1. Inhalt
  2. Navigation
  3. Weitere Inhalte
  4. Metanavigation
  5. Suche
  6. Choose from 30 Languages

جهان

یورش پلیس ترکیه به دفتر روزنامه "زمان"

پس از آنکه دادگاهی در ترکیه کنترل بزرگترین روزنامه منتقد دولت، روزنامه "زمان" را به دولت واگذار کرد نیروهای پلیس به دفتر این روزنامه یورش بردند. پلیس با گاز اشک‌آور و ماشین‌های آ‌ب‌پاش معترضان به رأی دادگاه را متفرق کرد.

نیروهای پلیس ترکیه ساعاتی پس از صدور حکم دادگاهی مبنی بر کنترل دولتی روزنامه "زمان" با توسل به خشونت وارد دفتر این روزنامه شدند.

روز جمعه (۴ مارس/ ۱۴ اسفند) دادگاهی در ترکیه بدون اعلام دلیل مشخصی کنترل این روزنامه پرتیراژ را به دولت واگذار کرد.

• به کانال تلگرام دویچه وله فارسی بپیوندید!

جمعه شب در حالیکه شماری در اعتراض به حکم دادگاه مقابل ساختمان این روزنامه تجمع کرده بودند نیروهای پلیس به دفتر روزنامه یورش بردند. پلیس با گاز‌اشک‌آور و ماشین‌های آب‌پاش معترضان را متفرق کرد.

انتقاد عفو بین‌الملل از دولت ترکیه

سازمان حقوق‌بشری عفو ‌بین‌الملل حکم دادگاه مبنی بر کنترل دولتی روزنامه زمان را ضربه سنگینی به آزادی مطبوعات در ترکیه خواند.

در همین زمینه:

این سازمان اقدامات دولت اردوغان را "تلاش برای خاموش کردن صدای منتقدان" و "نقض حقوق‌بشر" در ترکیه خواند.

عفو‌ بین‌الملل هفته گذشته با انتشار گزارش سالانه خود از وضعیت حقوق بشر در ترکیه و حملات دولت این کشور به آزادی مطبوعات انتقاد کرده بود.

سازمان گزارشگران بدون مرز نیز رتبه ترکیه در زمینه آزادی مطبوعات را از ۱۴۹ به رتبه ۱۸۰ نزول داد که تنها فاصله اندکی تا رتبه جمهوری کنگو دارد.

ایران در گزارش سال ۲۰۱۵ میلادی این سازمان در رتبه ۱۷۳ قرار دارد.

افزایش فشار بر رسانه‌های منتقد دولت اردوغان

دولت ترکیه و سیستم قضایی این کشور در ماه‌های گذشته برخورد با رسانه‌های منتقد دولت را شدت بخشید‌ه‌اند.

در ماه نوامبر سردبیر جمهوریت و رئیس دفتر این روزنامه در آنکارا بازداشت شدند.

جان دوندار، سردبیر "جمهوریت" و اردم گول، گزارشگر دفتر پایتخت این روزنامه هفته گذشته با تصمیم دادگاه قانون اساسی ترکیه آزاد شدند. این دادگاه عالی حبس این دو روزنامه‌ را "نقض حریم خصوصی و آزادی بیان" آنها دانست.

این دو روزنامه‌نگار پس از آزادی در یک برنامه تلویزیونی در شبکه IMC TV که منتقد دولت اردوغان است حاضر شدند اما مأموران امنیتی دولت ترکیه مانع از پخش این برنامه شدند.

فعالیت این شبکه تلویزیونی هم پس از آن با حکم دادستانی ترکیه لغو و به این ترتیب پخش پخش ماهواره‌ای و کابلی آن قطع شد.

بیشتر بخوانید: دادگاه قانون اساسی ترکیه به آزادی ۲ روزنامه نگار رای داد

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه نیز خود شخصأ پس از رأی دادگاه قانون اساسی مبنی بر آزادی دو روزنامه‌نگار منتقد او از این تصمیم ابراز نارضایتی کرد و گفت که حکم دادگاه قانون اساسی را قبول ندارد.

روزنامه "زمان" به فتح‌الله گولن، واعظ و مدرس علوم دینی تعلق دارد. گولن تا چند سال پیش از متحدان مهم اردوغان بود و در قدرت‌گیری حزب عدالت و توسعه در اوایل دهه گذشته میلادی نقش داشت. از سال ۲۰۱۳ میانه‌ی جریان "خدمت" وابسته به گولن با حزب عدالت و توسعه به هم خورد و زمان به بزرگترین روزنامه منتقد دولت رجب طیب اردوغان تبدیل شد.