom – wszystkie te niemieckie firmy zadbały o to, aby nie kojarzono ich z amerykańskim portalem newsowym i opiniotwórczym breitbart.com. Powodem są zamieszczane tam treści. W kampanii wyborczej w Stanach Zjednoczonych portal ten stał murem za Donaldem Trumpem i pozostał mu wierny do dzisiaj. Dawny szef portalu Stephan Bannon był szefem kampanii wyborczej Trumpa i ma kierować zespołem jego doradców w Białym Domu.

O wstrzymaniu przez niemieckie firmy publikacji reklam na Breitbart poinformowała agencja prasowa Associated Press. „Breitbart.com promuje poglądy, które są sprzeczne z wartościami wyznawanymi przez Vapiano jak otwartość czy tolerancja” – takie oświadczenie wydała popularna sieć restauracji, która w Europie i USA oferuje włoską kuchnię.

USA Trump Berater Stephen Bannon (picture-alliance/AP Photo/G. Herbert)

Nota bene dawny szef portalu Breitbart Stephan Bannon był szefem kampanii wyborczej Trumpa i ma zostać szefem jego doradców w Białym Domu.

Niemiecki koncern Telekom jest na amerykańskim rynku reprezentowany przez swoją spółkę T-Mobile. W USA jest trzecim co do wielkości operatorem telefonii komórkowej. Na zapytanie Deutsche Welle przedstawiciel Telekom powiedział: „Niemiecki Telekom nie toleruje żadnych dyskryminujących działań czy wypowiedzi. Ubolewamy, że pomimo naszych wysokich standardów, reklama Telekomu ukazywała się na portalu Breitbart. Nasza reakcja była natychmiastowa. Zleciliśmy wycofanie naszej reklamy, a portal umieściliśmy na „czarnej liście”, aby wykluczyć w przyszłości publikowanie na nim reklam Telekomu”.

Niemiecki biznes nie chce finansować hejtu

Rezygnacja niemieckich firm z zamieszczania reklam na portalu Breitbart zbiega się czasowo z kampanią niemieckiego biznesu na twitterze, w której namawia się do wywierania presji na koła gospodarcze, aby zaniechały publikowania reklam na skrajnie prawicowych portalach.

Chodzi o dwie niemieckie kampanie w Wielkiej Brytanii : „Żadnych pieniędzy dla prawicy” i „Koniec z finansowaniem hejtu”.

W ub. tygodniu także międzynarodowy koncern spożywczy Kellogg’s przestał zamieszczać reklamy na amerykańskim portalu. Uzasadnił to tym, że propagowane przez niego wartości nie pokrywają się z treściami publikowanymi na Breitbart. W reakcji na to oświadczenie Breitbart zamieścił cały szereg artykułów oczerniających koncern spożywczy, zarzucając mu „lewicowy ekstremizm” i nawołując do bojkotu jego produktów.

Te rzekome „lewicowe interesy i projekty” koncernu to, wg portalu Kellogg's organizacja pomocy dzieciom "Save The Children", amerykańska organizacja kobieca "Ms Fondation for Women" oraz organizacja ekologiczna "World Wildlife Fund".

Portal Breitbart zapowiedział po wyborach w USA ekspansję na rynek niemiecki i francuski. Prawicowi politycy obiecują sobie po tym więcej medialnego wsparcia.

DW/Barbara Cöllen