1. Inhalt
  2. Navigation
  3. Weitere Inhalte
  4. Metanavigation
  5. Suche
  6. Choose from 30 Languages

Politika

Strane "gazde" medija u Afganistanu

U siromašnom Afganistanu ima na stotine medija - i nije tajna da su vlasnici često Iranci ili Pakistanci. No već je i vladi u Kabulu zasmetala otvorena propaganda političkih viđenja "susjeda".

U Afganistanu ima oko 170 radijskih postaja, šezdesetak televizija i preko stotinu tiskanih medija. Zapravo ih svakim danom ima sve više, makar jedva da koja medijska kuća može sama zarađivati dovoljno da bi opstala. Ali i za Afganistan je bilo veliko kad se oglasio Lutfulah Mašal, glasnogovornik tajne službe Afganistana i počeo navoditi imena medija gdje je izvjesno kako vlasnici sjede "u susjednoj zemlji".

Svi mediji imaju zvučna imena, poput televizijskih postaja Tamadon (Napredak), Noor (Svjetlost) ili Mšaal (Baklja) - i svima je zajedničko da otvoreno kritiziraju prisustvo stranih jedinica u Afganistanu i suradnju vlade u Kabulu sa međunarodnom zajednicom. U pravilu se predstavljaju kako iznose "pravu istinu" o "zločinima" NATO-a i američkih snaga, ali se sve svodi na propagandu talibana i političkih stavova utjecajnih susjednih država, Irana i Pakistana.

Afganistanski list Ensaf

Afganistanski list Ensaf otvoreno zastupa stavove Teherana

"Ne znamo niti da li urednici imaju vize"

"Kod televizijske postaje Šamšad programski urednik i direktor financijskog odjela dolaze iz Pakistana. Teme se određuju u Pakistanu i čak niti naša služba ne zna, tko su te osobe u Pakistanu koji određuju sadržaj tog medija. Za mnoge koji djeluju na toj televiziji ne znamo, imaju li uopće dozvolu boravka u našoj zemlji ili barem pravovaljanu vizu za Afganistan", izjavio je Mašal.

Lutfaullah Mashal

Lutfaulah Mašal otvoreno optužuje čitav niz medija - ali ostaje pitanje, zašto?

Prozvani mediji su odgovorili na optužbe tajne službe Afganistana kako su tek "domoljubi". Televizijska postaja Napredak je tako dala objaviti kako ona, "baš kao i muslimanski Afganci, razlikuje između ljubavi prema strancima i pravih interesa Afganistana. Samo oni koji kao majmuni ne raspolažu niti razumom niti logikom i imaju pred očima samo svoje kratkoročne interese, će dopustiti da im stranci određuju teme njihovih emisija."

Tek strateške igre afganistanskog predsjednika?

Iako nije čudno da se prozvani mediji ogorčeno brane od optužbi da pišu ono što im govore strane sile, ovaj napad na medije je iznenađenje iz još jednog razloga: dobro je poznato kako iza nekih prozvanih medija stoje bliski i utjecajni suradnici afganistanskog predsjednika Hamida Karsaia. Utoliko i stručnjaci za medije u Afganistanu nagađaju kako je prije svega riječ o međusobnom obračunu i dodatnom pritisku predsjednika na svoje suradnike.

Hamid Karsai i vlada Afganistana

Poznate su dobre veze nekih prozvanih medija sa predsjednikom Karsaiom i njegovim najbližim suradnicima

Jer iako i organizacija "Press Watch" upozorava kako neki afganistanski mediji doista otvoreno propagiraju stavove Irana i Pakistana i kako to neminovno vodi huškanju na građanski rat, Vlada i nadležne službe nemaju namjeru u skorije vrijeme bilo što poduzeti protiv prozvanih medija. Na sve upite se odgovara kako "Vlada ispituje optužbe", dok svi ti mediji i dalje nesmetano objavljuju svoj program.

Autor: Ratbil Šamel / A. Šubić

Odg.ured: Željka Telišman

Preporuka uredništva