1. Inhalt
  2. Navigation
  3. Weitere Inhalte
  4. Metanavigation
  5. Suche
  6. Choose from 30 Languages

Kultura

Mađarski RTL uzvraća udarac

Novim porezom za medijske kuće koje je uvela mađarska vlada, isprovociran je otpor pojedinih stanica. Posebice privatna TV postaja RTL Klub izvještava neuobičajeno kritično prema vlastima.

TV gledatelji u Mađarskoj već nekoliko tjedana jedva da mogu vjerovati vlastitim očima: privatna televizijska postaja RTL Klub - ekvivalent RTL-u u Njemačkoj ili u Hrvatskoj - koji se dosad gotovo da i nije bavio politikom u svom izvještavanju, odjednom emitira izrazito kritične izvještaje. Na primjer o gradonačelniku Felcsúta. Čelnik tog grada je, naime, napravio karijeru od instalatera plina do milijunaša.

Pod RTL-ovim povećalom se nedavno, međutim, našla i imovina oca premijera Orbána. Istraživački novinari su se tim temama bavili već dugo - kao na primjer "mađarski WikiLeaks", atatszo.hu. RTL Klub to međutim čini tek odnedavno.

Kritično izvještavanje kao znak prosvjeda?

Péter Harrach, političar kršćanskih demokrata, malim koalicijskim partnerom vladajuće stranke Fidesz, vjeruje da sve češće kritično izvještavanje mađarskog RTL-a ima veze s uvođenjem poreza i do 40 posto na prihode ostvarene od reklama. Vlada u Budimpešti je nedavno odlučila o uvođenju tog poreza.

Premijer Orbán je taj porez u programu javnog servisa opravdao ovako: "To nije prisilno, već pravedno. Onaj tko puno zarađuje, mora i više poreza plaćati. To važi za banke, ali i za sve ostale."

Mađarski mediji su zadnjih godina već svašta doživjeli - čak i gašenja

Mađarski mediji su zadnjih godina već svašta doživjeli - čak i gašenja

"Napad na slobodu medija"

Nacionalno-konzervativna Orbánova vlada je s posebnim porezima za banke i multinacionalne tvrtke već izazvala negodovanje - i u Bruxellesu. RTL Klub je prošle godine ostvario promet od oko 100 milijuna eura u Mađarskoj. Kod te medijske kuće, koja je dio njemačke Bertelsmann skupine, bi se tako trebala primjenjivati najviša porezna stopa od 40 posto.

Razmjerno tomu je ta činjenica razljutila programskog direktora Petera Kolosija: "Naravno da ćemo na svim kanalima sada i ubuduće prosvjedovati protiv tog poreza na reklame. Jer, uvjereni smo: to je napad na RTL Klub i napad na mađarske medijske slobode. To je neprihvatljivo."

Bijele stranice, ljutnja kod građana

Tako u međuvremenu razmišljaju i mediji bliski vladi. Dnevni list "Magyar Nemzet" je u članku na naslovnici istaknuo frontalni napad na slobodu medija. Brojni drugi listovi, online mediji i televizijske postaje su prosvjedovali s bijelim stranicama ili zacrnjenom televizijskom slikom - među njima i mediji bliski režimu.

Mađari su izašli i na ulice. Izmemeđu ostalog zbog toga što je šef premijerskog ureda, János Lázár, zbog kritičnih izvještaja na njegov račun, intervenirao u Telekomu. Glavni i odgovorni urednik Telekomovog informativnog portala Origo je nakon te intervencije morao napustiti svoju funkciju.

Viktor Orban premijer Mađarske

Viktor Orban premijer Mađarske

Orbánova desna ruka šamara

Zbog kritičnog izvještavanja RTL Kluba je Lázár sada i glavni Bertelsmannov kanal RTL nazvao "korumpiranim". Taj privatni medij Mađarsku smatra kolonijom, ističe Orbánova desna ruka.

Gledatelji, međutim, očito pozitivno reagiraju na novu spremnost medija na kritiku. Jedan Mađar je uvjeren: "Ne vrijedi Vam pratiti vladi bliske tisak, radio i televizijske postaje ako želite istinite informacije. Ako RTL sada oštrije postupi i prikaže stvarnost u Mađarskoj, onda će i broj gledatelja zasigurno porasti."

Preporuka uredništva