1. Inhalt
  2. Navigation
  3. Weitere Inhalte
  4. Metanavigation
  5. Suche
  6. Choose from 30 Languages

Kultura

Odlazak kritičara režima

Ukidanje satirične televizijske emisije "Al Bernameg" izazvalo je ogorčenje ne samo u Egiptu nego i diljem svijeta. Kritika političkog stanja u Egiptu sada ima još jednu platformu manje.

Solidarnost i ogorčenje su najčešće reakcije na ukidanje TV programa "Al Bernameg" ("Program") poznatog egipatskog satiričara Basema Jousefa. No prisutno je i razumijevanje za ovaj potez. "Možemo u potpunosti razumjeti zašto je povukao ovaj potez. Znamo kakvom su pritisku bili izloženi i on i njegov cjelokupni produkcijski tim. To je bilo za očekivati od ovog režima i zapravo se možemo samo smijati kada vidimo koliko ova vlast strahuje od slobode mišljenja", prokomentirao je Jousefovo povlačenje Ajman Abdel Maguid iz oporbenog pokreta "6. travnja". Marietje Schaake, zastupnica liberala u Europskom parlamentu je ukidanje programa "Al Bernameg" nazvala "lošim signalom za slobodu govora i mišljenja" u Egiptu.

"Velika hrabrost"

Ravnatelj Deutsche Wellea Peter Limbourg i Basam Jousef

Ravnatelj Deutsche Wellea Peter Limbourg i Basem Jousef

I društvene mreže i mediji u arapskom svijetu su slično popratili ovaj događaj. Mnogi, poput radijskog novinara Bana Barkavija, s pesimizmom gledaju na budućnost najveće arapske zemlje. "Kada je Egipat Al Sisija (novoizabranog predsjednika i predstavnika vojne garniture op.pr.) počeo uzdizati u nebesa, izgubio sam nadu za arapski svijet. Odlazak Basema Jousefa je to samo potvrdio", rekao je Barkavi. Kao "loš signal za slobodu govora" Jousefov nestanak sa scene okarakterizirao je i ravnatelj Deutsche Wellea Peter Limbourg. DW je početkom godine otkupio prava prikazivanja Jousefovog satiričnog programa. "Jousef je pokazao veliku hrabrost odabirom tema i svojim angažmanom no mi isto tako u potpunosti razumijemo njegovu odluku o povlačenju nakon žestokih pritisaka koji su na njega vršeni", priopćio je Limbourg koji je naglasio kako će DW Jousefa i dalje podržavati u njegovom radu. Egipatski satiričar bit će specijalni gost Global Media Foruma koji se u organizaciji Deutsche Wellea od 30.6. do 2.7. održava u Bonnu.

"Pritisak je bio prevelik"

Jousef je početkom ovog tjedna najavio prestanak emitiranja svoje emisije "Al Bernameg". Pravi razlog nije naveden ali je Jousef govorio o "snagama" koje su utjecala na ukidanje njegove emisije. "U svojoj sadašnjoj formi 'Al Bernameg' ne može biti prikazan niti na jednoj TV-postaji u Egiptu", objasnio je Jousef koji je istodobno objasnio kako je odluka o ukidanju pala i prije nego što je konkretni sadržaj emisije bio poznat. "Pritisak je jednostavno bio prevelik i ja moram voditi računa o sigurnosti moje obitelji", rekao je Jousef ne precizirajući od koga ili čega mu prijeti opasnost. Ponude stranih medija da svoj programa nastavi emitirati iz inozemstva, Jousef je odbacio. "Moja emisija bi izgubila na vjerodostojnosti i postala bi lakši cilj za protivnike. Tada bi mogli tvrditi da smo strani agenti", rekao je Jousef na konferenciji za tisak na kojoj je objavio gašenje svoje emisije.

Uspon s "Arapskim proljećem"

Jousef i njegov Program

Jousef i njegov "Program"

Karijera Basema Jousefa je započela na YouTube-u. Jedan stol, jedna stolica i jedna kamera - ovim skromnim rekvizitima je započeo svoj pohod na arapsko govorno područje. Satiričar, čiji uspon je započeo paralelno s događajima koji su u povijest ušli kao "Arapsko proljeće" ubrzo je dobio i prvi TV-ugovor. Njegov pristup je za građane Egipta, koji kroz povijest proživljavaju diktaturu za diktaturom, bio nešto potpuno novo. Kritika vlasti bez uobičajene cenzure. No pritisak na privatnu postaju CBC zbog Jousefove kritike je bila tolika da je ova postaja krajem prošle godine popularni "Al Bernameg" povukla iz programa. Saudijska postaja MBC je preuzela Jousefovu satiru ali je i to sada prošlost. Arapski TV-kanal Deutsche Wellea je od veljače redovito emitirao popularnu Jousefovu kritiku aktualnih egipatskih vlasti.