Zašto više nema lista Magyar Nemzet? | Politika | DW | 13.04.2018
  1. Inhalt
  2. Navigation
  3. Weitere Inhalte
  4. Metanavigation
  5. Suche
  6. Choose from 30 Languages

Politika

Zašto više nema lista Magyar Nemzet?

Dan kada je zatvorena redakcija dnevnog lista Magyar Nemzeta bio je (još jedan) crni dan za medije u Mađarskoj. Iza toga je zapravo jedan osobni sukob: između premijera Orbana i njegovog bivšeg prijatelja oligarha.

Vijest je u redakciji odjeknula "kao bombaški teroristički napad" – tako su novinari Magyar Nemzeta opisali svoje osjećaje kada su pročitali da im se redakcija zatvara "zbog financijskih problema". Tako je na naslovnoj strani poslednjeg broja ovog konzervativnog lista objavljen široki crni flor s natpisom "1938 – 2018". Redakcija je objavila i ovo: "Vjerujemo da u Mađarskoj i dalje mogu postojati demokracija i neovisno informiranje javnosti. Nadamo se da ćemo se vratiti!"

Sve na prvi pogled izgleda kao priča o još jednom neovisnom mediju koji je zatvoren nakon pobjede Viktora Orbana na izborima. Ali priča je ovoga puta puno kompleksnija.

Nekada kompanjoni, danas neprijatelji - Lajos Simicska i Viktor Orban (fotografija iz 1999.)

Nekada kompanjoni, danas neprijatelji - Lajos Simicska i Viktor Orban (fotografija iz 1999.)

Stari školski kolega

Magyar Nemzet, što znači "Mađarska nacija", po završetku je komunističke diktature bio perjanica nacionalnokonzervativnih medija. 2000. je list u jeku kontroverzne fuzije s jednom drugom desničarskom novinom potpao pod kontrolu kontroverznog oligarha Lajosa Simicske. On je školski kolega Viktora Orbana i u njegovoj je stranci Fidesz dva i pol desetljeća bio siva eminencija. Dugo nije bilo čak ni njegovih aktualnih fotografija. Simicska je u Mađarskoj izgradio poslovni imperij Közgép u koji spadaju građevinski i medijski koncerni, a organizirao je i financiranje Fidesza iz pozadine i brinuo se o njegovoj financijskoj neovisnosti, ponekad i uz pomoć spornih dilova.

Lajos Simicska (desno) - od početka 2015. u otvorenom ratu s Orbanom

Lajos Simicska (desno) - od početka 2015. u otvorenom ratu s Orbanom

Kada je Orban pobijedio na izborima 2010, Simicskin imperij je neviđeno profitirao na javnim natječajima, a njezin vlasnik je postao jedan od najbogatijih i najmoćnijih ljudi u državi. No, pošto je Orban počeo surađivati i s drugim oligarsima, došlo je do sve većih razilaženja te na kraju i do otvorenog sukoba i razdora između nekadašnjih prijatelja. Simicska je sve to kasnije predstavio kao da je pokušavao odvratiti Orbana od njegovog antidemokratskog kursa. Upućeni, pak, tvrde da je Simicska preotvoreno pretendirao na suvladarsku poziciju.

Novinarstvo vođeno interesima

Nakon što je u veljači 2015. Simicska javno izvrijeđao Orbana, mediji u rukama ovog oligarha koji su prije toga bili na strani Fidesza zdušno su okomili na premijera i počeli iskazujući naklonost stranci Jobbik koja je nekada bila na ekstremnim desničarskim pozicijama a od 2014. se predstavlja kao umjerena naciokonzervativna protuteža Fideszu. Pritom treba reći da njihovo izvještavanje ni prije spora s Orbanom niti poslije njega nije ispunjavalo standarde neovisnog novinarstva.

Simicskini mediji

Simicskini mediji

Sada su počeli presušivati izvori financiranja Simicskinih medija, tako da je ostala još njegova televizija Hir TV, i to sa znatno smanjenom redakcijom. Ostali su pozatvarani, pa tako i Magyar Nemzet. I iako taj list nije bio svjetionik slobodnih i neovisnih medija, njegovo zatvaranje ukazuje na nastavljanje homogenizacije mađarske medijske scene. Javni servisi su potpuno pod kontrolom vlade, a najveći dio privatnih je u rukama poduzetnika vjernih Orbanu. Postoje neki neovisni internetslo portali i radio i TV-postaje, no oni imaju vrlo ograničenu praćenost i gledanost. Samo još komercijalna postaja RTL Klub u svom dnevniku daje neovisne informacije koje dopiru do velikog broja gledatelja.

 

Preporuka uredništva