Novi njemački medijski imperij? – Springer želi kupiti Pro7Sat.1 | Gospodarstvo | DW | 12.01.2006
  1. Inhalt
  2. Navigation
  3. Weitere Inhalte
  4. Metanavigation
  5. Suche
  6. Choose from 30 Languages

Gospodarstvo

Novi njemački medijski imperij? – Springer želi kupiti Pro7Sat.1

Njemački izdavački div, Springer, želi kupiti najjač TV-koncern u zemlji, Pro7Sat.1 AG. Iako bi posao mogao propasti zbog očekivanog prevelikog utjecaja novostvorenog medijskoh imperija, Springer traži rješenje kako ipak realizirati medijsku "fuziju stoljeća".

Račun bez krčmara? - kupac Döpfner (l.) i prodavač Saban

Račun "bez krčmara"? - kupac Döpfner (l.) i prodavač Saban

„Posao se ne može odobriti“, priopćila je njemačka Komisija KEK, koja se bavi istraživanjem koncentracije u medijskom području. Jaka pozicija grupacije Pro7Sat.1 na njemačkom tržištu privatnih TV-postaja u kombinaciji s nadmoćnom ulogom koju izdavačka kuća Springer igra na tržištu dnevnih listova dovela bi, po mišljenju Komisije, jednostavno do kreiranja prejake medijske mašinerije.

Predominantna tržišna uloga

Posao težak 3 milijarde eura je dogovoren već u kolovozu prošle godine. U ovom trenutku sve upućuje na to da će prodavač Pro7Sat.1-a, američki medijski milijarder Haim Saban, nakon negativnog stava KEK-a i dvije odbijenice Saveznog ureda za zaštitu tržišnog natjecanja morati potražiti nove kupce. Prije konačne odluke 20. siječnja, sutra se u Berlinu sastaju direktori pokrajinskih medijskih ustanova za nadzor medija. Oni, doduše s tročetvrtinskom većinom teoretski mogu nadglasati odluku KEK-a, no s tim malo tko računa. Baš kao i sa zadnjom slamkom koju bi mogao povući Springer, točnije podnošenjem zahtjeva kod saveznog ministra za gospodarstvo, Michaela Glosa da vetom ipak dozvoli kupovinu TV-postaja.

KEK u stilu DDR-a?

Šef Springera, Mathias Döpfner je izjavio kako će, ukoliko se njegovoj firmi ne dozvoli realizacija posla, svoju sreću potražiti kupujući elektronske medije u inozemstvu. Na novogodišnjem prijemu on je ipak oštro napao medijsku komisiju KEK: «KEK izmišlja odjednom novi model za izračunavanje tržišnih udjela i to zbrajanjem udjela koje imaju tisak i televizija, a uz to nam još predlaže formiranje kontrolnog odbora koji bi nadzorao naš rad. U usporedbi s tim DDR je bio poput liberalnog gospodarskog raja.»

Predsjednik njemačkog novinarskog društva, Michael Konken, smatra da bi u slučaju prodaje Pro7Sat.1-a Springer imao izrazito dominantnu poziciju na njemačkom medijskom tržištu: „…jer Springer samo sa svojim brojnim tiskovinama ima milijunsku tiražu. Kupovina Pro7Sat.1-a ne bi bila dobra za javno mišljenje u jednoj demokratskom poretku.“

Dva moguća rješenja

Ukoliko Springer kojim slučajem postane vlasnik navedenog TV-koncerna mogao bi kontrolirati kreiranje javnog mnijenja koje bi bilo otprilike podjednako jako kao kad bi posjedovao 42% njemačkog televizijskog tržišta. KEK-ova dopuštena gornja granica je udio od 30%. Döpfner je već predložio alternativno rješenje: prodaju Pro7. Taj potez, kako pretpostavljaju njemački mediji, mogao bi možda i utjecati na odluku KEK-a o fuziji. Opcija po kojoj bi Springer odustao od kupovine TV-postaje Pro7, a kupio ostale članice konzorcija u Sabanovom posjedu mogla bi dobiti blagoslov KEK-a, no u tom slučaju bi, kako je to potvrdio predsjednik Komisije Dieter Dörr, Springer morao uputiti novi zahtjev. Pro7 je itekako atraktivan potencijalnim interesentima: u prvih 9 mjeseci promet te postaje je porastao na 532 milijuna eura, a čista zarada je iznosila oko 110 milijuna. Koliko je Pro7 važan subjekt u Habanovom konzorciju potvrđuje i činjenica da on privredi oko polovice ukupne dobiti Pro7Sat1. dioničkog društva. Komisija od Springera kao uvjet spajanje dva poduzeća zahtijeva prodaju bulevarskog lista „Bild“-a, najveće europske dnevne novine, s oko 4-5 milijuna prodanih primjeraka. Döpfneru naravno neće pasti na pamet prodavati tu „tiskaru novca“.

Pro7 „dobra udavača“

O mogućoj prodaji dijelova Pro7Sat.1 d.d. promatrači zadnjih dana ne prestaju špekulirati: većina mogućih kupaca su američki ili anglosaksonski investitori. Najčešće se spominje ime amsterdamske grupacije SBS Broadcasting, koja okuplja gotovo 40 kanala i koja je jaka u Belgiji, Nizozemskoj i Skandinaviji. Kao daljnji interesenti navode se američki TV-koncern NBC Universal, koji tu mogućnost demantira, i francuski TF1, koji ne skriva želju ulaska na vrlo zanimljivo njemačko tržište sa preko 80 milijuna stanovnika.

Mogućih kupaca ima i u samoj Njemačkoj: naprimjer hamburško izdavačko poduzeće Heinricha Bauera, koje je već prije dvije godine pokušalo kupiti Pro7Sat.1. „Teoretski interes postoji i dalje“, potvrdio je glasnogovornik koncerna.

U prepucavanju oko ovog posla već je poznato ime jednog poslovnog čovjeka koji će džepove dobro napuniti: Haim Saban. Zajedno sa investicijskim holdingom on će od prodaje Pro7Sat.1-a zaraditi pet puta više novca nego što su prije dvije godine uložili u kupovinu koncerna.