1. Inhalt
  2. Navigation
  3. Weitere Inhalte
  4. Metanavigation
  5. Suche
  6. Choose from 30 Languages

Priča dana

"Novine koje su umrle od srama"

Gašenje novina sa 186 godina dugom tradicijom, uhićenje bivšeg premijerovog glasnogovornika, prisluškivanje više od 4.000 ljudi. Sve je to obuhvaćeno skandalom oko britanskog tabloida News of the World.

default

Velika Britanija prolazi kroz "razdoblje krize" zbog optužbi za prisluškivanje telefona koje stižu na račun dijela medija, izjavio je na hitno sazvanoj konfereniciji za tisak britanski premijer David Cameron. On je zatražio da se osnuje novi sustav regulacije tiska nakon skandala kojeg je nazvao "pozivom na buđenje" za medijske standarde i slobodu.

Britanski premijer David Cameron morao je sazvati hitnu konferenciju za tisak

Britanski premijer David Cameron morao je sazvati hitnu konferenciju za tisak

Svi do premijera

"Svi smo u tome zajedno, uključujući i mene", priznao je Cameron, čijeg je bivšeg šefa odnosa s javnošću Andyja Coulsona u petak uhitila policija zbog povezanosti s optužbama o prisluškivanju. Coulson je do 2007. bio urednik vrlo prodavanog britanskog tjednika, tabloida News of the World. Iste ga je godine britanski premijer Cameron angažirao u svojoj službi za odnose s javnošću, da bi u siječnju ove godine Coulson podnio ostavku na to mjesto.

News of the World su najprodavanije nedjeljne novine u Britaniji, tabloid s tradicijom dugom 186 godina. Novine su u posjedu australskog medijskog magnata Ruperta Murdocha koji ih je kupio 1969. Ove su novine tek jedan dio carstva moćnika koji posjeduje i najprodavaniji dnevni tabloid u zemlji Sun, kao i novine velikog formata Times, te izuzetno prodavane nedjeljne novine Sunday Times.

Andy Coulson

Andy Coulson je uhićen u petak

Gašenje novina

"Hacked to death" (slobodno prevedeno "sasječeni na smrt", op.a.). Takav su naslov u petak imale Murdochove vlastite novine The Times, nakon što je dan ranije objavljeno da se gasi News of the World. "Novine koje su umrle od srama" bila je presuda konkurentskog tabloida Daily Maila.

2002. je po nalogu News of the Worlda "provaljeno" u telefonsku sekretaricu na mobiltelu jedne nestale djevojčice. Novinari ovog lista su preslušavali poruke ove 13-godišnjakinje, u kojima je očajna obitelj ostavljala poruke. Repoteri su navodno čak brisali poruke kako bi napravili mjesta za nove. Zbog toga su policija i obitelj vjerovali da je djevojčica još uvijek živa. Zapravo je bila već tada mrtva, njezino tijelo je pronađeno šest mjeseci kasnije.

Naslovnica News of the Worlda

Naslovnica News of the Worlda. Ove nedjelje izlazi zadnji broj

Kako su se množile optužbe da su novinari lista News of the World prisluškivali telefonske sekretarice tisuća ljudi, od djece žrtava ubojstva do obitelji britanskih vojnika poginulih u ratu, ovaj je tabloid počeo gubiti ponuđače koji su se u njima htjeli reklamirati, čitatelji su ga počeli izbjegavati a, cijela je afera počela predstavljati i ozbiljnu prijetnju Murdochovim planovima da kupi TV korporaciju BSkyB.

Iako nigdje nisu objavljeni točni brojevi, analitičari procjenjuju da novine News of the World, sa svojom tjednom prodajom od 2,7 milijuna primjeraka, zarade oko 10 milijuna funti godišnje. To je vrlo malo u usporedbi s možda 100 puta većom svotom koju bi Murdoch zarađivao kada bi uspio uspostaviti potpunu kontrolu nad TV kanalom Sky u Britaniji.

Rupert Murdoch

Moćnik Rupert Murdoch

Strah od njegove moći

Ovaj je skandal ohrabrio Murdochove protivnike, posebno one s ljevice, koji žele spriječiti da njegova tvrtka News Corp's za 14 milijardi funti kupi 61 posto udjela u korporaciji BSkyB koja je vlasnik Skyja. Iako je u petak objavljeno da će za odluku o ovoj trgovini trebati još vremena, analitičari vjeruju da se izgledi da Murdoch dobije što je naumio još uvijek nisu skroz istopili, jer je vlada premijera Davida Camerona u načelu već za to bila dala svoj pristanak.

Osamdesetogodišnjeg Murdocha boje se mnogi britanski političari, jer on preko svojih novina među kojima je i najprodavaniji dnevni list Sun može određivati o čemu će se voditi politčka rasprava te može utjecati na glasače, ovisno o tomu hoće li se u njegovim novinama pohvalnije govoriti o ljevici ili o desnici.

Čelnik oporbe iz redova laburista Ed Miliband smatra da samo gašenje novina nije dovoljan odgovor na pitanje raznih optužbi protiv Murdochovih novina, među kojima je i potplaćivanje policije kako bi se iznudile informacije. Mnogi vjeruju da će novine News of the World brzo i još ekonomičnije biti zamijenjene novim nedjeljnim izdanjem tabloida Sun, koji inače izlazi od ponedjeljka do subote.

Ova nagla odluka o gašenju novina je još jedna dramatična epizoda u dugoj i kontroverznoj karijeri Rupeta Murdocha čije medijsko carstvo pokriva cijelu Zemlju i uključuje Fox Television i Wall Street Journal u SAD-u kao i velike televizijske projekte u Aziji. I u njegovoj rodnoj Australiji političari pozivaju na istragu lokalnih poslova njegove tvrtke News Corp's.

Autorica: Snježana Kobešćak (rtr, dpa)

Odg. ur.: D. Dragojević

Preporuka uredništva