1. Inhalt
  2. Navigation
  3. Weitere Inhalte
  4. Metanavigation
  5. Suche
  6. Choose from 30 Languages

ایران

"پرس تی‌وی" از ماهواره آسترا نیز حذف شد

بنا به درخواست مرکز رسانه‌های ایالت بایرن آلمان، شرکت ماهواره‌ای "آسترا" ارائه‌ی خدمات پخش به شبکه انگلیسی‌زبان دولت جمهوری اسلامی، پرس تی‌وی را متوقف کرد. بنابر این گزارش پرس‌ تی‌وی جواز پخش در اروپا را ندارد.

شبکه انگلیسی‌زبان تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی (پرس تی‌وی) در وب‌سایت خود خبر داد که مرکز رسانه‌های ایالت بایرن آلمان (BLM) از شرکت ماهواره‌ای "اس‌یی‌اس آسترا" (SES Astra) خواسته است، پخش کانال پرس ‌تی‌وی از این ماهواره را متوقف کند.

بنابر گزارش رسانه‌های آلمان، این درخواست فوریت داشته و شرکت ماهواره‌ای آسترا که مرکز آن در لوکزامبورگ قرار دارد، از ساعت ۷ بعداز ظهر روز سه‌شنبه، سوم آوریل ۲۰۱۲ (۱۵ فروردین ۱۳۹۱) پخش سیگنال‌های پرس‌تی‌وی را متوقف کرده است.

مرکز رسانه‌های ایالت بایرن گفته است، شبکه انگلیسی‌زبان دولتی ایران جواز پخش در اروپا را ندارد. تلویزیون پرس ‌تی‌وی در وب‌سایت خود ادعا کرده که این تصمیم زیر فشار دولت آلمان صورت گرفته است.

وب‌سایت پرس ‌تی‌وی در این باره نوشته است: «استفن گوبل، معاون رئیس سرویس ماهواره‌های سس (SES Astra)، با ارسال پیام الکترونیکی به مقامات صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد اداره رسانه‌های مونیخ (بی‌ال‌ام) خواستار حذف فوری شبکه پرس تی‌وی از این ماهواره شده است.»

گوبل گفت: «اداره رسانه‌های مونیخ یک درخواست رسمی برای ما فرستاده است تا فورا خدمات شبکه ذکر شده (پرس تی‌وی) را قطع کنیم.»

گوبل افزود شرکت وی «دیگر نمی‌تواند سیگنال‌های پرس تی‌وی را پخش کند و بدون اطلاع ثانوی خدماتش را قطع می کند.»

مشکلات پرس تی وی در بریتانیا

دو ماه پیش از این (۲۰ ژانویه ۲۰۱۲) مجوز پخش پرس‌تی‌وی در بریتانیا نیز لغو شده بود. "آفکام"، مرکز نظارت بر رسانه‌ها در بریتانیا علت لغو پروانه‌ی فعالیت شبکه انگلیسی‌زبان دولت جمهوری اسلامی را "عدم کنترل این شبکه بر برنامه‌هایی که پخش می‌کند" اعلام کرده بود.

آفکام از شرکت‌های پخش ماهواره‌ای فعال در بریتاینا خواسته بود که پخش برنامه‌های پرس تی‌وی را متوقف کنند.

به نظر گردانندگان پرس تی‌وی، پوشش تلویزیونی تظاهرات اعتراض‌آمیز تابستان گذشته در لندن و چند شهر بریتانیا علیه برنامه‌های ریاضت‌کشانه دولت این کشور، علت لغو پروانه فعالیت این شبکه بوده است.

 پرس تی‌وی در یک سال گذشته به دلیل شکایت مازیار بهاری، روزنامه‌نگار ایرانی و نیز اظهارات ضداسرائیلی جورج گالووی، یکی از مجریان بریتانیایی پرس تی‌وی در معرض انتقادهای آفکام قرار گرفت.

جورج گالووی یکی از مجریان سرشناس برنامه‌های پرس تی وی بود که آفکام نسبت به مواضع و نظرات جنجالی او انتقاد داشت. بنابر گزارش‌ها گالووی روابط گرمی نیز با صدام حسین داشت و از منتقدان جنگ عراق بود. او در سال ۲۰۰۳ به دلیل دیدگاه‌های جنجالی‌اش از حزب کارگر اخراج شد. 

مازیار بهاری خبرنگار هفته‌نامه نیوزویک نیز از پرس تی‌وی به خاطر همکاری با نهادی امنیتی ایران شکایت کرده بود. آقای بهاری که بدنبال حوادث انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ بازداشت و مجبور به "اعتراف" تلویزیونی شده بود، پس از آزادی و بازگشت به بریتانیا از شبکه پرس تی‌وی بدلیل فرستادن خبرنگاری به زندان اوین برای "مصاحبه" با او شکایت کرد.

شکایت بهاری مورد پذیرش آفکام قرار گرفت و پرس تی‌وی به پرداخت جریمه‌ای معادل ۱۰۰ هزار پوند محکوم شد. آفکام همچنین از پرس تی وی خواسته بود که پروانه پخش این تلویزیون باید ظرف ۳۵ روز از لندن به دفتر مرکزی آن در تهران انتقال یابد.

MM/SI