1. Inhalt
  2. Navigation
  3. Weitere Inhalte
  4. Metanavigation
  5. Suche
  6. Choose from 30 Languages

Priča dana

Novinari u Ukrajini žive opasno

Ukrajinski portal „Mirotvorec“ je objavio osobne podatke domaćih i stranih novinara koji su akreditirani u proruskim separatističkim područjima. Novinari oštro prosvjeduju, a mnogi to smatraju pozivom na linč.

Ogorčeni, zaprepašteni i šokirani. Ovim riječima se u najkraćem mogu opisati reakcije novinara na objavljivanje njihovih osobnih podataka. Pogođeni su oni „koji su obavljajući posao riskirali svoj život kako bi u ukrajinskim i međunarodnim medijima objektivno izvještavali o događajima u okupiranim područjima na istoku Ukrajine“, navodi se u priopćenju objavljenom u Kijevu. Povod je popis novinara koji su akreditirani u samoproglašenoj „Donjeckoj Narodnoj Republici“ na istoku Ukrajine koji je objavio ukrajinski internetski portal "Mirotvorec".

Ruski i zapadni reporteri u istom loncu

Do tih podataka su došli hakeri, a popis sadrži više od 4.000 imena, telefonskih brojeva i e-mail adresa reportera, fotografa i prevoditelja. Na listi su suradnici svjetskih medija, od CNN-a, New York Timesa, njemačkog magazina „Der Spiegel“ pa do regionalnih medija u Belgiji ili Kini. Inače, portal "Mirotvorec" i ruske novinare, koji su poznati po svojoj propagandi, i ukrajinske i zapadne reportere, optužuje da su surađivali s „borcima terorističke organizacije“.

„Takav masovni napad na privatnost nema nikakve veze s vrijednostima EU-a“, kaže Frank Hofmann, šef dopisništva Deutsche Wellea u Kijevu čije se ime također nalazi na popisu. „Mnoge elite u Kijevu ne razumiju da na taj način mogu izgubiti dobru volju Zapada prema Ukrajini“, kaže Hofmann.

Novinari uopće nisu znali za objavljivanje popisa. „Ne znamo kakve će posljedice imati objavljivanje“, priznaje "Mirotvorec". Osim toga, tom portalu očito nije poznata ni uobičajena novinarska praksa. Naime, njemu je sumnjivo to što reporteri zapadnih medija, kao što je britanski BBC, često imaju rusko ime ili prezime. Inače, za medije u svijetu uopće nije neobično ako angažira novinare koji dolaze iz regije.

Ruševine u Donjecku

Posljedica objavljivanja bi mogao biti odlazak novinara iz ratnih područja, što znači da neće biti ni informacija

"Reporteri bez granica": opasan postupak

Johann Bihr iz organizacije za zaštitu ljudskih prava sa sjedištem u Parizu „Reporteri bez granica“ ukazuje na to da su predstavnici medija koji se nalaze na popisu „samo radili svoj posao“. Akreditiranje u separatističkim područjima „ni u kom slučaju nije znak podrške režimu“, izjavio je Bihr za DW. On smatra da objavljivanje „nije samo užasavajuće, nego je i opasno“. „Vrlo je opasno ako se nekom predbacuje da je pomagač terorista“, kaže Bihr. Posljedica toga bi mogla biti da sve manji broj novinara odlazi u područja pod nadzorom separatista i da svijet zato o njima dobiva sve manje informacija.

Novinari u zajedničkom priopćenju navode kako su neki od njih nakon objavljivanja podataka već primili ozbiljne prijetnje. Pozivi nekih ukrajinskih političara da se novinari s liste označe kao „neprijatelji Ukrajine“, također su kritizirani. To je u suprotnosti s ukrajinskim Ustavom i Zakonom o zaštiti osobnih podataka. Potpisnici priopćenja zahtijevaju kazneno gonjenje odgovornih i hitno uklanjanje podataka iz interneta. Bihr iz organizacije „Reporteri bez granica“ također od ukrajinskih vlasti traži da „odmah poduzmu akciju protiv internetskog portala koji je objavio podatke“.

Baza podataka o separatistima za potrebe tajne službe

Portal „Mirotvorec“ se na internetu pojavio u prosincu 2014. godine, skoro godinu dana nakon aneksije Krima i početka oružanih sukoba na istoku Ukrajine. U pozadini se krije ideja „baze podataka separatista“ koja je pristupačna svima i koja bi trebala pomoći ukrajinskoj tajnoj službi i Ministarstvu unutarnjih poslova. Cilj je, kako se navodi na portalu, „razotkriti izdajnike, borce, dobrovoljce, teroriste i rusku vojsku“. To se čini tako što se objavljuju privatni profili osoba s fotografijom, imenom, datumom rođenja, adresom, brojem telefona i e-mail adresom.

Heorhij Tuka

Heorhij Tuka, osnivač spornog portala

Smatra se da je utemeljitelj portala Heorhij Tuka, poznati bivši pomagač ukrajinske vojske. Tuka je između srpnja 2015. i travnja 2016. godine bio guverner područja Lugansk, odnosno onih dijelova koji su pod kontrolom Kijeva.

Druga poznata osoba koja stoji iza „Mirotvoreca“ je Anton Herašenko. On je parlamentarni zastupnik vladajuće stranke „ Narodna fronta“ bivšeg premijera Jacenjuka i savjetnik ministra unutarnjih poslova Arsena Avakova. Herašenko je objavljivanje popisa novinara reklamirao na svom profilu na Facebooku i pohvalio hakere.

Između kritike i razumijevanja

"Mirotvorec" je odavno sporan. Kritičari ovom portalu predbacuju da krši privatnost i indirektno poziva na linč. Portal je tako objavio osobne podatke proruskog pisca Olesa Busina koji je u travnju prošle godine ubijen ispred svoje kuće u Kijevu. Povjerenica za ljudska prava u ukrajinskom parlamentu Valerija Lutkivska je prije godinu dana pozvala ukrajinske vlasti da zatvore „Mirotvorec“.

Promatrači očekuju da portal „Mirotvorec“ neće biti zatvoren čak i ako sporni popis novinara bude izbrisan. Za to se recimo zalaže Viktoria Siumar, bivša novinarka, zamjenica predsjednika Kluba zastupnika „Narodne fronte“ i predsjednica komisije za slobodu medija. „Privatni podaci se moraju ukloniti iz interneta“, izjavila je Siumarova za DW. Takvo objavljivanje je neprihvatljivo. Ona istovremeno moli i za razumijevanje jer, kako kaže, Ukrajina je zemlja koja se nalazi u ratu i odnos prema separatistima je vrlo osjetljiva tema.

Preporuka uredništva