وب‌سایت ″نیویورک تایمز″ در چین فیلتر شد | دنیای وب | DW | 26.10.2012
  1. Inhalt
  2. Navigation
  3. Weitere Inhalte
  4. Metanavigation
  5. Suche
  6. Choose from 30 Languages

دنیای وب

وب‌سایت "نیویورک تایمز" در چین فیلتر شد

بعد از انتشار مقاله‌ای افشاگرانه درباره ثروت بستگان نخست‌وزیر چین، مقامات این کشور وب‌سایت انگلیسی و چینی "نیویورک تایمز" را فیلتر کردند. این اولین‌بار نیست که مقامات چین دسترسی به رسانه‌های خارجی را مسدود می‌کنند.

دولت چین روز جمعه (۲۶ اکتبر) دسترسی به صفحه‌های انگلیسی و چینی وب‌سایت "نیویورک تایمز" در چین را مسدود کرد. این اقدام در پی آن صورت گرفت که نیویورک تایمز با انتشار مقاله‌ای به دو زبان انگلیسی و چینی درباره‌ی ثروت خانواده‌ی نخست‌وزیر چین افشاگری کرد.

بنا به گزارش "نیویورک تایمز" مقامات چین جست‌وجوی عبارات "تایمز" و نام نخست‌وزیر در شبکه‌ی اجتماعی مایکروبلاگی "ویبو" که نسخه‌ی داخلی و محبوب "توئیتر" در چین است را نیز مسدود و فیلتر کرد. چین به پدر فیلترینگ در جهان معروف شده است.

روزنامه‌ی "نیویورک تایمز" گزارش داد که سخنگوی وزارت امور خارجه‌ی چین در تماس تلفنی این روزنامه از اظهار نظر درباره‌ی این فیلترینگ خودداری کرده است.

ون جیبائو، نخست‌وزیر چین سال گذشته در سخنرانی خود تاکید کرد که خانواده‌ی او بسیار فقیر بوده‌اند. مقاله‌ی افشاگرانه‌ی نیویورک تایمز گزارش داد که حالا حتا مادر ۹۰ ساله‌ی نخست‌وزیر کشور نیز بنا به گزارش‌های نیمه محرمانه دستگاه‌های دولتی چین یکی از ثروتمندترین زنان کشوربه شمار می‌رود.

این مقاله تاکید می‌کرد که مشخص نیست مادر نخست‌وزیر این ثروت را ظرف چندسال به چه شکل و از چه منابعی به دست آورده است.

دستان پنهان خانواده‌ی نخست‌وزیر در تجارت چین

این گزارش همچنین تاکید می‌کرد که بسیاری از اقوام و وابستگان نخست‌وزیر از جمله دختر، پسر، برادر جوان‌تر و برادر همسر وی در سال‌های اخیر ثروت بسیاری کسب کرده‌اند. نیویورک تایمز با ارائه شواهد گزارش داد که اعضای خانواده‌ی وی در برخی از بزرگ‌ترین معاملات تجاری کشور سهیم و دخیل هستند و ثروت همسر نخست‌وزیر را ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار آمریکا برآورد می‌شود.

بنا به این گزارش در بسیاری از معاملات، نام اعضای خانواده‌ی نخست‌وزیر پشت اسم شرکت‌هایی که ثبت کرده‌اند پنهان شده است یا معامله‌های تجاری را دوستان نزدیک آن‌ها به نمایندگی انجام داده و اسناد را امضا کرده‌اند.

نیویورک تایمز به نقل از فعالان اینترنتی چین نوشته که دسترسی به سایت در هر ۳۱ شهر اصلی چین مسدود شده است

نیویورک تایمز به نقل از فعالان اینترنتی چین نوشته که دسترسی به سایت در هر ۳۱ شهر اصلی چین مسدود شده است

نیویورک تایمز اعلام کرد اسناد موجود نشان می‌دهد که بستگان نخست‌وزیر در تجارت جواهر، بانک‌داری، مخابرات، توریسم و تولیدات صنعتی سهیم هستند و بخش مهمی از سهام برخی کمپانی‌های دولتی نیز متعلق به آن‌ها است.

نیویورک تایمز: ما به وظیفه‌ی حرفه‌ای خود ادامه خواهیم داد

الین مورفی، سخنگوی نیویورک تایمز با ابراز تاسف از اقدام دولت چین که دسترسی به سایت‌های چینی و انگلیسی تایمز را مسدود کرد، ابراز امیدواری کرد که به زودی از وب‌سایت نشریه رفع فیلتر شود.

مورفی در بیانیه‌ای که منتشر کرد، گفت:«ما به وظیفه‌ی حرفه‌ای خود عمل کرده و استانداردهای کار حرفه‌ای خود را در اثر این اتفاق تغییر نخواهیم داد.»

بیانیه‌ی نیویورک تایمز تاکید می‌کند که واکنش فوری‌ مقامات چین حاکی از آن است که مردم چین تا چه حد به دنبال اخبار واقعی و روزنامه‌نگاری حرفه‌ای و بی‌طرف هستند.

نیویورک تایمز به نقل از فعالان اینترنتی چین نوشته که دسترسی به سایت در هر ۳۱ شهر اصلی چین مسدود شده است.

نیویورک تایمز اولین نهاد رسانه‌ای خارجی نیست که با مقامات چینی درگیر مشکلاتی از این دست می‌شود. پیش از این کمپانی "گوگل" در اثر فشارها و محدودیت‌های چین دفتر خود در پکن را تعطیل کرد.

وبلاگ انگلیسی‌‌زبان نشریه الکترونیکی بلومبرگ نیز در پی انتشار مقاله‌ای درباره‌ی دارایی نخست‌وزیر چین در این کشور فیلتر شده است.