1. Inhalt
  2. Navigation
  3. Weitere Inhalte
  4. Metanavigation
  5. Suche
  6. Choose from 30 Languages

TEME

WAZ u sukobu s uredništvom "Slobodne Rumunjske"

Rumunjske oporbene novine ”Romania Libera” u većinskom su vlasništvu njemačkog koncerna ”Westdeutsche Allgemeine Zeitunga”. Urednici tog bukureštanskog lista žale se na to da se njemački menadžeri miješaju u uređivačku politiku, navodno s namjerom da se promijeni njegov kurs, koji je do sada prema vladi bio kritički. U WAZ-u se ističe kako nije riječ o političkome utjecaju, nego da im je stalo do toga da novine budu što uspješnije.

Pokušava li WAZ ušutkati novine koje kritiziraju premijera Nastasea?

Pokušava li WAZ "ušutkati" novine koje kritiziraju premijera Nastasea?

Pri tom je u Rumunjskoj javna tajna da su poslovni upravitelj essenskog koncerna Bodo Hombach i rumunjski premijer Adrian Nastase vrlo bliski prijatelji. Znakovito je da je ovaj prijepor urednika i vlasnika eskalirao neposredno prije izbora, koji se održavaju već u nedjelju.

Redakcija dnevnoga lista ”Romania Libera” – što znači ”slobodna Rumunjska” na istom je mjestu kao i u komunističkim vremenima, u jednoj velikoj staroj zgradi. Naklada mu nije osobito visoka, ali su novine poznate kao kritičari vladajućih reformiranih komunista. No u posljednje vrijeme pritužbe novinara tog lista odnose se na njemačke menadžere koji se miješaju u uređivačku politiku. ”Westdeutsche Allgemeine Zeitung” ovaj je dnevnik kupio prije četiri godine i u međuvremenu je postao većinski vlasnik. WAZ je prije lijevo orijentiran, dok je Romania Libera konzervativni list. Za menadžera tog njemačkog koncerna u Bukureštu, Klausa Overbecka to ne predstavlja nikakav problem:"Ono što smo ovdje 2000. kupili, bile su novine s jasnom orijentacijom i to smo znali. WAZ u različitim zemljama ima gotovo 40 novina i ako bismo već prema predizbornim situacijama htjeli provesti naše zamisli o uredničkoj politici, bio bi to kraj našeg suvlasništva. To se uopće ne može napraviti."

No, jedna od urednica iz spornog lista govori suprotno. Stanje je – s njezinog stajališta sljedeće: ”Naravno da me gospodin Overbeck ne povlači za rukav i ne kaže što trebam pisati, a što ne. Ali njegovi zamjenici i šef moje redakcije već su mi vrlo jasno dali do znanja da ne bih trebala tako otvoreno kritizirati PSD – vladajuću socijalističku stranku.”

Petre Mihai Bacanu koji je već 15 godina pogonska snaga lista izjavljuje: ”Urednici su sa mnom i međusobno solidarni. Imali smo čist dogovor s WAZ-om: ja vodim redakciju, a WAZ se brine za poslove.Problem je počeo tek kada je na čelo poslovne uprave WAZ-a došao Bodo Hombach.”

Bivši visoki dužnosnik SPD-a i prijatelj kancelara Gerharda Schrödera, Bodo Hombach, ima vrlo bliske veze s rumunjskim premijerom Nastaseom. Urednici ”Slobodne Rumunjske” smatraju kako nije slučajno što je sukob s vlasnicima izbio točno sada u završnici predizborne kampanje, jer socijalistima ponovna većina u parlamentu uopće nije zagarantirana. Oni tvrde da Nastaseov prijatelj Hombach želi začepiti usta i posljednjim kritičarima vlade u Bukureštu. I ljudi u WAZ-u tvrde kako nije riječ o slučaju – jer urednik Bacanu kuha svoju oporbenopolitičku kuhinju na račun novina, a uz put pokušava dići cijenu za njegov udio u vlasništvu. Overbeck kaže da Bacanu blokira i promjenu izgleda i orijentacije lista koja bi s popularnim temama treba pridobiti više čitatelja.

Borba se u međuvremenu vodi svim raspoloživim sredstvima i uskoro će doći i pred sud. WAZ je krajem prošloga mjeseca smjenio Bacanua s položaja predsjednika upravnoga vijeća lista i zajedno s manjinskim dioničarima izabrao je novu upravu na čije je čelo postavljen Klaus Overbeck. Rumunjskog je urednika esenski nakladnik optužio za tešku povredu zakona, povredu obveza i planiranu prijevaru. Naime navodi se kako je zbog Bacanua kod trgovačkog suda još uvijek registrirano WAZ-ovo suvlasništvo od 49 posto iako udio u međuvremenu iznosi 72 posto. Na njegov račun ide i navođenje pogrešnih podataka o nakladi kako bi produžio svoj mandat na čelu uprave, tako da je iznosio kako se ”Rumania libera” tiska u 70 tisuća a ne u 44 tisuće primjeraka.

Pokušaj WAZ-ovog menadžera da izravno u tiskari objavi izdanje lista u kojem ne bi bilo Bacanuovih tekstova propao je jer je naišao na otpor suradnika.

  • Datum 24.11.2004
  • Autor Eberhard Nembach
  • Ispis Ispiši ovu stranicu
  • Permalink http://p.dw.com/p/9ZIJ
  • Datum 24.11.2004
  • Autor Eberhard Nembach
  • Ispis Ispiši ovu stranicu
  • Permalink http://p.dw.com/p/9ZIJ